به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود جو بایدن از ترور یحیی سنوار، رهبر حماس توسط اسرائیل برای فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای پایان دادن به جنگ غزه استفاده کند، اما در ماه‌های پایانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است فاقد اهرمی باشد که اسرائیل را به خواست خود مجبور کند.

به گزارش رویترز، کشته شدن سنوار، مغز متفکر حمله حماس در 7 اکتبر 2023 به اسرائیل، شرایطی را به وجود آورده که ممکن است به ازسرگیری مذاکرات طولانی مدت برای آتش‌بس غزه و اسرا منجر شود. توافقی که بایدن مدت‌هاست به دنبال آن بوده است.

اما چنین نتیجه‌ای قطعیت ندارد زیرا بایدن با موجی از بحران‌های درهم تنیده خاورمیانه مواجه است.

تلاش‌های او برای برقراری صلح در غزه با نبرد موازی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان و همچنین تدارکات اسرائیل برای انتقام‌جویی علیه جمهوری اسلامی ایران، پیچیده‌تر خواهد شد.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق افسر اطلاعات ملی ایالات متحده در این‌باره گفت: «مرگ سنوار فرصتی دوباره برای رئیس جمهور بایدن فراهم می‌کند تا دوباره برای اجرای مرحله اول توافق آتش‌بس فشار بیاورد و فشار بر نتانیاهو را برای انجام این کار افزایش دهد.»

پانیکوف که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک مشغول به کار است، گفت: «اینکه توافقی برای توقف خصومت‌ها انجام شود یا نه، به رهبر جدید حماس و به تمایل نتانیاهو برای اعلام پیروزی و توافق نهایی بستگی دارد.»

بایدن در حالی که زمان ریاست‌جمهوری‌اش به پایان می‌‌رسد و انتخابات 5 نوامبر آمریکا در حال نزدیک شدن است، ممکن است تلاش کند تا نتانیاهو را به طور کامل به موافقت با درخواست‌هایش مجاب کند.

اگرچه دولت بایدن این هفته به اسرائیل گفت که باید وضعیت بشردوستانه غزه را بهبود بخشد یا با محدودیت‌های احتمالی برای کمک‌های نظامی ایالات متحده مواجه خواهد شد، هنوز مشخص نیست که ایالات متحده چقدر آماده عمل به این هشدار است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که نتانیاهو ممکن است ترجیح دهد تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن در ژانویه صبر کند و شانس خود را با رئیس جمهور بعدی، خواه نامزد دموکرات، معاون رئیس جمهور کامالا هریس، یا رقیب جمهوری خواه دونالد ترامپ، که رهبر اسرائیل روابط نزدیکی با او داشته است، به کار گیرد.

کاخ سفید بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد چالش‌هایی که بایدن با آن مواجه است پاسخ نداد.

جان آلترمن، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه که اکنون در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن کار می‌کند، ابراز بدبینی کرد که نتانیاهو به فشار مجدد بایدن برای از سرگیری مذاکرات غزه با میانجیگری مصر و قطر پاسخ دهد.

دولت بایدن مدتهاست که سنوار، متفکر ارشد سیاسی و استراتژیک حماس را به عنوان مانع اصلی آتش‌بس و مبادله اسرای این گروه با اسیران اسراییل مقصر می‌دانست.

اما حتی زمانی که آنها به امتناع سنوار از مصالحه اشاره کردند، برخی از مقامات آمریکایی به طور خصوصی از نتانیاهو به دلیل سازش ناپذیری و تغییر خواسته‌ها انتقاد کردند، زیرا او به دنبال آرام کردن اعضای راست افراطی ائتلاف حکومتی خود بود.

نتانیاهو زمان کمی را تلف کرد و اعلام کرد که کشته شدن سنوار «تسویه حساب» با رهبر حماس بود و همچنین تاکید کرد که جنگ در غزه تمام نشده است و اسرائیل تا بازگرداندن اسرا به جنگ ادامه خواهد داد.

در طرف مقابل بایدن در بیانیه‌ای که مدت کوتاهی بعد منتشر شد، از حق اسرائیل برای از بین بردن رهبری حماس حمایت کرد، اما تاکید کرد که با نتانیاهو درباره راهی برای «پایان دادن به این جنگ یک‌بار برای همیشه» گفتگو خواهد کرد.

تضاد میان سخنان بایدن و نتانیاهو برخی از اختلافات بین آنها را بر سر محاکمه جنگ غزه توسط رهبر اسرائیل منعکس می‌کند و می‌تواند نشان‌دهنده احتمال تنش‌های بیشتر باشد.

سنوار در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در ماه ژوئیه در تهران به عنوان رهبر حماس معرفی شد. به دنبال آن حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در ماه گذشته توسط اسرائیل در بیروت ترور شد.

در حالی که برخی تحلیلگران بر این باورند که مرگ سنوار می‌تواند به نتانیاهو پوشش سیاسی بدهد تا با انعطاف بیشتری مذاکره کند، هر اقدامی برای دستیابی به توافق با حماس احتمالاً با مقاومت شدید اعضای کابینه راست افراطی روبرو خواهد شد که با شرایط پیشنهادی قبلی برای توافق مخالفت کرده‌اند.

مقامات اسرائیلی بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

برایان کاتولیس، کارشناس ارشد اندیشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: «به عنوان یک موضوع عملی، نحوه اجرای آتش‌بس یا دستیابی به آتش‌بس با ساختارهای نابسامان فرماندهی و کنترل حماس واقعاً یک چالش است.»