به گزارش اکوایران، نیروهای روسی روز پنجشنبه برای سومین روز مشغول نبرد با سربازان اوکراینی در خاک خود بودند، پس از آن که آن‌ها مرزهای روسیه را در منطقه کورسک درهم شکستند، و حمله‌ای جسورانه به بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان ترتیب دادند که مسکو را مجبور به فراخوانی نیروهای ذخیره کرده است.

در یکی از بزرگترین حملات اوکراین به روسیه طی این جنگ دو ساله، حدود 1000 سرباز اوکراینی در ساعات اولیه 6 آگوست با تانک‌ها و خودروهای زرهی، زیر پوشش انبوهی از پهپادها و گلوله‌های توپخانه، به مرز روسیه هجوم بردند.

نیروهای اوکراینی از میان مزارع و جنگل‌های مرزی به سمت شمال شهر مرزی سودزا رفتند، آخرین ترمینال عملیاتی انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق اوکراین.

به نوشته رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این حمله را یک «تحریک بزرگ» توصیف کرد. کاخ سفید گفت که ایالات متحده - بزرگترین حامی اوکراین - هیچ اطلاع قبلی از این حمله نداشته و جزئیات بیشتری را از کیف خواهد خواست.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، روز چهارشنبه به پوتین گفت که حمله اوکراین در منطقه مرزی متوقف شده است.

اما چندین وبلاگ نویس نظامی طرفدار روسیه گفتند که نبردها تا روز پنجشنبه ادامه داشته و مسکو در حال تخلیه غیر نظامیان است.

یوری پودولیکا، وبلاگ نویس نظامی محبوب طرفدار روسیه که متولد اوکراین است، گفت: «ما اساساً سودزا را از دست داده‌ایم. و این یک مرکز لجستیکی مهم است.» وی افزود که نیروهای اوکراینی در حال پیشروی به سمت شمال به سمت شهر لگاو هستند.

او افزود: «به طور کلی، علیرغم این واقعیت که سرعت حمله اوکراین به طرز محسوسی کاهش یافته است، وضعیت دشوار است و همچنان رو به وخامت است.»

ارتش اوکراین در مورد حمله کورسک سکوت کرده است. برخی از وبلاگ نویسان روسی از وضعیت دفاع از مرزها در منطقه کورسک انتقاد کردند و گفتند که عبور از آن برای نیروهای اوکراینی بسیار آسان بوده است.

مقطع بحرانی

نبردهای اطراف سودزا در مقطعی حیاتی در درگیری رخ می‌دهد که بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. کیف نگران است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، حمایت ایالات متحده کاهش یابد یا متوقف شود.

ترامپ گفته است که به جنگ پایان خواهد داد، و روسیه و اوکراین هر دو مشتاق به دست آوردن قوی‌ترین موقعیت چانه‌زنی ممکن در میدان جنگ هستند.

اوکراین می‌خواهد نیروهای روسیه را که 18 درصد از خاک این کشور را کنترل می‌کنند، مهار کند، اگرچه اهمیت استراتژیک این تهاجم مرزی هنوز مشخص نیست.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، گفت که حمله اوکراین تلاشی برای وادار کردن روسیه به منحرف کردن منابع از جبهه و نشان دادن این موضوع به غرب است که اوکراین هنوز می‌تواند بجنگد.

مدودف گفت که در نتیجه حمله کورسک، روسیه باید اهداف جنگی خود را گسترش دهد تا تمام اوکراین را در بر بگیرد.

مدودف گفت: «از این لحظه به بعد، عملیات ویژه نظامی) باید شخصیتی فراسرزمینی پیدا کند» و افزود که نیروهای روسیه باید به اودسا، خارکف، دنیپرو، میکولایف، کیف «و فراتر از آن» بروند.

او گفت: «تنها زمانی متوقف خواهیم شد که آن را برای خود قابل قبول و سودآور بدانیم.»

انتقال گاز همچنان از طریق پایانه سودزا جریان دارد که در سال 2023 حدود 14.65 میلیارد متر مکعب گاز را منتقل کرد که حدود نیمی از صادرات گاز روسیه به اروپا است.

گارد ملی روسیه اعلام کرد که تدابیر امنیتی را در اطراف نیروگاه هسته‌ای کورسک که در 60 کیلومتری شمال شرقی شهر قرار دارد، افزایش داده است.