به گزارش اکوایران، در شرایطی که ولادیمیر پوتین در واکنش به آنچه  اظهارات تهاجمی مقامات ارشد کشورهای غربی خوانده، دستور داده است تا نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه به حالت آماده‌باش در‌آیند، صدراعظم آلمان گفته پوتین، با آغاز جنگی بی‌رحمانه چرخش دوران را در تاریخ اروپا رقم زده است.

محکومیت «تهدیدهای ساختگی» پوتین

بنا بر گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در چهارمین روز از حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که به دنبال تنش با کشورهای غربی دستور داده است تا نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه به حالت آماده‌باش در‌آیند. او این سخنان را در نشستی در کرملین با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح بیان کرد. پوتین ضمن غیرقانونی خواندن  تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه گفته که این تصمیم را واکنشی به  اظهارات تهاجمی مقامات ارشد کشورهای غربی گرفته است.

1

در واکنش به این تصمیم، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن محکوم کردن این تصمیم و غیرمسئولانه خواندن آن، گفته آماده‌باش پوتین به نیروهای هسته‌ای روسیه نشان می‌دهد که وضعیت چقدر جدی است و چرا ما واقعا باید کنار هم باشیم. او افزود این اقدام پوتین لفاظی‌های تهاجمی او در چند هفته گذشته را تشدید می‌کند.

کاخ‌سفید هم در واکنش به دستور پوتین، مبنی بر آمادگی نیروهای «بازدارنده» هسته‌ای این کشور، توسل وی به «تهدیدهای ساختگی» را محکوم کرد. جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید گفت که روسیه از ابتدا «نه از سوی ناتو و نه از سوی اوکراین» در معرض تهدید نبود و مسکو به «الگوی تهدید آفرینی» که از ابتدای بحران اوکراین در پیش گرفته است ادامه می‌دهد. 

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هم گفته تصمیم پوتین برای آماده‌سازی نیروهای بازدارنده هسته‌ای، درگیری را به‌طور غیرقابل قبولی تشدید می‌کند.  گرینفیلد به شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: «ما باید به محکوم کردن اقدامات او به شدیدترین و قوی‌ترین شکل ممکن ادامه دهیم». او گفته: «پوتین از هر راه ممکنی برای ایجاد ترس در جهان استفاده کرده و این فقط به این معنی است که ما باید تلاش های خود را در اینجا در سازمان ملل و جاهای دیگر افزایش دهیم تا او را پاسخگو کنیم.»

چرخش دوران در تاریخ اروپا

از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم در جلسه ویژه بوندستاگ (مجلس فدرال آلمان) با موضوع جنگ اوکراین اعلام کرد ارتش آلمان از ردیف بودجه سال ۲۰۲۲ دولت، ۱۰۰میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تسلیحاتی دریافت خواهد کرد. بنا بر گزارش دویچه وله، شولتس در این جلسه گفت: «از این به بعد و هر سال، بیش از دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشور برای امور دفاعی سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

Germany-will-send-its-anti-tank-weapons-against-Russias-attack-on-720x375

شولتس افزود که حفاظت از آزادی و دمکراسی مستلزم سرمایه‌گذاری در امنیت کشور است. او تاکید کرد که هدف از اختصاص بودجه ویژه، ارتشی کارآمد، مدرن و پیشرفته است. صدراعظم آلمان اذعان کرد که این هدف هزینه هنگفتی دارد اما «باید برای کشوری به بزرگی و اهمیت ما در اروپا» قابل دستیابی باشد. 

شولتس در سخنرانی خود در پارلمان آلمان تهاجم روسیه به اوکراین را آغاز یک «چرخش دوران» خواند و خطاب به مردم اوکراین گفت: «ما در مقام دموکرات و اروپایی در کنار شما و در طرف صحیح تاریخ ایستاده‌ایم. کنش‌های ولادیمیر پوتین، تحقیرآمیز و خلاف حقوق بین‌الملل است و با هیچ وسیله و هیچ کسی قابل توجیه نیست. شولتس افزود: «اوج بی‌عدالتی و درد جانکاه زنان و مردان اوکراینی، برای تمام ما رنج‌آور است.» او گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جنگی «بی‌رحمانه» را آغاز کرد و با این اقدام خود «چرخش دوران را در تاریخ قاره ما رقم زد. جهان از این پس، دیگر جهان پیش از آن نیست».

اعلام آمادگی زلنسکی برای مذاکره با روس ها

همچنین در تحولی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین موافقت خود را با مذاکره با روسیه در مکانی در مرز بین اوکراین و بلاروس اعلام کرده است. زلنسکی در گفتگو با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، آمادگی خود را برای مذاکره بدون پیش شرط با روس ها در مرز اوکراین و بلاروس در نزدیکی رودخانه پریپیات اعلام کرده است.

51729992724_43f2f2023b_k

زلنسکی گفته لوکاشنکو مسئولیت اطمینان از این که تمامی هواپیماها، هلی کوپترها و موشک های مستقر در خاک بلاروس در طول سفر و مذاکره و بازگشت هیات اوکراینی روی زمین باقی بمانند را برعهده گرفته است. پیش تر زلنسکی دعوت روسیه برای سفر به بلاروس برای گفتگو را رد کرده بود. او گفته بود که آماده گفتگو در کشوری بی طرف است نه بلاروس.