هر چند این سهم در بین خانوارهای شهری و روستایی و همچنین استان‌ها متفاوت است اما در مجموع خانوارهای شهری ۳.۷ برابر خانوارهای روستایی برای مسکن هزینه کردند.

گزارش اکوایران از سهم هزینه برای مسکن نسبت به کل هزینه خانوار را ببینید.

 

میزان هزینه‌ پردرآمدها و کم‌درآمدها برای مسکن

جدیدترین آمارهای رسمی، سهم هزینه سالانه خانوار برای مسکن که نتایج آمارگیری سال ۹۸ است را مرور می کنیم.

مطالعه جدید از وضعیت هزینه کرد خانوارها برای مسکن نشان می دهد، در طول سال ۹۸ متوسط هزینه یک خانوار شهری برای مسکن در کل کشور ۲۹.۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرد.. در این سال هر خانوار شهری به طور میانگین ۱۷ میلیون تومان برای خرید مسکن هزینه کرد، این رقم در سال ۹۷ ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای هر خانوار بود...

البته این هزینه ها در استان ها متفاوت است. هزینه ای که تهرانی ها برای مسکن در سال ۹۸ صرف کردند رقمی قابل توجه است؛ ۵۰ درصد برای خانوارهای شهری، به تعبیری نیمی از کل هزینه خانوارهای شهری استان تهران صرف مسکن شده. خانوارهای روستایی استان تهران هم ۳۴ درصد برای مسکن هزینه کردند.

اما کمترین هزینه مسکن در بین استان های کشور مربوط به ساکنان استان خراسان جنوبی بود. خانوارهای شهری این استان بیش از ۲۱ درصد و خانوارهای روستایی هم ۱۲ درصد از هزینه خود را صرف هزینه مسکن کردند.

برایند این آمارها نشان می دهد، در سال ۹۸ به طور میانگین بیش از ۳۶ درصد کل هزینه یک خانوار شهری در کل کشور به صرف مسکن شد. این هزینه در بین پردرآمدها و کم درآمدها هم طبیعتا متغیر است. دهک های نهم و دهم درآمدی که پردرآمدترین اقشار جامعه هستند، ۳۷ تا ۴۴ درصد هزینه خود را فقط برای مسکن اختصاص دادند، در حالی که کم درآمدها ۳۱.۷ درصد از هزینه خود را برای خرید این کالا صرف کردند.

اما در روستاها هم هزینه های خانوار برای مسکن افزایش قابل توجه داشته است. ۱۸ درصد هزینه های یک خانوار روستایی در سال ۹۸ صرف مسکن شده است.

در نتیجه یک آمار کلی از هزینه سالانه مسکن نشان می دهد، در این سال یک خانوار شهری حدود ۳.۷ برابر بیشتر خانوار روستایی برای مسکن هزینه کرده