وقتی میان دو کشور جنگ اتفاق می‌افتد، تعادل‌نش در اکثر مواقع تدوام جنگ است، نه ترک مخاصمه. به این دلیل که وقتی ما وسط جنگ هستیم، آن بازدارندگی ابتدایی که وجود داشت فروپایده و ما با گزینه عقب‌نشینی یا ادامه جنگ مواجه هستیم. پویا جبل‌عاملی، اقتصاددان توضیح می‌دهد که اگر هیچ گونه اعتماد و یا کانالی برای گفت‌وگو وجود نداشته باشد، همیشه استراتژی تداوم جنگ است. چرا که اگر عقب‌نشینی کنیم، باید هزینه‌های بیشتری بپردازیم.

او بیان کرد که اگر قرار است ما از استراتژی جنگ به استراتژی مبتنی بر صلح روی آوریم، ابتدا باید کانال‌های گفت‌وگو باز شود، معاهده‌ای نوشته شود و بر مبنای آن معاهده اعتماد اولیه شکل گیرد.

به عقیده جبل‌عاملی، وقتی اعتماد اولیه شکل گرفت و صلح ایجاد شد، چنان صلح را نهادینه کنیم که آغاز جنگ برای طرف مقابل هزینه زیادی داشته باشد.