طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن هم آمار تلخی‌ست که در نتیجه جهش قیمتی در سال ۹۷ رخ داد!

در سه سال گذشته قیمت مسکن در هر ماه چقدر افزایش پیدا کرد؟

ایرانی‌ها گر بخواهند با پس‌انداز صاحبخانه شوند، این دوره چقدر طول می‌کشد؟

تهرانی‌ها چقدر باید برای خرید خانه صبر کنند؟

گزارش آماری اکوایران از اتفاقات بازار مسکن در سه سال گذشته را ببینید.

 

۵۷ سال بعد خانه دار می شوید!

۹۷ نقطه ورود بازار مسکن به دوره جدید بود، به سراغ آمار می رویم و تحولات بازار مسکن شهر تهران را در ۳ سال گذشته مرور می کنیم. اگر الان میانگین هر مترمربع قیمت مسکن در پایتخت در محدوده ۲۷ میلیون تومان است، شاید برایتان جالب و در عین حال غیرقابل پذیرش باشد که قیمت مسکن در هر مترمربع در اسفندماه سال ۹۶ یعنی فقط سه سال پیش، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود، جهش ۴۰۰ درصدی در ۳ سال؛

اما چه اتفاقی در بازار رخ داد؟ از سال ۹۶ شروع می کنیم، یکسال پیش از آغاز جهش قیمتی در بازار مسکن.

نمودار اول ، تورم ماهانه قیمت مسکن در سال ۹۶ را نشان می دهد. یعنی قیمت مسکن در هر ماه چند درصد رشد کرد؟ در این سال قیمت مسکن در هر ماه به طور میانگین ۲.۷ درصد افزایش یافت.

سال ۹۷؛ دورانی که خریداران مسکن در این سال ها، شاید هیچگاه فراموش نکنند؛ مخصوصا خریدارانی که به واسطه جهش قیمتی در این سال، خرید خانه برایشان رویا شد.

نمودار دوم هم روند تغییرات قیمتی مسکن در سال ۹۷ را نشان می دهد. قیمت مسکن در پایتخت در پایان این سال به ۱۱ میلیون تومان رسید. رشد بیش از ۹۰ درصدی قیمت نسبت به اسفند ۹۶. قیمت مسکن در این سال در هر ماه به طور متوسط حدود ۶ درصد افزایش پیدا کرد. رشدی که در سال ۹۶، ۲.۷ درصد بود

قیمت مسکن در سال ۹۸ هم صعودی بود، طبق نمودار سوم در اردیبهشت این سال رکورد رشد ماهانه قیمت مسکن در سال های اخیر زده شد و قیمت مسکن در یکماه ۱۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد. با این حال قیمت مسکن در این سال رشد منفی را هم تجربه کرد اما در مجموع در طول این سال، قیمت مسکن ماهانه به طور متوسط ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد و سال ۹۹؛ در سالی که گذشت هم قیمت مسکن در نیمه نخست جهشی بود به طوریکه فقط در ده ماهه نخست سال قیمت مسکن در هر ماه به طور متوسط حدود ۶ درصد افزایش یافت؛ در ۵ ماهه نخست سال ۹۹ به جز فروردین، رشد ماهانه قیمت مسکن در هر ماه دو رقمی بود.

جهش ۴۰۰ درصدی قیمت مسکن طی بازه زمانی سه سال گذشته یک امار نگران کننده هم داشت. نتیجه این جهش قیمتی افزایش طول دوره انتظار برای خرید خانه در تهران و کل کشور بود.

 

طبق نمودار طول دوره انتظار کشور ، تغییرات دوره انتظار خانه دار شدن در کشور در طول دهه ۹۰ را نشان می دهد، البته اگر یک سوم درآمد خانوار اختصاصا برای مسکن پس انداز شود.

نکته قابل تامل اینکه در چهار سال نخست دهه گذشته، طول دوره انتظار برای خرید خانه با یک شیب ملایم از ۱۹ سال به ۲۳ سال افزایش یافت و حتی از سال ۹۴ دوران انتظار خانه دار شدن کاهش یافت و تا سال ۹۶ این عدد ثابت هم ماند.

دقیقا در سال ۹۷ و آغاز دوران جهش قیمتی مسکن، طول دوره انتظار برای خرید خانه به یکباره ۹ سال افزایش یافت و به ۳۰ سال رسید. در سال ۹۸ این رقم به ۳۱ سال و در نیمه نخست ۹۹ هم این دوره به ۳۹ سال افزایش یافت. در نهایت در دهه ۹۰، دوره انتظار برای خرید خانه ۲۰ سال افزایش  یافت.

در پایتخت اما اتفاقی نگران کننده تر رخ داد. نمودار آخر آمار هم طول دوره انتظار در پایتخت را نشان می دهد. هر چند از سال ۹۰ تا ۹۲ دوره انتظار خانه دار شدن حدود ۹سال بیشتر شد اما از سال ۹۳ طول این دوره کاهش یافت و حتی در سال ۹۶ به میزان کمتر از سال ۹۰ رسید...

اما جهش قیمتی سال خاص،دوره انتظار برای خانه دار شدن را هم جهشی کرد و فقط در سال ۹۷، انتظار برای خرید خانه ۲۲ سال افزایش یافت. این دوره انتظار در تهران طی سال ۹۸ به ۵۴ سال و در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ به ۵۷ سال افزایش یافت. یعنی با پس انداز یک سوم درآمد خانوار ۵۷ سال بعد خانه دار می شوید!