به گزارش اکوایران، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد اگر روسیه به اوکراین حمله کند «بهای وحشتناکی» پرداخت خواهد کرد.

بهای وحشتناک حمله به خاک اوکراین

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته خطاب به خبرنگاران گفته که در تماس اخیرش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور به او هشدار داده اگر روسیه به اوکراین حمله کند، «بهای وحشتناکی» خواهد پرداخت و با عواقب اقتصادی ویرانگری روبرو خواهد شد.

بایدن به خبرنگاران گفت که گزینه اعزام نیروهای رزمی زمینی ایالات متحده به اوکراین در صورت تهاجم روسیه «هیچ وقت روی میز نبوده است»، هرچند ایالات متحده و ناتو باید نیروهای بیش‌تری را به کشورهای ناتو در شرق اعزام کنند تا بر قدرت دفاعی خود را تقویت کنند.

بایدن که هفته گذشته به مدت دو ساعت با پوتین صحبت کرد، گفت که به رهبر روسیه روشن کرده است که در صورت تهاجم به اوکراین، جایگاه روسیه در جهان «به‌طور قابل توجهی» تغییر خواهد کرد.

تقاضای بازگشت به میز مذاکره

بایدن در شرایطی به اظهار چنین سخنانی پرداخت که وزرای خارجه گروه هفت روز شنبه پس از نشستی در لیورپول پیام مشابهی را به مسکو ارسال کردند و نسبت به عواقب ناگوار هرگونه تهاجم هشدار دادند و از مسکو خواستند به میز مذاکره بازگردد. رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده وزرای دارایی گروه هفت روز دوشنبه برای بررسی نگرانی‌های اقتصادی از جمله تورم ملاقات می کنند، اما تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در صورت اقدام علیه اوکراین را نیز بررسی خواهند کرد.

در هفته های اخیر اوکراین روسیه را به گرد‌آوری ده‌ها هزار نیرو برای آماده‌سازی برای یک حمله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ به خاک این کشور متهم کرده است. این در حالی است که روسیه هر گونه برنامه‌ریزی برای حمله را رد می‌کند و اوکراین و ایالات متحده را به رفتارهای بی‌ثبات کننده متهم می‌کند و می گوید برای حفاظت از خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

در شرایطی که بایدن روز گذشته هر گونه دخالت نظامی در این زمینه را رد کرد، مشاور رئیس‌جمهور لیتوانی گفته بایدن هفته گذشته در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در این زمینه به کشورهای اروپای مرکزی عضو ناتو قول حمایت نظامی بی‌شتری داد، زیرا کشورهای نزدیک به مرز روسیه ممکن است در آینده در معرض تجربه خطرناکی مشابه الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 باشند.