ایالات متحده آمریکا به اتحادیه اروپا هشدار داده است که اگر بروکسل مقررات برنامه‌ریزی‌شده درباره انتشار گاز متان را تسهیل نکند، ممکن است گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) آمریکا به بازارهای دیگری هدایت شود. این اقدام نشان‌دهنده تمایل روزافزون واشنگتن به بهره‌گیری از جایگاه مسلط خود در بازار انرژی اروپا به‌عنوان یک اهرم فشار است.

به گزارش اکوایران به نقل از شفقنا، اتحادیه اروپا پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ و اعمال تحریم‌ها علیه مسکو، بخش عمده‌ای از گاز خط لوله روسیه را با ال‌ان‌جی آمریکا جایگزین کرد. این تغییر باعث شد ایالات متحده به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خارجی گاز این اتحادیه تبدیل شود و رهبران اروپایی آن را گامی در جهت افزایش امنیت انرژی قلمداد کردند.

از آن زمان تاکنون، بحران انرژی در اروپا تشدید شده و قیمت گاز و برق به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

کریس رایت، وزیر انرژی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد که اگر اتحادیه اروپا حاضر به تغییر این مقررات نشود، صادرات گاز آمریکا «به نقاط دیگری روانه خواهد شد». این مقررات قرار است از سال ۲۰۲۷ اجرایی شوند.

رایت گفت: اگر این مقررات به‌طور معناداری اصلاح نشوند، آسیب جدی و غیرضروری به اروپا وارد خواهد شد.

بر اساس مقررات جدید، گاز وارداتی باید استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را در زمینه پایش، گزارش‌دهی و راستی‌آزمایی انتشار گاز متان رعایت کند؛ استانداردهایی که با الزامات اعمال‌شده بر تولیدکنندگان گاز در اتحادیه اروپا قابل مقایسه هستند. بروکسل استدلال می‌کند که این اقدامات برای کاهش انتشار یکی از قدرتمندترین گازهای گلخانه‌ای جهان ضروری است.

ایالات متحده آمریکا به همراه قطر، الجزایر و نیجریه از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که این قانون را اصلاح یا اجرای آن را به تعویق بیندازد. صادرکنندگان می‌گویند اجرای این الزامات از نظر عملی امکان‌پذیر نیست، زیرا شبکه گسترده میدان‌های گازی، خطوط لوله و تأسیسات فرآوری در آمریکا، اندازه‌گیری میزان انتشار گاز متان برای هر محموله مستقل ال‌ان‌جی را بسیار دشوار می‌کند. آنها همچنین معتقدند که ابهام درباره جریمه‌های احتمالی، از هم‌اکنون موجب کاهش تمایل به انعقاد قراردادهای بلندمدت با خریداران اروپایی شده است.

دن یورگنسن، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، درخواست‌ها برای تضعیف این قانون را رد کرد و تأکید داشت که این اتحادیه، با وجود فشار تأمین‌کنندگان، از استانداردهای زیست‌محیطی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. قرار بود وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در نشستی در لوکزامبورگ این موضوع را بررسی کنند.

این رویارویی، تغییر چشمگیری را در روابط انرژی میان اتحادیه اروپا و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده آن آشکار می‌کند. پیش از آنکه اتحادیه اروپا بخش عمده واردات گاز روسیه را کنار بگذارد، دولت‌های غربی بارها مسکو را متهم می‌کردند که از صادرات انرژی به‌عنوان ابزاری ژئوپلیتیکی استفاده می‌کند؛ اتهامی که کرملین همواره آن را رد می‌کرد. اکنون، در شرایطی که اتحادیه اروپا به‌شدت به ال‌ان‌جی آمریکا وابسته شده است، واشنگتن آشکارا ادامه عرضه گاز را به تغییر سیاست‌های اروپا گره زده است.