به گزارش اکوایران، یورش جسورانه اوکراین به منطقه کورسک روسیه یک پیروزی برای اطلاعات نظامی و چابکی تاکتیکی کیف بوده است؛ و به همان اندازه سیگنالی است که علیرغم برتری نفری و تجهیزات، ارتش روسیه دارای آسیب‌پذیری‌های زیادی است.

آنچه به همان اندازه مهم است، پیامی سیاسی است که کیف به متحدانش فرستاده است که روایت غالب جنگ را تغییر داده است؛ اینکه نیروهای اوکراینی محکوم به مبارزه در یک عملیات دفاعی بی‌پایان علیه قدرت آتش برتر روسیه هستند.

ناگهان، اصرار مکرر مسکو مبنی بر اینکه تمام اهداف «عملیات نظامی ویژه» ولادیمیر پوتین محقق خواهد شد، به شعاری تو خالی تبدیل شد. نیروهای اوکراینی ادعا می‌کنند که در این ماه تقریباً به همان اندازه قلمرو روسیه را تصرف کرده‌اند (حدود 1200 کیلومتر مربع بر اساس برآوردهای خود) که روس‌ها در تمام طول سال در داخل اوکراین پیشروی کرده‌اند.

به نوشته سی‌ان‌ان، مسکو از زمانی که تهاجم سال 2022 خود را آغاز کرد، که هدفش تصرف کیف در کمتر از یک هفته بود، شاهد شکست‌های متعددی بوده است. اما اهداف -‌و روش‌های پیگیری آن‌ها‌- تغییر نکرده است و با بمباران گسترده همراه با استفاده پرهزینه از پیاده نظام به تدریج به خاک اوکراین نفوذ کرده است.

تحلیل موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، می‌گوید: «پوتین احتمالاً ارزیابی می‌کند که تا زمانی که روسیه بتواند ابتکار عمل را حفظ کند و از انجام عملیات ضدتهاجمی عمده توسط کیف جلوگیری کند، می‌تواند در درازمدت خسارات قاطعی را به اوکراین وارد کند و در برابر کمک‌های امنیتی غرب به اوکراین و تلاش‌های اوکراین برای بسیج بیشتر اقتصاد و جمعیت خود دوام بیاورد.»

متیو بولگ، عضو ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپا، موافق است که «اگر به استراتژی عمده هر کشور نگاه کنید، شاید تغییر زیادی نکرده باشد. اما برای اولین بار پس از چند ماه، این عملیات روایت متفاوتی را به کرملین تحمیل کرد، اولین شکاف در روایت پوتین».

برگرداندن موج جنگ

ارتش اوکراین اجماع فزاینده در میان حامیان کیف را مبنی بر اینکه این کشور شانس کمی برای بازپس گیری بخش زیادی از قلمرو خود را دارد، مخدوش کرده است. از نظر کیف، کورسک نشان می‌دهد که ارتشش مستحق حمایت سریع‌تر و بهتر از سوی متحدان است زیرا می‌تواند جهت حرکت جنگ را تغییر دهد.»

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی هفته گذشته در سخنرانی خود این نکته را بیان کرد: «ما تا کنون دایره کسانی را که از پایان عادلانه این جنگ حمایت می‌کنند گسترش داده‌ایم و به گسترش آن ادامه خواهیم داد. ضروری است که اوکراین حتی قوی تر از قبل وارد پاییز امسال شود.»

روسیه اوکراین کورسک

میک رایان، ژنرال سابق استرالیا و وبلاگ نویس نظامی، گفت که عملیات کورسک توانایی «یادگیری و سازگاری اوکراینی‌ها را پس از شکست ضدحمله خود در سال 2023 نشان داده است.»

رایان افزود: «هدف اوکراینی در اینجا نشان دادن این است که پیروزی روسیه اجتناب ناپذیر نیست و اوکراین می‌تواند بجنگد و پیروز شود.»

اوکراینی‌ها همواره به دنبال غلبه بر تردید متحدان خود در مورد تأمین سیستم‌هایی هستند که ممکن است درگیری را تشدید کنند - ابتدا با توپخانه و تانک‌های جنگی، سپس با جت‌های جنگی اف-16 و موشک‌های دوربرد مانند هایمارس و اتکمز.

تا ماه مه، استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه خط قرمز دولت بایدن بود که از تشدید تنش نگران بود. سپس حمله روسیه به منطقه خارکف با کمک حملات دوربرد از داخل خاک روسیه صورت گرفت. اوکراینی‌ها در واقع داشتند با یک دست می‌جنگیدند. شهر خارکف آسیب پذیر بود.

سپس این ممنوعیت کاهش یافت و به برخی از سیستم‌های تسلحاتی آمریکایی اجازه داده شد تا خاک روسیه را هدف قرار دهند. در کورسک، اوکراینی‌ها با استفاده از نیروی زرهی در داخل خاک روسیه، این خطوط قرمز را بیشتر فرسایش داده‌اند. خودروهای زرهی و تانک‌های تامین شده توسط ایالات متحده، آلمان و بریتانیا در حال جولان دادن در حومه شهرهای روسیه دیده شده‌اند. موشک‌های غربی پل‌هایی را که می‌توانستند به دفاع روسیه کمک کنند، فرو ریخته است.

زلنسکی گفته است که بلوف روسیه خوانده شده است. او گفت: «کل مفهوم ساده لوحانه و توهم‌آمیز به اصطلاح خطوط قرمز در رابطه با روسیه که در ارزیابی‌های جنگی برخی از شرکای ما حاکم بود، این روزها در نزدیکی سودزا فرو ریخت.»

رایان گفت: «اوکراین دوباره نشان داد که خطوط قرمز مختلفی که رئیس‌جمهور روسیه تعیین می‌کند چیزی نیست جز تهدیدهای واهی که برای تقویت ترس سیاسی غرب در تصمیم‌گیری درباره جنگ طراحی شده است».

بولگ استدلال کرد که عملیات کورسک روشی ارزشمند برای متحدان اوکراین، برای آزمایش آستانه درد پوتین است، روشی واقعا خوب برای آزمایش سایر اشکال بازدارندگی روسیه با استفاده از یک نیروی نیابتی. خطوط قرمز روسیه سیال هستند و این یکی دیگر از فواید افزایش تدریجی تنش است.»

اوکراینی‌ها در اینجا در بحث سیاسی مهمی پیروز شده‌اند: هیچ اعتراض علنی به گشایش این جبهه جدید از سوی پایتخت‌های غربی وجود نداشته و در واقع تحسین بسیاری از اعضای ناتو از جمله آلمان، بریتانیا و ایالات متحده را برانگیخته است.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در اوایل این ماه به خبرنگاران گفت: «از آنجایی که آن‌ها شاهد حملات از آن سوی مرز هستند، باید توانایی پاسخگویی را داشته باشند.»

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در شبکه ایکس فراتر رفت و گفت: «برداشتن محدودیت‌ها در استفاده از قابلیت‌ها در برابر ارتش روسیه که مشغول تجاوز به اوکراین است، مطابق با قوانین بین‌المللی، چندین اثر مهم خواهد داشت: -تقویت دفاع از خود اوکراین با تهدید منطقه امن روسیه برای انجام حملات و بمباران شهرها و زیرساخت‌های اوکراین، نجات جان‌ها و کاهش ویرانی در اوکراین و کمک به پیشبرد تلاش‌های صلح.»

اما برای سطح ساده گرفتن غرب محدودیت‌هایی وجود دارد. اوکراین می‌خواهد فرودگاه‌های نشامی در عمق خاک روسیه را با موشک‌های دوربرد اتکام هدف قرار دهد. اما به نظر نمی‌رسد واشنگتن تمایلی به موافقت با این موضوع داشته باشد.

روسیه اوکراین کورسک

زلنسکی در پاسخ گفته است: «اگر شرکای ما تمام محدودیت‌های موجود در استفاده از این سلاح‌ها در خاک روسیه را لغو کنند، دیگر نیازی به ورود فیزیکی به منطقه کورسک با هدف حفاظت از شهروندان اوکراینی در مناطق مرزی و از بین بردن پتانسیل تجاوزگری روسیه نداریم.»

اما تصرف زمین‌های روسیه موقعیت چانه زنی اوکراین را در هر مذاکره‌ای بهبود می‌بخشد و همچنین در صورت پیروزی دونالد ترامپ، که قصد دارد کیف را وادار به پذیرش توافق صلح کند، به عنوان محافظ عمل می‌کند.

شیوه نبرد غربی

موفقیت تهاجم کورسک فقط به سخت افزار غربی مربوط نمی‌شد: جمع آوری اطلاعات، برنامه‌ریزی و نیروهای ویژه اوکراین این عملیات را همراه با تعداد زیادی پهپاد، توپخانه، تجهیزات جنگ الکترونیک و حتی سلاح‌های ترموباریک ساخت اوکراین اجرا کردند.

اولگا تاتاریوک از اندیشکده چتم هاوس خاطرنشان کرد: این حمله «عاملیت اوکراین را برجسته می‌کند و در نتیجه تصویر روسیه از این درگیری، به عنوان یک جنگ نیابتی با غرب را تضعیف می‌کند. همچنین به متحدان اطمینان می‌دهد که اوکراینی‌ها محکوم به این نیستند که همیشه در حالت تدافعی باشند. آن‌ها پس از از بین رفتن امیدهای زیاد برای ضد حمله سال 2023 خود، در حال یادگیری راه و روش جنگ غربی هستند.»

آن طور که یکی از سربازان اوکراینی در کورسک توضیح داد: «این عملیات بسیار خوب طراحی شده بود. نمی‌دانم چه کسانی روی این طرح کار کردند، اما آن‌ها کارشان را خوب انجام دادند. ما در مرکز حرکت می‌کردیم و از سمت چپ و راست خود پشتیبانی داشتیم. یک عملیات عالی.»

عملیات کورسک همچنان یک شرط‌بندی پرریسک است، در زمانی که نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به دو مرکز مهم در شرق دونتسک هستند: شهرهای پوکروفسک و تورتسک. اما نیروهای اوکراینی نشان داده‌اند که جنگ یک خیابان یک طرفه نیست.

بولگ گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم که آیا این عملیات یک پاورقی در روند جنگ خواهد بود یا یک تغییر دهنده بازی. با توجه به اینکه روسیه توپخانه و ظرفیت هوانوردی بیشتری در اختیار دارد، ادامه عملیات برای اوکراینی‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار خواهد شد.

اما هر روز که نیروهای اوکراینی منطقه‌ای از خاک روسیه به اندازه هنگ کنگ را کنترل می‌کنند، تهاجم کورسک کمتر شبیه به یک پاورقی در روند جنگ به نظر می‌رسد.