به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور اوکراین از هراس بیش از حد در مورد تنش‌ها با روسیه انتقاد کرد.

هیچ تانکی در خیابان وجود ندارد

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ضمن آن‌که احتمال یک جنگ تمام‌عیار با روسیه را رد نکرد، گفته اوکراین یک کشتی در حال غرق شدن نیست. او واشنگتن و رسانه‌ها را به دامن زدن به وحشتی متهم کرد که سایه‌اش به شدت بر سر اقتصاد این کشور سنگینی می‌کند، و این در حالی است که «هیچ تانکی در خیابان ها وجود ندارد».

زلینسکی این سخنان را پس از آن اظهار کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت ایالات متحده و ناتو نتوانسته‌اند پاسخ‌گوی خواسته‌های اساسی امنیتی اصلی کرملین در بن‌بست پیش آمده میان شرق و غرب بر سر اوکراین باشند، اما مسکو آماده است به گفتگو ادامه دهد.

زلنسکی در یک کنفرانس خبری خطاب به رسانه‌های خارجی گفته هیچ تانکی در خیابان‌ها وجود ندارد، اما رسانه‌ها تصورات دیگری را ایجاد می‌کنند... اما این طور نیست و ما به این وحشت نیاز نداریم. او گفته کاخ سفید در برجسته کردن بیش از حد خطر یک جنگ در مقیاس بزرگ مرتکب «اشتباه» شده است و این پیامی بود که او به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی خود در روز پنجشنبه داده است.

خطر اصلی در داخل است؛ تایتانیک نیستیم

زلنسکی  گفته روسیه در تلاش برای ارعاب و بی‌ثبات کردن اوکراین است و در این شرایط کی‌یف پول همچنان به دنبال حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از غرب است. به گفته او کشور به 4 تا 5 میلیارد دلار برای ثبات اقتصاد خود از جمله از طریق سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد و از بسته کمکی 1.2 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا استقبال کرد.

او تاکید داشته فوری‌ترین خطر برای کشورش هرج و مرج در داخل است که از حملات سایبری گرفته تا بحران اقتصادی را شامل می‌شود. او هم‌چنین اقدامات ایالات متحده و انگلیس در فراخواندن دیپلمات‌هایشان از کی‌یف را یک اشتباه و اغراق آمیز خوانده و گفته: «ما تایتانیک نیستیم. اوکراین در حال پیشروی است».

به گفته زلنسکی ناتو تنها ضامن امنیت سخت اوکراین در رویارویی با روسیه است و هشدار داد که اعضای شرقی این ائتلاف نظامی نیز ممکن است در معرض تاکتیک‌های خصمانه مسکو قرار گیرند. او گفته: «این یک چالش بسیار جدی برای ناتو است. برخی از کشورهای اروپایی فکر می کنند: بیایید ریسک نکنیم، بیایید به خاطر اوکراین وارد ماجرا نشویم. اما اگر یک جنگ تمام عیار آغاز شود، در مرزهای برخی از کشورهای ناتو نیز رخ خواهد داد. اگر جنگ بزرگی رخ دهد، تنها دامن اوکراین و خاک این کشور را نخواهد گرفت.

او از آلمان به دلیل پیگیری خط لوله گاز نورد استریم 2 انتقاد کرد و آن را متهم کرد که قراردادهای تجاری با روسیه را بر امنیت و تمامیت ارضی اوکراین اولویت می دهد. او همچنین بریتانیا را در میان کشورهایی نام برد که اجازه پولشویی توسط روس‌ها و همچنین الیگارشی‌هایی که از کشورهایی مانند اوکراین و قزاقستان پولشویی می‌کنند را می‌دهند.

اختلاف میان کی‌یف و واشنگتن

زلنسکی در شرایطی این سخنان را اظهار کرده که رئوسای جمهور ایالات متحده و اوکراین روز پنج‌شنبه به صورت تلفنی پیرامون بحران اوکراین گفت‌وگو کردند. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی اعلام کرده که تماس روسای جمهوری اوکراین و آمریکا «به خوبی پیش نرفت».

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی ادعا کرده که در تماس بین بایدن و زلنسکی، در خصوص سطح خطر حمله روسیه اختلاف وجود داشته است. بنا بر گزارش ها، بایدن هشدار داده است که  حمله روسیه قریب الوقوع بوده اما رئیس جمهوری اوکراین از این حمله اطمینان نداشته است.

این گزارش متذکر شده زلنسکی در استفاده از کلمات در خصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین خواستار دقت بیشتری از سوی آمریکا شده است. اوکراینی ها به خصوص خواهان دقت بیشتر آمریکا در به کار بردن کلماتی مانند «قریب الوقوع» درباره حمله احتمالی هستند زیرا این کلمات باعث ایجاد رعب و وحشت در اوکراین شده و بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی می گذارد.

 وزیر خارجه دولت بایدن در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهوری اوکراین که از مردم این کشور خواسته  بود، وحشت و هراس نداشته باشند، گفت: زلنسکی درست می گوید. هیچ کس نباید وحشت کند و هیچ کس وحشت زده نیست.