به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز استقلال کشورش را با یک ویدئو از منطقه‌ای که نیروهای مسلح کی‌یف حمله جسورانه به کورسک را آغاز کردند، جشن گرفت. این حمله برای ارسال پیامی به روسیه و غرب طراحی شده بود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، زلنسکی در کنار جنگل‌ها و تپه‌ها در منطقه سومی شمالی اوکراین گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هیچ یک از خطوط قرمز خود را به ما دیکته نخواهد کرد. فقط اوکراین و اوکراینی‌ها تصمیم خواهند گرفت که چگونه زندگی کنند، چه مسیری را طی کنند و چه انتخابی انجام دهند».

پس از یک سال از دست دادن تدریجی زمین در میدان جنگ، زلنسکی یک قمار جسورانه برای به دست گرفتن دوباره ابتکار عمل انجام داد. قمار او عملیاتی بود که در ۶ آگوست آغاز شد و نه تنها تعادل روسیه را به هم زد و آن را مجبور به تغییر چینش نیروهایش خواهد کرد، بلکه غرب را نیز تشویق خواهد کرد تا حمایت خود از اوکراین را افزایش دهند. زلنسکی خواستار تسلیحات بیشتر و اجازه ایالات متحده برای استفاده از موشک‌های ATACMS با برد طولانی علیه خاک روسیه بوده است.

زلنسکی همچنین باید ایمان اوکراینی‌های خسته‌ای که دو سال و نیم جنگ را تحمل کرده‌اند، حفظ کند. به طور فزاینده‌ای، برخی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نوعی سازش با روسیه ممکن است بهتر از خفگی تدریجی باشد. با حرکت جسورانه به روسیه، زلنسکی سعی می‌کند اوکراینی‌ها را متقاعد سازد که هنوز می‌توانند بجنگند.

از زمان یورش خودروهای زرهی و هزاران نفر از بهترین نیروهای کی‌یف به منطقه کورسک روسیه در یک پیشروی سریع، ارتش اوکراین تقریباً ۱۰۰ شهرک روسی را اشغال کرده و به اندازه دستاوردهای سرزمینی روسیه در امسال، قلمرو گرفته است.

زلنسکی اسیرشدن حدود ۲۰۰۰ سرباز روسی در کورسک را ستود. روز شنبه، ۱۱۵ نفر از آن‌ها با همان تعداد اوکراینی که در اسارت روسیه بودند، مبادله شدند.

جنگ اوکراین

تخلیه ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان کورسک فشار بر پوتین وارد می‌کند که حکومت ۲۵ساله خود را بر اساس وعده حفظ امنیت برای روس‌ها بنا کرده است. همچنین روایت غالب «اوکراین ناتوان در توقف غول نظامی روسیه» را تغییر داد.

دولت بایدن غافلگیر شده بود. مقامات آمریکایی گفتند که برخلاف حرکات قبلی میدان جنگ، اوکراین جزئیات این عملیات را مخفی نگه داشت. آمریکا در ابتدا گیج بود که چرا اوکراین دست به چنین اقدام شدیدی زده و چه اتفاقی خواهد افتاد. یک مقام ارشد دولت اعتراف کرد که همه تعجب کرده بودند.

زلنسکی گفته که اوکراین عمداً عملیات را حتی از متحدانش نیز مخفی نگه داشته بود، زیرا فرض می‌کرد که آن‌ها خواهند گفت که این کار نشدنی است، زیرا «قرمزترین خطوط قرمز» روسیه را نقض می‌کند. او گفته که پاسخ محدود روسیه نشان می‌دهد که غرب چیز زیادی برای ترس از تهدیدات روسیه ندارد و باید حمایت قوی‌تری از اوکراین نشان دهد؛ از جمله صدور مجوز حمله با موشک‌های با برد طولانی‌تر غربی علیه خاک روسیه.

اکنون دولت بایدن با احتیاط منتظر است تا ببیند آیا قمار زلنسکی نتیجه خواهد داد یا خیر. مقامات آمریکایی می‌گویند که ایالات متحده به اوکراین فضای انجام عملیات را می‌دهد، در حالی که سعی می‌کند از درگیرشدن در این موضوع به صورت عمومی خودداری کند. از کاخ سفید و پنتاگون تا مقر فرماندهی اروپا آمریکا در آلمان، مقامات با خوش‌بینی محتاطانه به تماشا نشسته‌اند.

کریس میلر، بالاترین مقام پنتاگون برای عملیات‌های ویژه گفت: «فکر می‌کنم در سطحی، این حمله نشان می‌دهد که گاهی اوقات امنیت نظامی روسیه چقدر شکننده بوده و ظاهراً برای این رویداد آماده نبودند».

به طور عمومی، زلنسکی اعلام کرده که هدف از حمله کورسک تا حدی، ایجاد «منطقه‌ای حائل» است. اما در پنتاگون، مقامات ارشد همچنان سؤالاتی دارند، به ویژه اینکه سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در روز پنجشنبه پرسید که آیا و چگونه اوکراین قصد دارد این منطقه حائل را گسترش دهد. مقامات ارشد همچنین متقاعد نشده‌اند که اوکراین می‌تواند منطقه‌ای را که گرفته، حفظ کند.

جنگ اوکراین

سینگ گفت: «آیا قصد آن‌ها ادامه‌دادن است؟ یا وقتی می‌گویند که در حال ایجاد یک منطقه حائل هستند، چقدر آن را گسترش خواهند داد؟ این‌ها برخی از سؤالاتی ماست». او تأیید کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با روستم عمروف، همتای اوکراینیش در ارتباط خواهد بود. این دو آخرین‌بار در ۲۰ آگوست صحبت کردند.

بزرگترین خطر برای اوکراین این است که منحرف‌ساختن نیروهایش برای حمله کورسک به پراکنده‌شدن بیش از حد نیروهایش در خط مقدم جبهه شرقی کشور منجر شود. نیروهای روسی حملات خود به شهر چاسیو یار را افزایش داده و اکنون تنها حدود ۵ مایل تا مرکز لجستیکی پوکروفسک فاصله دارند.

اگر روسیه در آنجا پیشرفت‌های بیشتری به دست آورد، می‌تواند به فشارهای داخلی بر زلنسکی بیافزاید و در زمانی که کی‌یف قادر به گرفتن امتیاز از مسکو نیست، درخواست جهانی برای آغاز مذاکرات صلح با روسیه را افزایش دهد.

آنتون هروشِتسکی، مدیر مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف که نظرسنجی‌های سراسری انجام می‌دهد، گفت: «احساسی وجود دارد که این عملیات خوش‌بینی را افزایش داده و تا حدودی جایگاه دولت را بهبود بخشیده است. اما اینکه این اثر کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت بوده، به نحوه پایان‌یافتن عملیات و بد‌شدن اوضاع در شرق بستگی دارد».

مقامات آمریکایی می‌گویند هدف اوکراین در کورسک سه‌گانه است: مجبورساختن روسیه به منحرف‌کردن نیروها از شرق اوکراین، شکستن روایت شکست کی‌یف در میدان جنگ و بهبود جایگاه اوکراین پیش از مذاکرات صلح احتمالی. در حال حاضر، هر سه هدف تا حدودی محقق شده است.

جنگ اوکراین

اوکراینی‌هایی که سال‌ها خواستار تسریع مذاکرات دولت زلنسکی در مورد سرنوشت سربازان خود در زندان‌های روسیه بوده‌اند، نیز کورسویی امیدی دیده‌اند. اکنون احتمال بازگشت همسران و پسرانشان در تبادل اسرای اوکراینی با روس که کی‌یف می‌گوید آن‌ها را در کورسک اسیر کرده، بیش از همیشه است.

روسیه همچنان اسرای جنگی بسیار بیشتری نسبت به اوکراین در اختیار دارد، اما اسیرگرفتن صدها نفر در کورسک توسط کی‌یف، معادله را برابرتر کرده است. تاکنون طی امسال، روسیه و اوکراین بیش از ۹۰۰ سرباز را مبادله کرده‌اند، اما به گفته یکی از مقامات اطلاعاتی اوکراینی، وقفه پنج ماهه سال گذشته ظرفیت زندان‌هایی که اوکراین برای نگهداری اسرای جنگی استفاده می‌کند را آشکار ساخت.

روز شنبه، زندانیان بازگشته اوکراینی با سرهای تراشیده و پرچم‌های اوکراین آویزان از شانه‌های لاغر خود، هنگام ورود به خاک اوکراین سرود ملی سر دادند.