قبل از مرور این سوال و جواب ها باید بدانیم که هرچقدر هم که این ویروس نگران کننده باشد، راه درمانش با کووید ۱۹ تفاوتی ندارد و رعایت فاصله بین افراد، شستن مرتب دست ها و ماسک زدن میتواند از شیوع آن جلوگیری کند.

آیا شواهدی مبنی بر جدی تر بودن این ویروس جدید وجود دارد؟ 

بنابر اظهارات مقامات و کارشناسان انگلیسی در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که این نوع، باعث بیماری شدیدتر یا مرگ و میر بالاتر می شود، البته بخشی از نبود شواهد و مدارک به ماهیت علم پزشکی مربوط است، چرا که داده های تجربی مثل تعین میزان مرگ و میر چند هفته یا بعضا چند ماه پس از شیوع مشخص میشود

چرا گمان می رود که این ویروس بیشتر قابل انتقال است؟

شواهد نشان می دهد که میزان آلودگی در مناطق جغرافیایی که این نوع خاص ویروس کرونا در آن در گردش بوده سریعتر از حد انتظار افزایش یافته است و مدل سازی نشان داده است که این نوع از ویروس قدرت انتقال بیشتری نسبت به نمونه قبلی دارد.

 

این ویروس از چه زمانی انتقال یافته؟

در حالی که آژانس سلامت عمومی انگلستان در حال بررسی این بود که علی رغم محدودیت های ملی، نرخ شیوع کرونا کاهش نمی یابد ، افزایش موارد مرتبط با نوع جدید آشکار شد همچنین ردیابی با استفاده از شواهد ژنتیکی نشان می دهد که کرونای انگلیسی در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ظهور کرده و سپس تا اواسط ماه نوامبر در سطح بسیار کمی از جمعیت پخش شده است.

 

با وجود خرید واکسن فایزر،‌ این محصول میتواند در برابر کرونای جدید مقاوت ایجاد کند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن فایزر از مردم در برابر نوع جدید محافظت نمی کند اما برای اطمینان از عملکرد واکسن فایزر کارگروهی ویژه تشکیل شده تا موضوع را با سرعت بررسی کنند.

این نوع ویروس کرونای جدید از نظر جغرافیایی در چه مناطقی گسترش یافته است؟

به گزارش مقامات محلی اکثریت قریب به اتفاق موارد شناسایی شده در لندن، جنوب شرقی و شرق انگلیس دیده شده اند.

آیا آزمایشات می توانند این نوع جدید کرونای انگلیسی را تشخیص دهند؟ 

متخصصان و مسئولان انگلیسی می گویند که کرونای جدید با تست پس.سی.آر به سرعت قابل تشخیص بوده و دستورات پزشکی به آزمایشگاه ها داده شده است.

همه اینها در حالی است که از سال گذشته تا به حال بیش از ۸۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۱ میلیون ۷۰۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند، در کنار مرگ و میر ها مشکلات اقتصادی بیشماری هم  برای کشورها رخ داده است. با این وجود باید منتظر آمارهای کرونای انگلیسی بمانیم و ببینیم اینبار این ویروس چگونه عمل خواهد کرد.