اکسیوس به نقل از شش منبع آمریکایی، اسرائیلی و لبنانی نوشت:در طول مذاکرات در سوئیس یکشنبه گذشته، آمریکا و ایران توافق کردند تا یک "گروه هماهنگی" جدید، به همراه لبنان و میانجی‌های پاکستانی و قطری، برای اطمینان از برقراری آتش‌بس در لبنان ایجاد کنند.

به گزارش اکوایران به نقل از انتخاب، اکسیوس به نقل از شش منبع آمریکایی، اسرائیلی و لبنانی نوشت: چهار روز مذاکره بی‌وقفه در واشنگتن این هفته بین دولت‌های اسرائیل و لبنان، با یک منافع مشترک روشن پیش رانده شد: «تضعیف نفوذ حزب‌الله و ایران در لبنان.»

دلیل اهمیت: چارچوبی که توسط دولت ترامپ میانجی‌گری شد، مهم‌ترین توافق سیاسی بین اسرائیل و لبنان در چهار دهه اخیر است اما همه طرف‌های درگیر می‌دانند که چشم‌انداز صلحی که ترسیم می‌کند ممکن است هرگز محقق نشود.

 این توافق به نظر می‌رسد با برخی از تفاهم‌های حاصل شده بین آمریکا و ایران در سوئیس در تناقض است ،بنابراین می‌تواند آن آتش‌بس شکننده را پیچیده‌تر کند.

ایران در هفته‌های اخیر موفق شد وضعیت لبنان را به مذاکرات خود با آمریکا پیوند بزند.

این امر منجر به تفاهم‌نامه‌ای شد که از طرفین می‌خواهد به آتش‌بس در لبنان پایبند باشند و تمامیت ارضی این کشور را تضمین کنند که با اشغال مداوم جنوب لبنان توسط اسرائیل به طور فعالانه تضعیف می‌شود.

در طول مذاکرات در سوئیس یکشنبه گذشته، آمریکا و ایران توافق کردند تا یک "گروه هماهنگی" جدید، به همراه لبنان و میانجی‌های پاکستانی و قطری، برای اطمینان از برقراری آتش‌بس در لبنان ایجاد کنند.

این موضوع هم مقامات اسرائیلی و هم لبنانی را شوکه کرد، که آن را تقویت حزب‌الله و مشروعیت بخشیدن به نفوذ ایران در این کشور دیدند.

این خبر همچنین در زمانی منتشر شد که دیپلمات‌های اسرائیلی و لبنانی خود را برای یک دور مذاکرات حیاتی در واشنگتن آماده می‌کردند.

هنگامی که روز سه‌شنبه در وزارت امور خارجه دیدار کردند، یخییل لایتر، سفیر اسرائیل، اولین جلسه را با سخنرانی تندی آغاز کرد و تفاهم‌های جدید آمریکا و ایران در مورد لبنان را "یک شکست کامل" نامید.

لایتر از میانجی‌های آمریکایی پرسید که آیا آمریکا واقعاً هنوز به تضعیف نفوذ ایران در لبنان علاقه‌مند است، همانطور که مذاکرات اسرائیل و لبنان در نظر داشت انجام دهد.

نمایندگان لبنان نیز با درخواست‌های خود برای شفاف‌سازی کار را دنبال کردند. یک منبع با آگاهی مستقیم گفت: "لبنانی‌ها تحت فشار بودند.

در حالی که میانجی‌های آمریکایی تأکید کردند که هدف، دستیابی به توافقی اسرائیلی-لبنانی بدون دخالت خارجی است، یک مقام آمریکایی اعتراف کرد که روز اول مذاکرات "بسیار ناخوشایند" بود.

طرف‌ها بر مواضع خود، به ویژه در مورد مسائل امنیتی، پافشاری کردند و به نظر برخی از شرکت‌کنندگان می‌رسید که مذاکرات در واقع در حال پسرفت است.

نگاه نزدیک‌تر: مذاکرات در دو مسیر انجام شد: یک مسیر امنیتی بین افسران نظامی، و یک مسیر سیاسی بین دیپلمات‌ها. مقامات ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه میانجی‌گری کردند.

طرف‌ها روی سه سند کار کردند: یک موافقتنامه چارچوبی، یک ضمیمه امنیتی، و یک توافق در مورد خروج اولیه اسرائیل از دو "منطقه پایلوت" که با ارتش لبنان جایگزین می‌شوند.

روز چهارشنبه، مذاکرات شتاب گرفت. مقامات آمریکایی دریافتند که ممکن است توافق روز بعد امضا شود.

اما روز پنج‌شنبه، اوضاع دوباره برگشت. با گذشت روز، طرف‌ها مواضع خود را سخت‌تر کردند و آمریکا نتوانست شکاف‌های موجود در هر سه سند را برای ایجاد یک بسته واحد پر کند. اختلاف اصلی بر سر شرایط و مواضعی که اسرائیل باید از آن خارج می‌شد، بود.

عصر پنج‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ژوزف عون، رئیس‌جمهور لبنان، ترمز را کشیدند. مذاکره‌کنندگان هر دو طرف برای مشورت با پایتخت‌های خود زمان بیشتری خواستند و میانجی‌های آمریکایی موافقت کردند که مذاکرات را یک روز تمدید کنند.

نکته قابل توجه: مارکو روبیو، وزیر امور خارجه، پنج‌شنبه شب پس از سفری به خلیج فارس به واشنگتن بازگشت.

روبیو از سه‌شنبه به بعد با تلفن با نتانیاهو و عون صحبت می‌کرد و در مجموع حدود هشت تماس با این دو رهبر داشت. معاون رئیس‌جمهور، ونس، نیز حداقل یک بار با هر یک از رهبران صحبت کرد.

روبیو به نتانیاهو و عون تأکید کرد که برای ترامپ مهم است که توافق تا پایان هفته نهایی شود.

یک منبع آگاه گفت: توجه سطح بالا از واشنگتن "برای هر دو طرف روشن کرد که یک حس فوریت واضح در اینجا وجود دارد."

درون اتاق: روز جمعه صبح، روبیو به مذاکرات پیوست تا سعی کند شکاف‌های نهایی را پر کند. همچنین دن هولر، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی، میشل عیسی، سفیر آمریکا در لبنان، سرهنگ ژوزف کلیرفیلد، فرمانده تفنگداران دریایی سنتکام، و مقامات پنتاگون، دانیل زیمرمن و مایکل دیمینو، در تلاش نهایی شرکت داشتند.

آمریکا برای تضمین توافق، دو تغییر در متن از اسرائیل خواست، از جمله خروج اسرائیل از روستایی در جنوب لبنان که در اشغال اسرائیل است و اعلام صریح اینکه این آغاز یک روند گسترده‌تر برای خروج از لبنان خواهد بود.

لایتر در یک تماس از نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی خواست تا با تغییرات مقاومت کنند درحالیکه نتانیاهو مقاومت می‌کرد و تلفن پرتنش شد. 

دو منبع گفتند که لایتر هنگام استدلال برای اینکه این توافق یک دستاورد مهم است و اسرائیل باید آن را امضا کند، صدای خود را بلند کرد.

منبعی نزدیک به لایتر گفت که او به دلیل سر و صدای خط تلفن صدای خود را بلند کرده است. 

خود لایتر به Axios گفت که تماس برای مشورت با مقامات در طول مذاکرات "مرسوم" است و اختلاف نظرها "طبیعی" است.

او گفت: "در طول یکی از تماس‌های به‌روزرسانی، یک بحث حرفه‌ای، ماهوی و گاهی تند درگرفت، که طی آن طیف وسیعی از دیدگاه‌ها در مورد بهترین راه برای به حداکثر رساندن دستاوردهای مذاکرات و در عین حال حفاظت کامل از منافع حیاتی اسرائیل شنیده شد."

بین خطوط: یک منبع با آگاهی مستقیم گفت: "اعتماد زیادی بین اسرائیل و لبنان وجود نداشت، اما در نهایت هر دو طرف فهمیدند که برای حفظ کنترل بر روند و اجازه ندادن به ایران، نیاز به توافق دارند."

طرف مقابل: این توافق بلافاصله تنش‌های داخلی در لبنان را افزایش داد.

نقل قول‌ها: نعیم قاسم، رهبر حزب‌الله، توافق با اسرائیل را "باطل و بی‌اعتبار" اعلام کرد و آن را "تحقیر، رسوایی و تسلیم حاکمیت" نامید.

او تأکید کرد که حزب‌الله به "مقاومت" خود در برابر اشغال اسرائیل ادامه خواهد داد.

مرحله بعدی: بعداً روز شنبه، ترامپ با عون صحبت کرد و به او به خاطر این توافق تبریک گفت.

دفتر عون گفت که ترامپ گفت ایالات متحده هر آنچه را که برای اجرای توافق و حمایت از حاکمیت لبنان و گسترش اقتدار دولت لبنان بر کل خاک لبنان لازم است، فراهم خواهد کرد.

در پایان این تماس، ترامپ به عون گفت که مشتاقانه منتظر دیدار با او به زودی در کاخ سفید است. انتظار می‌رود این دیدار در اواسط ژوئیه انجام شود.