به گزارش اکوایران، در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد اهداف اوکراین از تهاجم به استان کورسک روسیه و هدف پایانی برای این عملیات جسورانه بالا گرفته است، برخی از رسانه‌های دولتی روسیه گفته‌اند که تهاجم به کورسک «تله‌ای» برای ولودیمر زلنسکی بود که ولادیمیر پوتین در نهایت در آن پیروز خواهد شد.

مبلغان کرملین سعی کرده‌اند بفهمند که چگونه اوکراین به راحتی وارد روسیه شده است، مانند ریانووستی که در مقاله‌ای که یک هفته پس از آغاز عملیات کیف منتشر کرد، گفت نیروهای روسی «کنترل اوضاع را در دست گرفته‌اند». یک روز قبل، روزنامه طرفدار کرملین تزارگراد نوشت که تیپ‌های اوکراینی «در تله افتادند» و با خسارات سنگین مواجه شدند.

اما این چرخش روایات با گزارش‌ها از جمله توسط وبلاگ‌نویس‌های نظامی روسی درباره دستاوردهای اوکراین در تضاد است، در حالی که زلنسکی روز پنجشنبه گفت که سربازانش شهر سودزا را تصرف کرده‌اند.

آیا زلنسکی به دام پوتین افتاده است؟

به نوشته نیوزویک، جای تعجب نیست که هر دو طرف تلاش کنند عملیات‌های خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کنند، اما در حالی که شواهدی مبنی بر افتادن نیروهای اوکراینی در تله وجود ندارد، اقدامات بعدی کیف و اینکه آیا پوتین ممکن است در بلندمدت سود ببرد، نامشخص است.

بهترین یگان‌های کیف به جای اینکه در شرق اوکراین در منطقه دونباس حضور داشته باشند و تلاش کنند خطوط موجود خود را تقویت کنند و تا آنجا که می‌توانند قلمرو خود را حفظ کنند، اکنون در مکانی هستند که ممکن است در برابر یک ضد حمله موثر مسکو آسیب پذیر باشد.

مایکل آ ویت، استاد تجارت بین‌الملل و استراتژی در کالج کینگ لندن می‌گوید: «خطر گسترش بیش از حد نیروها وجود دارد و این خطر وجود دارد که پرسنل و منابع گرانبها از بین بروند و پوتین از این بهانه برای تشدید بیشتر استفاده کند.»

پوتین همچنین ممکن است بتواند در داخل کشور از روایتی بهره برداری کند که در این 3 سال در مورد جنگی که شروع کرده ارائه داده است - این که او کار کرده است چون روسیه در معرض تهدید غرب است، و اوکراین عامل نیابتی آن است.

ویت به نیوزویک گفت: «نیروهای متضادی در اینجا در کار هستند. یکی تقویت این روایت است که روسیه در معرض تهدید است، که می‌تواند به پوتین کمک کند و حمایت از جنگ او را تقویت کند».

او گفت: «دیگر این است که شک کنیم که آیا پوتین و دولتش افراد مناسبی برای دفاع از روسیه هستند یا خیر. احتمالاً در هر صورت تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد، زیرا هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه پوتین کنترل کامل ندارد وجود ندارد، اما با این حال، پایان دیکتاتورها به ندرت به وضوح قابل پیش بینی است.»

جنگ اوکراین کورسک

بسیج نیرو

ناکامی روسیه در مقابله با حمله اوکراین تا این لحظه، کمبود نیروهای ذخیره دفاعی را آشکار کرده است و تعداد نیروها در خط مقدم در شرق و جنوب اوکراین نیز به دلیل تلفات زیاد در حال کاهش است. این مسئله کمبود نیرو روسیه را آشکار کرده است و به نظر نمی‌رسد اقدام کرملین برای افزایش پاداش‌های استخدامی موثر بوده باشد.

با این حال، به گزارش بلومبرگ، پوتین ممکن است مجبور به بسیج نیرو، به شکلی گسترده‌تر از پیش نویس جزئی سال 2022 شود.

این رسانه با استناد به منابع ناشناس نزدیک به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک بسیج جدید می‌تواند تا پایان سال اعلام شود و به عنوان یک فرایند چرخش برای استراحت نیروهای خط مقدم معرفی شود.

ووک ووکسانوویچ، محقق در دانشکده اقتصاد لندن، به نیوزویک گفت: «پوتین مطمئناً از این [عملیات اوکراین] برای تقویت صفوف خود استفاده خواهد کرد.»

او همچنین گفت که پوتین می‌تواند از آن برای ایجاد حمایت در جامعه روسیه از دیدگاه خود در مورد علل جنگ استفاده کند و به مخاطبان داخلی روسیه بگوید: «به همین دلیل است که مرز ما با اوکراین بسیار حساس و آسیب‌پذیر است و به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین بخشی از ناتو باشد.»

امیل کاستهلمی، کارشناس نظامی مستقر در فنلاند، گفت که این حمله خطر از بین رفتن نیروهای ذخیره گرانبهای اوکراین را در زمانی که هنوز مشکل نیروی انسانی دارد، به همراه دارد.

او به نیوزویک گفت: «تصرف ده‌ها روستای مرزی روسیه به قیمت جان سربازان و تجهیزات کمکی نخواهد کرد. به طور کلی، مسئله جنگ در کورسک حل نخواهد شد، مهمترین مناطق از نظر استراتژیک هنوز شرق و جنوب اوکراین هستند».

در همین حال، ووکسانوویچ گفت یک علامت سوال وجود دارد که چرا کیف در حالی که نیروهایش در منطقه دونباس اوکراین «در حال مغلوب شدن هستند» به این فشار ادامه می‌دهد. حتی اگر [این حمله] نقص‌های رهبری روسیه را برملا کند، «در جنگ‌ها بر اساس میزان شرم سیاسی که شما بر دشمن خود وارد می‌کنید، پیروز نمی‌شوید».

او افزود: «این حرکت ممکن است به این منجر شود که اوکراین منابعی را هدر دهد که بیش از همه در این جنگ به آن نیاز دارد، یعنی نیروی انسانی.»

ووکسانوویچ بر این باور است که بخشی از هدف اوکراین از تهاجم، جلب حمایت غرب با اثبات این موضوع است که کیف هنوز توان جنگیدن دارد. «این به ویژه برای اوکراین مهم است، زیرا آن‌ها نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران هستند و این خطر وجود دارد که دولت ترامپ کمک به اوکراین را متوقف کند.»

جنگ اوکراین ارتش روسیه کورسک

جنگ جهانی دوم

این ترامپ بود که ماه گذشته به پیروزی‌های گذشته مسکو اشاره کرد و به فاکس نیوز گفت که در یک گفتگوی تلفنی به زلنسکی گفته است که کیف با یک «ماشین جنگی» روبرو شده است و «آن‌ها هیتلر را شکست دادند. آن‌ها ناپلئون را شکست دادند.»

سفیر سابق آمریکا در روسیه، جان سالیوان، گفت که اگرچه ترامپ شکست‌های مسکو در برابر ژاپن در سال 1905 و «مهم‌تر از همه، جنگ سرد» را نادیده گرفت، اظهارات رئیس‌جمهور سابق نشان داد که چگونه کرملین با شکست‌های اولیه منصرف نمی‌شود.

سالیوان قبل از شروع تهاجم کورسک به نیوزویک گفت: «پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) پس از شکست‌های فاجعه‌بار در آغاز جنگ بود که قبل از تهاجم نازی‌ها در جنگ زمستانی با فنلاند اتفاق افتاد.

سالیوان افزود: «این کاری است که روس‌ها برای مدت‌های طولانی انجام داده‌اند و نباید آن‌ها را دست کم گرفت و اوکراینی‌ها قطعاً آن‌ها را دست کم نمی‌گیرند».

روز پنجشنبه، فرمانده ارشد زلنسکی، سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی، گفت که یک فرماندهی نظامی در کورسک ایجاد شده است، در حالی که رئیس جمهور اوکراین ادعای کیف را تکرار کرد که اکنون بیش از 80 شهرک و بیش از 650 کیلومتر مربع روسیه را تحت کنترل دارد.

رابرت اورتانگ، استاد دانشکده روابط بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن، به نیوزویک گفت: «در حالی که همیشه در هر مانور جنگی خطراتی وجود دارد، اوکراین با ادامه جنگ فرسایشی با روسیه با خطر بزرگتری مواجه بود.»

او افزود: «هیچ راهی وجود نداشت که آن‌ها در آن پیروز شوند و با توجه به دسترسی روسیه به افراد و تجهیزات بیشتر، احتمالاً نهایتاً با شکست روبرو می‌شد. با حمله به قلمرو متجاوز، اوکراین شروع به به دست گرفتن ابتکار عمل کرده است.»