به گزارش اکوایران، اسرائیل و ایالات متحده به طور مشترک و جداگانه در حال آماده‌سازی مقدمات برای حمله احتمالی ایران هستند؛ اما دولت بایدن همچنین در تلاش است تا در صورت حمله تهران، پاسخ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را کنترل کند.

به نوشته بن کاسپیت برای وبگاه المانیتور، در حالی که خاورمیانه خود را برای یک جنگ منطقه‌ای احتمالی آماده می‌کند، وضعیت مشابه تهران و تل‌آویو منعکس‌کننده پویایی ژئوپلیتیکی جاری است. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال هرتزی هالوی، فرمانده ارشد نظامی این رژیم در روز دوشنبه دیدار کرد. در همین حال، رهبران سیاسی و نظامی تهران نیز با سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه دیدار داشتند.

دو بلوک رقیب

تبادل نظر در مورد حمله انتقام‌جویانه احتمالی ایران علیه اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه و واکنش احتمالی اسرائیل به معنای این نیست که عرصه بین‌الملل در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دارد؛ اما به این معنی است که رویارویی فزاینده بین اسرائیل و ایران دو بلوک ذی‌نفوذ جهانی را در مقابل هم قرار گرفته؛ روسیه، چین، کره شمالی، ایران و نیروهای محور مقاومت آن در یک طرف و ایالات متحده، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای آن در طرف دیگر.

ده‌ها سال درگیری بین اسرائیل، فلسطینی‌ها و حزب‌الله لبنان و همچنین هدف ایران برای نابودی اسرائیل در مرکز این تنش‌ها قرار دارد. اما تصویر بزرگ‌تر نشان‌دهنده رقابت بین دو حوزه نفوذ بر سر منابع نفت و گاز طبیعی، بازارهای بین‌المللی و یک نظم جهانی جدید است.

در حالی که این بلوک‌ها بر اساس اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک شکل گرفته‌اند، دو قدرت منطقه‌ای در حال بازی‌کردن در هر دو طرف هستند. ترکیه اگرچه عضو ناتو بوده، اما با لفاظی‌های تند و تحریم‌های اقتصادی به اسرائیل حمله کرده است. قطر میزبان نیروهای سنتکام و خط مقدم دفاع غرب در برابر حملات موشکی و پهپادی ایران و نیروهای مقاومت به اسرائیل است، اما همچنین میزبان رهبری حماس بوده مسئول حملات ۷ اکتبر است.

جنگ روانی و 10 سناریوی احتمالی

پس از ترور هنیه توسط اسرائیل، جنگ، عمدتاً جنگ روانی بوده است. روز دوشنبه، مقامات ارشد نظامی اسرائیل برای برنامه‌ریزی ده‌ها سناریو و پاسخ احتمالی به حمله محور مقاومت و ایران گرد هم آمدند. از آنجایی که اسرائیل و ایالات متحده نمی‌دانند ایران و حزب‌الله در چه زمانی و قصد چه کاری را دارند، در حال آماده‌شدن برای حداقل ۱۰ سناریوی مختلف با سه تا چهار پاسخ احتمالی با شدت‌های متفاوت برای هر یک هستند. تصمیم نهایی بر عهده نتانیاهو و گالانت خواهد بود.

ناوگان ایالات متحده که در منطقه مستقر شده، نقش دوگانه‌ای دارد: دفاع از اسرائیل و مهار نتانیاهو. در حال حاضر، به نظر می‌رسد نتانیاهو به سمت احتیاط گرایش دارد. او و گالانت پیشنهاد ارتش برای انجام یک حمله پیشگیرانه علیه ایران یا نیروهای مقاومت پیش از حمله آن‌ها به اسرائیل را رد کرده‌اند. آمریکایی‌ها نیز با این ایده مخالف هستند. در عین حال، گالانت در بازدید روز دوشنبه از یک پایگاه هوایی اسرائیل به خلبانان گفت: «باید خود را برای همه احتمالات از جمله انتقال سریع به حالت تهاجمی آماده کنیم».

همچنین پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که منجر به ترور فرماندهان سپاه پاسداران شد، نتانیاهو و ایالات متحده حمله پیشگیرانه پیشنهادی علیه ایران را وتو کردند. در شب ۱۳ آوریل، ایران صدها پهپاد و موشک را در تلافی حمله اسرائیل به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد.

هماهنگی اسرائیل و آمریکا

ورود جدی آمریکا به ماجرا همچنین به هماهنگی برای ضدحمله احتمالی اسرائیل مربوط می‌شود.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی گفت: «آمریکایی‌ها نمی‌خواهند مواضع بسیار تند اسرائیل را بشنوند. آن‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده از تبدیل‌شدن وضعیت به جنگی منطقه‌ای جلوگیری کرده و برای اسرائیل روشن کنند که نباید حمایت آن‌ها را بدیهی انگاشته و در این زمینه نیز هماهنگی کامل لازم است». او افزود: «تفاوت بین صمیمیت و ارتباط نزدیک بین دستگاه امنیتی اسرائیل و ایالات متحده و رابطه سرد و بی‌روح بین کاخ سفید و نتانیاهو آشکار است». این منبع خاطرنشان کرد: «جو بایدن کاملاً از دست نتانیاهو خسته شده و مقامات دولتش به برای نخست‌وزیر روشن کرده‌اند که حمایت آمریکا از اسرائیل هزینه دارد».

آمریکایی‌ها می‌خواهند پاسخ اسرائیل را محدود کرده، تا محور مقاومت بتواند آن را بدون لغزیدن به جنگی تمام‌عیار، مهار کند. یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی گفت: «این خطرناک‌ترین شرایطی بوده که کل منطقه طی ۵۰ سال گذشته تجربه کرده است. تاکنون تا به این حد به یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار نزدیک نبوده‌ایم؛ اگرچه هیچ یک از طرفین آن را نمی‌خواهند. اما هیچ یک از آن‌ها دیگر کنترل کامل اوضاع را در دست ندارند».

بازی گمانه‌زنی

در حالی که اسرائیل و شرکای آن سعی در پیش‌بینی نوع پاسخ ایران و زمان آن دارند، منابع اطلاعاتی غربی احتمال می‌دهند که ایران و حزب‌الله نیز در مورد نوع و زمان حمله به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی گفت: «در همین حال، آن‌ها تهدیدهای شدیدی صادر کرده و از اینکه اسرائیل تحت فشار است لذت می‌برند. آن‌ها این دوره را بخشی از کارزار فرسایشی خود علیه اسرائیل می‌دانند».

به نظر می‌رسد آژانس‌های اطلاعاتی غربی متفق‌القول هستند که برخلاف حمله ۱۳ آوریل ایران، این‌بار حزب‌الله با توجه به ترور شدن فواد شکر، فرمانده این گروه در بیروت، در حمله‌ای چندجانبه علیه اسرائیل شرکت خواهد کرد. تنش در دو طرف مرز محسوس بوده، اگرچه هم اسرائیلی‌ها و هم لبنانی‌ها به درگیری‌های دوره‌ای عادت کرده‌اند. در حالی که برخی از اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها در ساحل مدیترانه حمام آفتاب می‌گیرند، برخی دیگر در حال ذخیره غذا، آب و دارو هستند. در همین حال، ده‌ها هزار اسرائیلی به دلیل توقف اکثر پروازهای بین‌المللی به اسرائیل سرگردان شده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی ادعا کرد: «گزارش شده که اسرائیل هشدار داده که اگر به اهداف غیرنظامی حمله کند، اسرائیل آزاد خواهد بود به هر هدفی در ایران، از جمله زیرساخت‌های هسته‌ای و نفتی آن، ضربه بزند». این منبع افزود که ایران و حزب‌الله اکنون با همان دوراهی اسرائیل در ۲۷ جولای مواجه هستند؛ زمانی که برخورد راکت ۱۲ کودک را در یک زمین فوتبال در بلندی‌های جولان اشغالی کشت. او خاطرنشان کرد: «این انتخاب ساده‌ای نیست. چگونه می‌توان پاسخی داد که به اندازه کافی قوی باشد تا بازدارندگی را احیا کرده، اما به اندازه‌ای نباشد که موجب جنگی منطقه‌ای شود؟»