به گزارش اکو ایران؛ امروز 11 مرداد 1401 ساعت 10 صبح مجمع عمومی فوق العاده فولاد مبارکه اصفهان بر گذار شد. در این مجمع بیش از 74 درصد سهامداران حضور داشتند و صحبت هایی در ارتباط با روش های تامین مالی در سال پیش رو برای پروژه های جدید این مجتمع صنعتی مطرح شد. این مجموعه افزایش سرمایه 80.88 درصدی از محل سود انباشته و سود نقدی170تومانی را به تصویب رساند. در گزارشات مدیر عامل مجموعه، عملکرد سال قبل فولاد مبارکه تشریح شد و در ارتباط با تامین انرژی و آب خام نیز پروژه هایی بیان شد. با وجود گزارش عملکرد این شرکت که نشان دهنده روند رو به رشد این مجتمع تجاری مهم دارد، سهامداران خرد شرکت فولاد مبارکه از روند بازدهی اوراق سهام این شرکت ناراضی هستند و معتقدند که فولاد از سهامداران حقیقی خود حمایت نمی کند.

افزایش سرمایه 80.88 درصدی از محل سود انباشته

هیئت مدیره مجتمع فولاد مبارکه اصفهان افزایش سرمایه 80.88 درصدی از محل سود انباشته را به تصویب رساند. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته ، سرمایه شرکت را از 29هزار و 300 میلیارد تومان به 53هزار میلیارد تومان خواهد رساند. با وقوع این افزایش سرمایه، بزرگترین افزایش سرمایه از سود انباشته ی تاریخ بورس رقم خواهد خورد. منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف مخارج سرمایه ای، مشارکت در افزایش سرمایه ی شرکت های سرمایه پذیر، جبران مخارج انجام شده بابت افزایش سرمایه های صورت گرفته، استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل و تامین مالی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خواهد شد. این نیروگاه ظرفیت اسمی 914 مگاواتی دارد و تاکنون پیشرفت فیزیکی 35 درصدی داشته و امید می رود سال آینده در مدار قرار بگیرد تا مشکل قطع برق شرکت را مرتفع کند. این نیروگاه قرار است تا صرفا برای رفع نیاز خود شرکت باشد.

سقف استفاده از تسهیلات بانکی برای امسال 25000 میلیارد تومان تعیین شد. بانک ها برای وام دادن محدودیت دارند. بانک ملی اعلام کرده امسال برای گروه فولاد مبارکه حداکثر 2000 میلیارد تومان سقف تسهیلات دارد. تامین سرمایه ها نیز اعلام کردند که حدودا 20000 میلیارد تومان برای امسال می توانند تامین کنند. این محدودیت های تامین مالی از تهدیدات حال حاضر فولاد مبارکه به حساب می آید. با توجه به احتمال افزایش هزینه سوخت در سال های آتی این مجموعه در حال مطالعات برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی است. فولاد مبارکه خبر داد که هدف از خرید ومعادن اصلا بازده نبوده و اعمال حاکمیت مدنظر است. در گل گهر و چادرملو و توکا هم استراتژی اعمال حاکمیت را در نظر گرفته اند.

مهمترین اقدامات سال 1400 شرکت فولاد مبارکه

ایران با تولید 28.5 میلیون تن فولاد در سال 1400، حدودا 1.5 درصد از تولید فولاد جهان را در اختیار دارد. در سال 1400، 43درصد تولید فولاد خام کشور توسط فولاد مبارکه و شرکت های زیرمجموعه صورت گرفته است. تولید فولاد خام در سال 1400 نسبت به سال مالی قبل 5درصد کاهش داشته است. فروش محصولات شرکت در سال 1400 حدودا 9.3 میلیون تن بوده که از لحاظ مقداری 5 درصد رشد و از لحاظ ریالی 83 درصد رشد داشته است. پروژه خط تولید نورد گرم دو به بیش از 21هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و در سال اول بهره برداری 12هزار میلیارد تومان سود ناخالص ایجاد می کند. این پروژه رقابت پذیری و پایداری فولاد مبارکه را در بازارهای داخلی و خارجی افزایش می دهد. مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: با محدودیت منابع آب خام، الزاما باید در پروژه انتقال آب خلیج فارس مشارکت کنیم. صنایع استان اصفهان سالانه 200میلیون متر مکعب نیاز آبی دارند. این پروژه الزامی است و صرفه اقتصادی آن مدنظر نیست هرچند از این لحاظ هم صرفه دارد. سرمایه گذاری در میادین گازی را انجام می دهیم. در قبال این سرمایه گذاری وزارت نفت تعهدی در قبال بخشی از این گاز استخراجی به ما می دهد و از بابت رفع نیازهای گازی مشکلات کمتری خواهیم داشت.

اوضاع سهامداران حقیقی

با وجود خبرهای خوب برای مجتمع فولاد مبارکه اصفهان پس از برگذاری مجمع، این گزارش های امیدوار کننده رضایت سهامداران ناراضی نماد فولاد را جلب نکرد. سهامداران حقیقی این شرکت انتقاد های اساسی را در ارتباط با عدم حمایت های این شرکت از سهامدارات خرد مطرح می کنند. اصلی ترین انتقاد وارده به این مجموعه عدم تجدید ارزیابی اموال است که به مدت 17 سال به تاخیر افتاده. سهامداران معتقند با تجدید ارزیابی اموال، سهام این مجموعه می تواند به قیمت حقیقی خود که چندین برابر ارزش حال حاضر سهام فولاد است برسد. از طرفی دیگر پاداش هیات‌ مدیره برای عملکرد سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان تعیین شده است که این مقدار نسبت به رقم ۸ میلیارد ۹۵۹ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹ رشد ۱۰۳ درصدی داشته است. این پاداش دهی درحالی است که سهامداران خرد فولاد در نوسانات بازار سرمایه روز به روز دچار زیان بیشتر می شوند. انتقاد دیگه وارده به عملکرد مجتمع فولاد مبارکه تخلف نود هزار میلیارد تومانی این شرکت است که نشان از مدیریت نادرست وجوه نقد این مجموعه دارد. این درحالی است که فولاد در سال 99 سودی دربین سهامداران تقسیم نکرد و سود سال مالی 99 را برای تامین مالی ذخیره کرده است.