به گزارش اکوایران، شاخص‌های اصلی وال‌استریت ظرف یک هفته اخیر در مسیر کاهش ارزش قدم برداشتند به نحوی که 3.08 درصد از ارزش S&P500 و 3.83 درصد از ارزش نزدک و همچنین 2.7 درصد از ارزش داوجونز ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای منتهی به روز جمعه دوم سپتامبر کاسته شد.

سقوط S&P500 ادامه‌دار می‌شود

شاخص S&P500 بازار سهام ایالات متحده آمریکا تا روز جمعه دوم سپتامبر تا 3 هزار و 932 واحد عقب نشست و به این ترتیب در بازه زمانی یک ماهه این شاخص بورسی افتی 4.3 درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. همچنین ارزش این شاخص بورسی نسبت به زمان مشابه در سال قبل 143.29 درصد کاهش داشته است.

در حالی که کاهش تورم ماهانه آمریکا برای ماه ژوئیه پس از رکوردشکنی 40 ساله تورم در ماه ژوئن باعث شده بود تا فعالان بازارهای مالی آمریکا به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو امیدوار شوند، جروم پاول در سخنرانی خود در روز 26 اوت بر استمرار سیاست رشد نرخ بهره در آمریکا تا مهار کامل تورم تاکید کرد. سخنان پاول خط بطلانی بر امیدهای فعالان بازارهای مالی برای کاهش سیاست انقباضی بود و باعث شد تا از سویی ارزش شاخص دلار آمریکا ظرف یک هفته اخیر مجدد اوج بگیرد و از سوی دیگر سرمایه بیشتری از بازارهای مالی خارج شود. شاخص دلار آمریکا تا روز جمعه دوم سپتامبر تا مرز 110 واحدی شدن پیش رفت؛ اسکناس آمریکایی تا 109.95 واحد پیش رفت که این رقم بیشترین میزان ارزش اسکناس آمریکایی ظرف 20 سال اخیر بود.

طبق پیش‌بینی مدل‌های کلان جهانی، Trading Economics پیش‌بینی می‌کند که این شاخص بازار سهام ایالات متحده تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی تا 3 هزار و 941 واحد عقب بنشیند، همچنین این شاخص تا پایان امسال به 3 هزار و 613 واحد عقب‌نشینی داشته باشد.

ارمغان داده‌های اشتغال برای بازار سهام آمریکا

در روزهای پایانی هفته گزارش حقوق و دستمزد آمریکا برای ماه اوت منتشر شد؛ میزان استخدام در این ماه بهتر از انتظار بود و این موضوع زمینه خوش‌بینی نسبت به بهبود فعالیت اقتصادی را میان فعالان بازار رقم زد و از رشد وال‌استریت برای ساعاتی حمایت کرد، اما در ادامه انتشار داده‌های بیکاری در آمریکا، این خوش‌بینی را منتفی کرد. نرخ بیکاری آمریکا برای ماه اوت تا 3.7 درصد افزایش داشت که این موضوع سیگنالی منفی از وضعیت کنونی اقتصاد ایالات متحده است. در این شرایط فعالان بازارهای مالی آمریکا در انتظار واکنش سیاست‌گذاران فدرال رزرو نسبت به داده‌های اشتغال هستند. باید دید با وجود رشد نرخ بیکاری، همچنان فدرال رزرو بر سیاست‌های سختگیرانه تورمی به منظور کنترل تورم تأکید دارد یا خیر.

بر اساس گزارش وزارت کار ایالات متحده افزایش نرخ بیکاری به دلیل ورود 700 هزار نیروی جدید به بازار کار بود که تعداد افراد حاضر در بازار کار را به رکورد جدیدی رساند.