به گزارش اکوایران، این خبر در حالی منتشر می‌شود که کرملین نیز روز پنج‌شنبه ضمن لفاظی‌های تند هشدار داد که پس از رد مجدد درخواست‌های اصلی روسیه توسط ایالات متحده در این هفته، «زمینه کمی برای خوش‌بینی» در حل بحران دیده است.

بر اساس گزارش الجزیره، مقامات روسی گفتند که گفت‌وگو برای پایان دادن به بحران همچنان امکان‌پذیر است، اما کاخ سفید گفت نگرانی‌هایی را که مقامات دولت برای مدتی مطرح کرده‌اند، تقویت کرده است.

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «پرزیدنت بایدن گفت که این احتمال وجود دارد که روس‌ها در فوریه به اوکراین حمله کنند.»

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، پیشتر روز پنجشنبه گفت که دولت بایدن می‌خواهد درباره «رفتار تهدیدآمیز» روسیه در قبال اوکراین بحث کند و افزود: «روسیه در حال انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده دیگری با هدف اوکراین است که تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت بین‌المللی و منشور سازمان ملل است. این لحظه ای برای منتظر ماندن و دیدن نیست. توجه کامل شورا اکنون مورد نیاز است و ما مشتاقانه منتظر بحث مستقیم و هدفمند در روز دوشنبه هستیم.»

سفیر جدید در موقعیت خطیر

در تحولی دیگر، در بحبوحه بحران عمیق بین روسیه و غرب بر سر ناتو و شکل آینده امنیت اروپا، جولیان اسمیت به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در ناتو، پستی که برای یک سال خالی بود، وارد بروکسل شد.

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، پست سفیر آمریکا در این ائتلاف 30 کشوری، یکی از مهم‌ترین ائتلاف‌ها در نظام آمریکا، تقریباً یک سال بود که خالی بود و رهبری عملی آمریکا به طور گسترده در ناتو در طول بحران‌هایی مانند خروج نامرتب از افغانستان و جنجال بر سر تصمیم استرالیا برای کنار گذاشتن قرارداد زیردریایی‌های فرانسوی به نفع یک گزینه انگلیسی-آمریکایی، مفقود شده بود.

اکنون جدی‌ترین بحران پیش روی اتحاد غرب از زمان جنگ سرد یک مقدمه سنگین برای پست جدید خانم اسمیت 53 ساله، معروف به جولی است. اما او یکی از دستیاران نزدیک پرزیدنت بایدن و آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا است. زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور بود، بلینکن مشاور امنیت ملی او و خانم اسمیت معاون بلینکن بود.

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

خانم اسمیت می‌گوید بحران روسیه و اوکراین کمکی به ناتو بوده است و آن را به اصول اولیه و "هدف اصلی این اتحاد که حفاظت از ما در برابر شوروی" بود، بازگرداند.

وی گفت: «به طور شهودی، متحدان ناتو درک می کنند که چه کاری باید انجام شود، آنها اهمیت انسجام و عزم را درک می کنند، آنها اهمیت آمادگی برای همه موارد احتمالی را درک می کنند. آنها همچنین عمیقاً با کتاب بازی روسی آشنا هستند. این قلمرو جدیدی نیست.»

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

تیراندازی مرگ‌بار و مشکوک در کارخانه موشک‌سازی

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه تیراندازی مرگبار در یک کارخانه موشک‌سازی در اوکراین بر تنش‌ها افزود، با این حال هیچ نشانه‌ای از ارتباط فوری آن با روسیه وجود نداشت.

به گفته مقامات، یکی از اعضای گارد ملی اوکراین روز پنجشنبه با تیراندازی منجر به کشته شدن پنج نفر شد. اطلاعات کمی در مورد سرباز پشت حمله یا انگیزه او وجود داشت، اما با توجه به ماهیت کارخانه تحت حفاظت شدید و هشدارهای روزهای اخیر مبنی بر اینکه مسکو ممکن است اقدامی خرابکارانه را بهانه ای برای حمله به اوکراین انجام دهد، این تیراندازی توجه فوری را به خود جلب کرد.

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

پاسخ‌های غرب به پوتین

در همان روز کرملین هشدار داد که «دلیل زیادی برای خوش‌بینی» درباره اینکه غرب خواسته‌های روسیه را در رویارویی با اوکراین برآورده کند، وجود ندارد، و گفت پوتین وقت خود را صرف مطالعه پاسخ های ایالات متحده و ناتو می کند.

دیمیتری اس. پسکوف سخنگوی پوتین به خبرنگاران گفت: «همه این اسناد نزد رئیس جمهور است. البته برای تجزیه و تحلیل آنها زمان لازم است - ما برای نتیجه گیری عجله نخواهیم کرد».

آقای پسکوف در مورد محتوای پاسخ های ایالات متحده و ناتو به خواسته های روسیه که ایالات متحده درخواست کرده محرمانه نگه داشته شود، صحبت نکرد. اما او گفت که بر اساس اظهارات عمومی وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو در این زمینه، احتمال کمی وجود دارد که غرب در مورد خواسته‌های اصلی روسیه امتیاز بدهد.

/russia-sees-little-optimism-in-us-response-on-ukraine-crisis

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه از پاسخ های غرب راضی خواهد بود، گفت: دلیل زیادی برای خوش مبینی وجود ندارد. اما من از انجام هرگونه ارزیابی مفهومی خودداری می کنم.

وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف نیز به همین ترتیب نطقی منفی به زبان آورد و در اظهارنظرهای منتشر شده در وب سایت وزارتخانه خود گفت که سند آمریکایی حاوی «واکنش مثبتی» به خواسته های اصلی روسیه نیست. اظهارات مقامات روسی ساعاتی پس از تیراندازی در یک کارخانه موشک‌سازی اوکراینی بود که یادآور وضعیت شکننده نظامی در میدان است. هیچ مدرک فوری مبنی بر ارتباط تیراندازی با ایجاد تنش های نظامی در منطقه وجود نداشت.

با افزایش نگرانی غرب از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مسکو ماه گذشته فهرستی از خواسته‌ها را منتشر کرد که شامل خروج نیروهای ناتو از شرق اروپا و متعهد شدن هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به آن بپیوندد. روسیه به صورت کتبی درخواست پاسخ داد که ایالات متحده و ناتو روز چهارشنبه ارائه کردند.

/russia-sees-little-optimism-in-us-response-on-ukraine-crisis