رشد ۳۸ درصدی اعتبارات برنامه های فصل رسانه

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که بودجه فصل رسانه در حدود ۳.۳۸۴ میلیارد تومان است که این عدد معادل حدود ۲۵ درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری است که به تفکیک در بخش های هزینه ای و عمرانی به میزان ۳۷ و ۵۹ درصد رشد و در مجموع کل اعتبارات برنامه های فصل رسانه ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است و در این میان طبق معمول بودجه صدا و سیما در صدر اعتبارات قرار دارد.

 

بودجه صدا و سیما در صدر اعتبارات برنامه های فصل رسانه

بودجه فصل رسانه به تفکیک شامل: ۲.۸۳۵ میلیارد تومان بودجه صدا وسیما،‌ ۳۵۴ میلیار تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۷۵ میلیارد تومان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)،‌ ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شورای نظارت بر صدا وسیما، ۷۰۰ میلیون تومان کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی جهت دیجیتال کردن کتب مکتوب، ۵۰۰ میلیون تومان برای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و ۱۱ میلیارد تومان خبرگزاری خانه ملت می باشد.

در این میان بیشترین سهم مربوط به سازمان صدا و سیما با ۸۳.۶۷ درصد از کل بودجه فصل رسانه و به مبلغ ۲.۸۳۵ میلیارد تومان است. البته عایدی صداوسیما تنها به بودجه صدا و سیما ختم نمی شود و شامل بخش های درامدی مختلف است،‌ سهم ۷۰ درصدی از محل تبلیغات و پخش مسابقات ورزشی و همچنین ۰.۷ درصد از بودجه عمومی کشور که طبق ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید آن را به صدا و سیما پرداخت کند،‌ بودجه عمومی معادل ۹۳۰هزار میلیارد تومان است که ۰.۷ درصد از آن بنابر لایحه بودجه ۱۴۰۰ معادل ۶.۵۰۸ میلیارد تومان است که از این مبلغ، دولت تحقق ۴.۷۸۵ میلیارد تومان را پیش بینی کرده است و با بدهی ۱.۷۲۳ میلیاردی به سازمان صدا و سیما مواجه است.

همچنین دولت عایدی ۲.۸۵۰ میلیارد تومانی را برای درآمد های اختصاصی صدا و سیما پیش بینی کرده است. با این حساب مجموع اعتبارات هزینه ای،‌ عمرانی،‌ ارزی،‌اختصاصی و متفرقه سازمان صدا و سیما در حدود ۷.۶۹۵ میلیارد تومان است.

 

چالش دولت برای تهیه بودجه صدا و سیما

نکته حائز اهمیت این است که محل اصلی تامین اعتبارات مالی صدا وسیما،‌ بودجه عمومی کشور است که این بخش با توجه به نامه رهبر انقلاب مبنی بر حذف بند ه تبصره ۴ و کاهش برداشت از صندوق توسعه ملی بیشتر مورد توجه است چرا که سال گذشته مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از این صندوق برای کمک به صدا و سیما بود و حالا دولت برای جبران این مبلغ باید تدبیری اتخاذ کند،‌ چرا که اگر این مبلغ را نه براساس یورو آزاد که مبلغ ۳۱.۷۰۰ تومان است بلکه براساس یورو دولتی (۲۱.۲۵۰) محاسبه کنیم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد. (بنابر گزارش مرکز پژوهش ها و با احتساب یورو ۱۳ هزارتومانی این مبلغ ۱.۹۵۰میلیار تومان است) داده ها حاکی از ان است که بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ با افزایش ۲۴ درصدی و به مبلغ ۹۳۴ میلیارد تومان رشد داشته و پیش بینی افزایش از محل درآمد اختصاصی نیز رشد حدود ۶۵۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته دارد.

 

رشد ۴۳ درصد ی بودجه شورای نظارت بر صدا و سیما است

در فصل رسانه بعد بودجه صدا و سیما، بودجه ۳۵۴ میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد در رتبه دوم و بودجه ۱۷۵ میلیاردی تومانی خبرگزاری جمهوری اسلامی که سهم ۵.۱۷ درصدی از بودجه فصل رسانه را به خود اختصاص داده در رتبه سوم قرار دارد. بودجه ایرنا‌ (خبرگزاری جمهوری اسلامی) در دو زیرشاخه پرداخت میشود: ۱۴۱ میلیارد تومان برای  برنامه تولید و انتشار خبر و ۳۰ میلیارد تومان برای انتشار نشریات سازمان. همچنین مبلغ ۴ میلیارد تومان اعتبار در بخش تولید و انتشار برای احداث ساختمان خبرگزاری و تعمیرات اساسی و خرید لوازم اداری در نظر گرفته شده است. نکته قابل توجه اینکه بیشترین میزان افزایش بودجه در میان دستگاه های اجرایی فصل رسانه مربوط به شورای نظارت بر صدا و سیما است که به میزان ۴۳ درصد رشد کرده همچنین بودجه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هم به طور کلی ۴۲.۵ درصد رشد داشته که بخش عمده آن مربوط به افزایش ۴۲.۶۷ درصدی اعتبارات هزینه ای می باشد.

 

جای خالی شفافیت در ساختمان شیشه ای

کارشناسان برلزوم توجه به افزایش تولیدات کیفی تر و همچنین ایجاد زیر ساخت های لازم خاصه در صدا و سیما تاکید دارند هرچند که درکنار این تاکیدات ۹۳ درصد بودجه رسانه هزینه ای و تنها ۷ درصد آن عمرانی است. البته شفافیت هم در این میان جایش خالی است چرا که بنابر گزارشات سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی هنوز شرحی بر آنچه که در ساختمان شیشه ای جام جم میگذرد به این دو نهاد ارائه نشده است.