به گزارش اکوایران؛ با سفر ابراهیم رئیسی به استان آذربایجان شرقی مقرر شد تا معدن مس سونگون که از دارایی های شرکت ملی صنایع مس ایران بود مستقل شود. در سال های اخیر نمایندگان آذربایجان برای استقلال این معدن تلاش های زیادی کردند. طی سال‌های گذشته شرکت مس ایران همواره در برابر این مطالبه مقاومت می‌کرد. معدن سونگون به تنهایی می‌تواند دو برابر حجم فعلی شرکت ملی مس محصول تولید کرده و در صنایع پایین دستی نیز سرمایه‌‎گذاری کند. ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس تاکنون از استان خارج شده، اما جریان مالی این بهره برداری در استان آذربایجان وارد نشده است.

استقلال مس سونگون از فملی چه تبعاتی دارد؟

با تأسیس شرکت مس آذربایجان ظرفیت تولید کنسانتره مس از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن می رسد. تولید مس کاتد که در حال حاضر صفر است به ۲۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و در صنایع پایین دستی استان آذربایجان شرقی نیز یک تحول بزرگ اقتصادی ایجاد خواهد شد.

در ۱۵ سال گذشته در معدن مس سونگون کنسانتره تولید می شد، در حالی که مالیات و درآمد آن به این استان نمی آمد، ولی اکنون شرکت ملی مس ایران و سازمان امور مالیاتی به دنبال صدور فاکتور و وارد شدن فواید مالی مس سونگون به جریان مالی آذربایجان شرقی هستند. بر این اساس مقرر شده ۲۰ درصد سود و ۹ درصد ارزش افزوده مس وارد جریان مالی استان شود که تحول بزرگی را منجر خواهد شد. در حال حاضر میزان صادرات استان آذربایجان شرقی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که اگر چرخه مس نیز به این حوزه وارد شود تنها در صادرات محصولات پایین دستی و کاتد مس حدود پنج میلیون دلار ایجاد خواهد شد و یا به عبارتی در عرض دو سال صادرات مس سه برابر افزایش خواهد یافت.

استقلال مس سونگون آذربایجان از شرکت ملی مس به طور کامل امکان پذیر نیست؛ چون همه این معادن به عنوان واحد زیر نظر شرکت ملی مس و جزئی از اموال این شرکت هستند. اگر اختیارات مدیریتی یا تغییرات ساختاری در این شرکت صورت بگیرد تنها به شکل هلدینگی خواهد بود. شرکت ملی مس مالک تمامی شرکت‌های زیرمجموعه است و تشکیل شرکت مس آذربایجان فقط فملی را چابک می‌کند تا شرکت های زیر مجموعه آن رقابتی باشند و برای خود برنامه و بودجه داشته باشند و در مناطقی توسعه پیدا کنند. همچنین تمام هزینه و درآمد شرکت های زیرمجموعه همگی متعلق به شرکت ملی مس خواهد بود. شایعات منتشر شده در ارتباط با کاهش ارزش سهام شرکت ملی مس با این اتفاق بسیار اشتباه است و اتفاقا ارزش سهام این شرکت بالا می‌رود و فعالیت شرکت ملی مس از طریق شرکت‌های زیرمجموعه گسترده‌تر می‌شود.

عملکرد ماهانه شرکت ملی صنایع مس ایران در پنج ماهه امسال

فملی در اطلاعیه عملکرد ماهانه مرداد ماه خود فروش این ماه شرکت ملی صنایع مس ایران را منتشر کرد. با فروش مرداد ماه این مجموعه، فروش 5 ماهه ابتدایی امسال این شرکت به 32 هزار و 884 میلیارد تومان رسید که این عدد به نسبت فروش فملی در مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش داشته است. فروش این شرکت به نسبت 5 ماهه ابتدایی سال 1399 بیش از 170 درصد افزایش یافته است. رشد فروش فملی نشان دهنده توانایی این شرکت در افزایش سودآوری در سال های آتی دارد اما با ادامه این روند و البته رشد تولیدات به وسیله احیای معدن مس سونگون، این مجموعه بیش از پیش در برابر نوسانات قیمت های جهانی مس و قیمت دلار قرار می گیرد. با این حال فروش ماهانه این شرکت و ارزش بنیادی بر گرفته از عملکرد مالی فملی در سال قبل نشان از رشد سودآوری این مجموعه با اهمیت دارد.

فروش ماهانه فملی06.03