بنا بر گزارش اکوایران، در حالی که بیش از هر زمان دیگری دستیابی به توافق هسته‌ای امکان پذیر به نظر می‌آید، جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای پیشرفته را در سایت نطنز راه اندازی کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل که روز دوشنبه توسط این خبرگزاری مشاهده شده، نشان داد که ایران هم‌چنان بر گسترش برنامه پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که غرب منتظر پاسخ ایران به واکنش آمریکا به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای 2015  است.

در این گزارش آمده است که اولین مورد از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 که اخیراً در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی در نطنز نصب شده‌اند، اکنون در حال کار هستند. این تاسیسات آخرین سایت زیرزمینی که ماشین‌های پیشرفته در آن وارد جریان شده‌اند.

دیپلمات‌ها می‌گویند IR-6 پیشرفته‌ترین مدل سانتریفیوژ است که تاکنون ایران آن را به کار برده و بسیار کارآمدتر از نسل اول IR-1 است -تنها مدلی که توافق اولیه به آن اجازه غنی‌سازی می‌دهد. بیش از یک سال است که ایران از سانتریفیوژهای IR-6 برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص 60 درصد، در تاسیسات زمینی در نطنز استفاده می‌کند. ایران اخیراً غنی‌سازی خود را با دستگاه‌های IR-6 در سایت‌های دیگر گسترش داده است. ماه گذشته دومین آبشار IR-6 در فردو، مکانی مدفون در داخل کوه، شروع به غنی‌سازی تا 20 درصد کرد.

به نظر می‌رسد ایران و ایالات متحده به سوی توافقی برای احیای برجام که محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها علیه تهران اعمال می‌کرد، در حال حرکت هستند. این توافق پس از خروج ایالات متحده در سال 2018 معلق شد و ایران را بر آن داشت که این محدودیت ها را یکی یکی زیر پا بگذارد. پس از بیش از یک سال گفتگوهای غیرمستقیم، ایران گفته است که به زودی به آخرین اظهارات ایالات متحده در مورد متن پیشنهادی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، پاسخ خواهد داد.

توافق احتمالی شامل کنار گذاشتن بسیاری از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران و محدود کردن غنی‌سازی تا غنای 3.67 درصد است. با این حال، نصب دستگاه‌های پیشرفته در سایت‌های زیرزمینی مانند نطنز و فردو، می‌تواند سیگنالی برای قدرت‌های متخاصم باشد که در صورت عدم توافق چنان‌چه قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته باشند، مشخص نیست که حملات هوایی به آن سایت‌ها موثر باشد.