به گزارش اکوایران، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، که گاه به گاه تهدیدهای هسته‌ای را در برابر اوکراین مطرح می‌کند، روز یکشنبه گفت که در صورت موفقیت‌آمیز بودن ضدحمله در جریان کیف، مسکو باید از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

بنا بر گزارش رویترز، مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه، نهادی به ریاست ولادیمیر پوتین، در پیامی در حساب‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی گفت که روسیه در چنین سناریویی مجبور خواهد شد به دکترین هسته‌ای خود تکیه کند.

مدودوف گفت: «تصور کنید اگر حمله‌ای که ناتو از آن حمایت می‌کند، موفقیت‌آمیز بود و آن‌ها بخشی از خاک ما را می‌گرفتند. ما مجبور بودیم طبق قوانین رئیس‌جمهور روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کنیم.»

او گفت: «واقعاً در آن صورت هیچ گزینه دیگری وجود نخواهد داشت. بنابراین دشمنان ما باید برای (موفقیت) جنگجویان ما دعا کنند. آنها باید مطمئن شوند که آتش جنگ هسته‌ای جهانی شعله ور نمی‌شود.»

به نظر می‌رسد مدودف، که خود را به عنوان یکی از تندروترین صداهای مسکو تصویر کرده است، به بخشی از دکترین هسته‌ای روسیه اشاره می‌کند که تصریح می‌کند سلاح‌های هسته‌ای می‌توانند در پاسخ به تجاوز به روسیه با استفاده از سلاح‌های متعارف، که موجودیت دولت روسیه را تهدید می‌کند، استفاده شود.

اوکراین در حال تلاش برای بازپس گیری سرزمین‌هایی است که روسیه به طور یکجانبه آن‌ها را ضمیمه کرده و بخشی از خاک خود اعلام کرده است، اقدامی که توسط کیف و بسیاری از پایتخت‌های غربی محکوم شده است.

پوتین روز شنبه گفت که در روزهای اخیر هیچ تغییر جدی در میدان نبرد گزارش نشده است و اوکراین مقادیر زیادی تجهیزات نظامی را از 4 ژوئن از دست داده است. کیف می‌گوید که نیروهایش در تلاش برای بازپس‌گیری قلمرو پیشرفت‌هایی دارند، هر چند با سرعت کمتری از حد مطلوب.

منتقدان کرملین در گذشته مدودف را به بیان اظهارات افراطی در تلاش برای منصرف کردن کشورهای غربی از ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کرده بودند.