به گزارش اکوایران، در حالی که سرمایه‌گذاران در خصوص افزایش عرضه در ادامه سال نگرانند و چشم‌انداز تقاضا از سوی آمریکا هم محتاطانه ارزیابی شده، قیمت نفت به پایین‌ترین سطح 4 ماه اخیر خود رسید.

بر اساس گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت با افتی 49 سنتی نسبت به روز گذشته 77 دلار و 87 سنت معامله شد. روز گذشته برنت افتی 3 درصدی را تجربه کرد و  برای نخستین بار از هفته اول فوریه زیر 80 دلار معامله شد.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت هم امروز 0.5 درصد افت کرد و 73 دلار و 71 سنت داد و ستد شد. این معیار نفتی روز گذشته با افتی 3.6 درصدی به کف چهار ماهه خود رسیده بود. 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت به همراه روسیه که اوپک پلاس شناخته می‌شود روز یکشنبه برای ادامه سیاست کاهش تولید نفت خود تا سال 2025 به توافق رسید اما هشت عضوی که به صورت داوطلبانه اقدام به کاهش کردند به تدریج از ماه اکتبر تولید با سهمیه قبلی را از سر خواهند گرفت. 

یک تحلیلگر بازارهای کامودیتی در همین رابطه می‌گوید: « قیمت نفت اخیراً با یک ضربه مضاعف مواجه شده است، در حالی که در بازار در حال سنجش نتایج احتمالی کمتر شدن شدت کاهش تولید از سوی اوپک‌پلاس از اکتبر 2024 بود، گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار فعالیت‌های تولید در آمریکا، چشم‌انداز بازار در طرف تقاضا را هم با چالش مواجه کرده است. » 

فعالیت بخش تولید ایالات متحده برای دومین ماه متوالی در ماه می کُند شد، همچنین هزینه‌های ساخت و ساز برای دومین ماه در آوریل به دلیل کاهش فعالیت‌های غیرمسکونی به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت  که هر دو می‌توانند به کاهش تقاضای نفت و سوخت منجر شوند.

ضعف اقتصادی بیشتر از سوی آمریکا ممکن است منجر به کاهش قیمت نفت شود و به طور بالقوه مسیر را برای بازگشت نفت به پایین ترین محدوده ماهانه آن در سطح 72 دلار آمریکا هموار کند. 

علائم تضعیف رشد تقاضا بر قیمت نفت در ماه‌های اخیر تاثیر گذاشته و داده‌های مربوط به مصرف سوخت ایالات متحده را در کانون توجه قرار داده است. بر اساس داده های GasBuddy، میانگین قیمت بنزین در ایالات متحده در روز دوشنبه 5.8 سنت در هر گالن کاهش یافت و به 3.50 دلار به ازای هر گالن رسید.

دولت ایالات متحده اطلاعات موجودی و محصول عرضه شده را روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد. محصول عرضه‌شده، که به‌عنوان نماینده تقاضا در نظر گرفته می‌شود، نشان می‌دهد که در آخر هفته روز یادبود، یعنی شروع فصل رانندگی در ایالات متحده، چقدر بنزین مصرف شده است.

برخی تحلیلگران می گویند که نگرانی ها در مورد این محرک های اقتصاد کلان از سوی بزرگترین مصرف کننده نفت جهان احتمالاً در کوتاه مدت به افزایش قیمت ها ادامه خواهد داد.