به گزارش اکوایران؛ در میان شاخص‌های مدیران خرید یک شاخص رو به جلو وجود دارد که در این شاخص مدیران انتظارات خود از تولید در ماه آینده را اعلام می کنند. گزارش مهر ماه نشان دهنده آن است که اکثر گروه‌ها پیش بینی کرده اند ناآرامی ها و محدودیت‌ها در آبان ماه خاتمه پیدا کند و بنگاه‌های صنعتی بتوانند افت مهر‌ماه را جبران کنند. اما شواهد نشان  دهنده آن است که با تداوم ناآرامی‌ها پیش بینی بنگاه‌های اقتصادی تاحدودی خوش‌بینانه باشد.

اما چرا از ناآرامی ها به عنوان عامل افت شاخص بنگاه‌های یاد می شود، در این خصوص می توان وضعیت این شاخص در مرداد ماه اشاره کرد، در مرداد ماه پیش بینی تمام شاخص‌ها مثبت بوده، اما با شروع ناآرامی‌ها شاهد تغییر این روند بودیم.   براساس پیش بینی‌ها روند شامخ کل اقتصاد در آبان ماه به 59.58 واحد خواهد رسید و به این طریق نسبت به ماه قبل رشدی 9.39 واحدی خواهد داشت؛ از سوی دیگر مدیران خرید پیش بینی کرده اند در آبان ماه از 12 رشته مورد ارزیابی 10 گروه بتوانند به عدد بالای 50 واحد دست پیدا کنند، ‌اما عدد دو گروه «صنایع لاستیک و پلاستیک» و «سایر صنایع» زیر 50 باقی خواهد ماند.

امید به وضعیت گروه‌های صنعتی در حالی صورت گرفته که در مهر ماه از میان 12 رشته مورد ارزیابی 6 گروه توانستند به عدد بالای 50 برسند و 6 گروه دیگر عدد زیر 50 را به خود اختصاص دهند.

ارزیابی مدیران خریدکل اقتصاد در مهرماه سال جاری از افت 1.8 واحدی نسبت به ماه قبل حکایت دارد،‌ بطوریکه در این ماه عدد این شاخص به 50.19 واحد رسید. افت این شاخص در حالی ثبت شده که مدیران خرید معتقدند این عقب‌گرد در سایه کاهش قدرت خرید، ناآرامی‌ها و قطعی اینترنت رخ داده است؛ با وجود اینکه این عوامل همچنان در بازار حاکم است، اما مدیران خرید برای ماه آینده از بهبود این شاخص خبر می دهند.

به‌طورکلی در مهرماه، در بخش صنعت به دلیل تقاضای پایین مشتریان که ناشی از کاهش قدرت خرید و اتفاقات اخیر کشور است، میزان فروش شرکت‌ها با کاهش شدیدی روبرو شده است که منجر به افزایش موجودی انبار شده است. از سوی دیگر، شرکت‌ها به دنبال بی‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل روبرو هستند. روندی که برای ماه آینده نیز پیش بینی می شود.

11111111111111111111

وضعیت رشته های منتخب

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان دهنده آن است که عدد شامخ گروه «صنایع لاستیک و پلاستیک» برابر با 53.61 واحد بوده که در میان 5 شاخص اصلی «میزان سفارشات جدید» به عدد 61.11 در بالاترین سطح قرار داشته است. هرچند برای این گروه پیش بینی ها برای ماه آینده رسیدن به عدد 44.44 است که این به معنی آن است که گروه «صنایع لاستیک و پلاستیک» آبان ماه را در حالت انقباضی به پایان می رساند. 

از سوی دیگر ازریابی ها نشان دهنده آن است که «صنایع فراورده‌های نفت و گاز» نیز آبان را به خوبی پشت سرگذراند. براساس پیش بینی های صورت گرفته در این ماه برای این گروه اعداد تمام شاخص‌ها بالای 50 واحد قرار دارد.

اما وضعیت «صنایع نساجی» نشان می دهد این گروه در آبان ماه روی لبه تیغ قرار دارد و پیش بینی می شود عدد این گروه در این ماه به 50 واحد برسد.

پیش بینی ها برای گروه «ماشین سازی و لوازم خانگی» در آّبان ماه هرچند 63.64 است، اما در میان شاخص‌های ارزیابی شده برای این گروه شاهد کاهش «میزان و سفارشات جدید» خواهیم بود. شاخصی که می تواند بسیاری از عوامل را تحت تاثیر قرار دهد.

برای گروه «صنایع کانی غیر فلزی» نیز در این ماه عدد 63.64 پیش بینی شده و عدد این شاخص برای «صنایع فلزی» هم 67.71 خواهد بود که بالاترین عدد در میان 12 رشته صنعتی خواهد بالاترین عدد را به دست آورده است.

اما برای گروه « صنایع غذایی» هرچند پیش بینی ها از رشد بالای عدد 60 حکایت دارد، اما این گروه هم در دو بخش مهم « میزان سفارشات جدید» و « موجودی مواد اولیه» با عدد زیر 50 روبرو شده که این دو شاخص می تواند در روند رشد این بخش اثرگذار باشد.

از سوی دیگر وضعیت «صنایع شیمیایی» نیز از پیش بینی رسیدن به عدد بالای 52 است. در میان رشته ارزیابی شده برای گروه «چوب، کاغذ و مبلمان» نیز رشد قابل توجهی پیش بینی شده است، بنگاههای بزرگ اقتصادی پیش بینی کرده اند در این آبان ماه به 65 واحد خواهد رسید. اما وضعیت « وسایل نقلیه و قطعات وابسته» نیز براساس پیش بینی ها خوب ارزیابی شده و بنگاههای اقتصادی برای این گروه رسیدن به عدد 64.81 را پیش بینی کرده اند.

وضعیت « پوشاک و چرم» هم براساس پیش بینی ها 57.14 خواهد بود؛ اما «سایر صنایع» در میان صنایعی قرار دارد که عدد 37.5 برای آن پیش بینی شده است.

Capture