قیمت دلار در انتظار میز نشست مذاکرات وین

بازار تهران دو هفته پرتلاطمی را در قیمت ارز سپری کرد، کافی بود تا یکی از دیپلمات ها بعد از هر جلسه خبری از توافقات بدهد، بلافاصله مردم در صف فروش دلارهای خانگی خود در بازار تهران صف می بستند.

 قیمت دلار در سال های اخیر و مخصوصا پس از پاره کردن برجام توسط ترامپ  افت و خیز بسیاری داشت، اما این روند چگونه بود؟

قیمت هر دلار آمریکا از اردیبهشت۱۳۹۷ که آمریکا رسما از برجام خارج شد تا  آبان‌ماه۱۳۹۹ که با برگزاری انتخابات آمریکا، جو بایدن به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها بر دونالد ترامپ پیروز شد، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافت و از محدوده ۵هزار تومان به حدود ۳۲هزار تومان در آبان پارسال رسید. امروز هم دلار در محدوده قیمتی ۲۱ هزار تومان معامله شد. اما چه شد که پنج شنبه هفته گذشته شاهد دلار ۲۰ هزار تومانی نبودیم؟ 

باوجود آنکه مقامات دولت، به‌ویژه رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و معاونش معتقدند که مذاکرات وین ثمربخش بوده، انتشار خبری در شبکه برون‌مرزی پرس‌تی‌وی موجب شد قیمت دلار روز پنجشنبه دوباره با رشد مواجه شود و به سطح ۲۲هزار تومان بازگردد، پرس تی وی گفته بود آمریکا میخواهد زیاده خواهی کند، خبری که دلار را از سقوط به صعود کشاند و واکنش واعظی، رئیس دفتر روحانی را در پی داشت، واعظی گفت متأسفانه با خبرسازی دروغ یک رسانه رسمی، روند کاهش قیمت دلار دچار اختلال شد. در میان مدت، این اخبار سیاسی نیستند که نرخ دلار را تعیین میکند، بلکه عدم قطعیت‌های اقتصادی است که خرید دلار را به جای نگهداری ریال، یا برعکس توجیه پذیر میکند، مهمترین عاملی که عدم قطعیت‌ها را توضیح می دهد نرخ تورم است

افت و خیز قیمت دلار چه اثری بر جا میگذارد؟

به عقیده کارشناسان  اصلی‌ترین اثری که بازار‌ها از ناحیه مذاکرات برجام می‌پذیرند مربوط به رفع تحریم‌های نفتی و آزادشدن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در سایر کشور‌هاست زیرا افزایش درآمدهای ارزی به افت قیمت دلار منجر می‌شود و افت قیمت دلار به‌صورتی سلسله‌وار بر بازارهای موازی ازجمله طلا، ارز، مسکن و حتی خودرو تأثیر می‌گذارد اما این افت قیمت جای نگرانی هم دارد، چراکه افت قیمت دلار به زیر قیمت منطقی میتواند مزیت تولید را با خطر مواجه کند و تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیاری مواجه شوند.