به گزارش اکوایران، حمله روز پنج‌شنبه مهندسان جنگی اوکراین که سوار بر خودروی مهندسی IMR-2 شوروی سابق، دفاع روسیه در امتداد مرز این کشور با اوکراین و درست در جنوب روستای روسی نووی پوت را شکستند، بسیاری از ناظران و ظاهراً بسیاری از روس‌ها را شوکه کرد. این روستا در ۲۰ مایلی غرب مواضع اصلی اوکراین در منطقه کورسک روسیه قرار دارد.

به نوشته فوربز، شش هفته پیش، یک نیروی قدرتمند اوکراینی متشکل از حدود دوازده گردان از حدود هشت تیپ باتجربه به کورسک روسیه حمله کرد و سریعاً کنترل ۴۰۰ مایل مربع از خاک روسیه را به دست گرفت. حتی اگر هفته گذشته هنوز مشخص نبود که چرا اوکراینی‌ها به اطراف روستای نووی پوت حمله خواهند کرد، اکنون انگیزه‌شان کمی روشن است. یک گروه تاکتیکی اوکراینی که ظاهراً توسط تیپ تهاجم هوایی ۹۵ پشتیبانی می‌شود، با حمایت تانک‌ها و پوشش هواپیماهایی که بمب‌های لغزنده تخریب‌گر ساختمان را پرتاب می‌کنند، در حال گذر از نووی پوت و بلوک‌های جنوبی نزدیک‌ترین شهر روسی به نام وِسِلویه است.

یعنی نیروهای اوکراینی به سمت مواضع اصلی کورسک راه افتاده‌اند. اگر نیروهایی که از شمال شرقی نووی پوت حمله می‌کنند بتوانند با اوکراینی‌های مواضع اصلی ارتباط برقرار کنند، هزاران سرباز روس را بین خود و مرز محاصره خواهند کرد.

اما ممکن است سربازان کی‌یف نیروهای مجهز کافی برای تکمیل این مانور را نداشته باشند.

گروه اوکراینی خورن، تیمی از اپراتورهای پهپاد که از حمله نووی پوت پشتیبانی می‌کنند، در ابتدای حمله گذشته نووی پوت به هدف محاصره اشاره کرد. روز جمعه، این گروه گفت: «ما کیلومترها به مناطق جدید در روسیه پیشروی کرده‌ایم. هزاران سربازوظیفه روس در خطر محاصره قرار دارند».

اگر اوکراینی‌ها واقعاً در تلاش برای محاصره نیروهای روس باشند، جغرافیای منطقه این حرکت را تسهیل می‌کند. رودخانه سییم در امتداد بیشتر لبه شمالی یک مرز طبیعی تشکیل می‌دهد که در طرف چپ و راست توسط نیروهای پیش‌رونده اوکراینی احاطه شده است.

بمب‌ها و موشک‌های اوکراینی تمام پل‌های دائمی روی سییم را در این منطقه تخریب کرده‌اند، بنابراین تیپ‌های روس که در جنوب رودخانه قرار مستقر باشد، برای تأمین مجدد تدارکات به پل‌های شناور موقت یا یک پل زمینی باریک از طریق شهر کورنیوو وابسته هستند.

به همین دلیل است که به محض نصب پل‌های شناور توسط روس‌ها، اوکراینی‌ها بی‌رحمانه آن‌ها را بمباران می‌کنند. به همین دلیل بوده که گروهی از سربازان کی‌یف که توسط گردان تهاجمی ۲۲۵ پشتیبانی می‌شود، در حال حرکت به سمت کورنیوو هستند و واضح است که قصد دارند پل زمینی را قطع کند.

ضدحمله روسیه در کورسک که هفته گذشته آغاز شد، پیشرفت چندانی نداشته و حتی به نظر می‌رسد ارسال نیروهای اضافی به منطقه محصور جنوبی کورنیوو، وضعیت روسیه در این بخش بدتر کرده است. البته جغرافیا همه چیز نیست. تعادل نیروها در کورسک می‌تواند بر شانس موفقیت اوکراینی‌ها در بستن یک محاصره احتمالی تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد کی‌یف حدود ۱۰ هزار سرباز را برای حمله دو شاخه‌ای کورسک اختصاص داده باشد. احتمالاً مسکو ۳۸۰۰۰ سرباز را به این منطقه اعزام کرده، اما بسیاری از آن‌ها سربازان جوان آموزش‌ندیده هستند.

روسیه در تلاش بوده تا نیروهای آموزش‌دیده جذب کند، اما اوکراین در تلاش است تا هر نیرویی که به دستش می‌رسد را به کار بگیرد و همچنین شدیداً از کمبود وسایل نقلیه زرهی مدرن رنج می‌برد. همانطور که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به سی‌ان‌ان گفت، تنها ۴ از ۱۴ گردان جدید نیروهای مسلح اوکراین وسایل نقلیه مدرن کافی دارند.

زلنسکی گفت کمبود تجهیزات اهداف اوکراین در میدان نبرد را محدود می‌سازد.