به گزارش اکوایران، موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان قمی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و تا امروز با سخنان متناقضی از سوی مسئولان مواجه شده است. با وجود بررسی‌های صورت گرفته تاکنون علت اصلی این حادثه مشکوک مشخص نشده است.

به گفته یکی از مسئولان علوم پزشکی قم، یافته‌های اولیه از حوادث قبلی وجود گاز منو اکسیدکربن را در تعدادی مدارس تأیید می‌کند اما هنوز ابهامات و علت اولیه هنوز مشخص نیست.

اولین واکنش به مسمومیت‌ها: مشکوک و امنیتی است

در روزهای اولیه وقوع این اتفاق، دادستان قم از تشکیل کارگروهی برای شناسایی علت وقوع مسمومیت دسته‌جمعی خبر داد و مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، نیز به ابعاد امنیتی احتمالی این موضوع اشاره کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده قم، نیز گفت: موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی مشکوک است و تمامی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و مجموعه خدمات شهری پیگیر هستند تا مبداء این مسمومیت را پیدا کنند.

تغییر رویکرد مسئولان: استرس و فوبیا است!

با تکرار مسمومیت دانش‌آموزان از طریق استنشاق گاز سمی و بازتاب گسترده‌تر این موضوع، مسئولان گویا تصمیم گرفته‌اند رویکرد متفاوتی نشان دهند؛ به طوری که مدیر ناحیه چهار اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم مشکل اصلی دانش‌آموزان مسموم‌شده را استرس اعلام کرد.

دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در واکنشی نسبت به انتقال دانش‌آموز به مراکز درمانی با علایم مسمومیت تنفسی گزارش داد که حال عمومی عمده دانش‌آموزان مساعد است و بیشتر دچار اضطراب و استرس بودند.

مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در اظهاراتی عجیب، علت این حوادث را تند تند نفس کشیدن دانش‌آموزان دختر و استرس آنها دانسته است.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم دیگر مسئولی بود که عنوان کرد: برخی دانش‌آموزان بیماری‌های زمینه‌ای داشتند؛ در مورد مسمومیت دانش‌آموزان قمی بزرگنمایی شده و فوبیاست!

وزیر آموزش و پرورش نیز موضع نسبتا مشابهی گرفته و به‌تازگی این مساله را به شایعات نسبت داده است؛ رویکردهایی که برخلاف مواضع پیشین است و به نظر می‌رسد در راستای عادی جلوه دادن این موضوعِ نگران‌کننده است.

رفتار مشکوک در قبال مسمومیت‌های مشکوک

اصرار والدین دانش‌آموزان برای مشخص شدن علت حادثه و ممانعت برخی خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدرسه موجب تعطیلی مدارس قم طی روزهای پایانی هفته گذشته برای بررسی جوانب توسط کارشناسان شد.

با این حال، تعطیلی‌ها جواب نداد و دانش‌آموزان باز هم مسموم شدند؛ خانواده‌های آنها در مقابل استانداری قم در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای و مشکوک دانش‌آموزان تجمع برگزار کردند.

رئیس علوم پزشکی قم در نامه‌ای عجیب در ارتباط با مسمومیت سریالى مدارس قم، خواستار نمونه‌برداری از هوای کلاس‌ها و بازدهم دانش‌آموزان در کیسه فریز شد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

به نتیجه نرسیدن بررسی کارشناسان و عدم اعلام علت مسمومیت، نشان‌دهنده کم‌اهمیت بودن موضوع از نگاه مسئولان است. در همین راستا برخی منابع از قم مدعی هستند که تعداد مدارس درگیر مسمومیت بیش از آمار اعلام‌شده است؛ اما مسئولان درباره این مساله هم سکوت کرده‌اند و هنوز درباره صحت این ادعا سخن نگفته‌اند.

این موضوع موجب شده برخی خانواده‌ها شکایتی را در دادسرای عمومی قم مطرح کنند که قوه قضائیه می‌"وید در دست بررسی است.

مسمومیت دانش‌آموزان، ناشی از نگاه طالبانی؟

ابعاد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی، که برای برخی تداعی‌کننده ماجرای تلخ اسیدپاشی‌های اصفهان است، تا حدی پیش رفت که برخی آن را به نگاه‌های طالبانی ربط دادند.

نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در این باره به عصرایران گفته است: تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند که هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد.

مسمومیت‌ها بخاطر شایعات مردم است!

همه این‌ها در حالی است که یوسف نوری - وزیر آموزش‌وپرورش - به عنوان متولی اصلی این امر، امروز طی اظهاراتی اعلام کرد که بخش اعظم مسمومیت دانش‌آموزان در قم ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.

او گفته «از مراجع ذی‌صلاح گزارش گرفتیم و گفتند مشکلی وجود ندارد. در تعدادی از مدارس این بو احساس شده بود که تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ رفتند. برخی از آن‌ها چون دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند پزشکان آن‌ها را نگه داشتند.»

وزیر بهداشت به قم می‌رود

با همه این تفاسیر، سخنگوی دولت امروز (چهارشنبه، 26 بهمن) اعلام کرد که وزیر بهداشت برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان عازم استان قم می‌شود. همین مساله نشان می‌دهد که احتمالا خود مسئولان هم می‌دانند که موضوع، فراتر از شرایط عادی و نرمالی است که مسئولان و مدیران مربوطه در اظهاراتشان به آن می‌پردازند.