به گزارش اکوایران، در اخبار فرهنگی این هفته مروری داریم بر رویدادهای هنری و اخبار فرهنگی که در طول هفته در سطح کشور اتفاق افتاد.

نمایش فیلم‌های سینمای ایران در زوریخ

دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ میزبان نمایش مجموعه از آثار جدید و کلاسیک سینمای ایران خواهد بود.

فیلم‌های «آخرین تولد» ساخته نوید محمودی، «ملودی» ساخته بهروز سبط رسول، «فصل آلوچه‌های سبز» ساخته علی بیات، «خمیازه بزرگ» ساخته علیار راستی، «درآغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا، «دانه انجیر مقدس» ساخته محمد رسول‌اُف، «نسخه ایرانی» از مریم کشاورز، «آنچه می‌بینید» به کارگردانی نیکی پدیدار، «پروین» ساخته میرعباس خسروی‌نژاد، «چای سرد» ساخته امیر رازی، «علت مرگ نامعلوم» ساخته علی زرنگار، «فردا از شکوفه‌ها خبری نیست» ساخته غزاله زعیم، «شادباش» ساخته هلن رستگار، «انقلاب روی بوم» ساخته سارا نجومی و تیل شودر و «شهید» ساخته نرگس کلهر در بخش مسابقه اصلی دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ به روی پرده می‌روند.

همچنین در بخش آثار کلاسیک سینمای ایران نیز فیلم‌های «گاو» از داریوش مهرجویی، «خشت و آینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان، «یک اتفاق ساده» ساخته سهراب شهید ثالث، «شطرنج‌باد» ساخته محمدرضا اصلانی، «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی و «مسافران» از بهرام بیضایی به نمایش گذاشته می‌شوند.

دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ از ١٢ تا ١٩ سپتامبر، برابر با ٢٢ تا ٢٩ شهریور ماه سال جاری در سوییس برگزار می‌شود.

خبر مرتبط
از پایان ممنوع‌التصویری ساز در تلویزیون تا حضور 6 فیلم‌ساز ایرانی در جشنواره تورنتو

اکوایران: در بسته اخبار فرهنگی این هفته (19 مرداد - 25 مرداد) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کلگری کانادا

فیلم کوتاه «گوسفند» به نویسندگی و کارگردانی هادی بابایی‌فر که پیش از این در جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۴ رونمایی شد، در جدیدترین حضور جهانی خود به بیست و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کلگری کانادا راه یافت که از رویدادهای سینمایی مورد تایید آکادمی اسکار است.

 همچنین فیلم سینمایی «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و انیمیشن «در سایه سرو» ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی نیز در این جشنواره سینمایی حضور خواهند یافت.

فیلم نوید محمدزاده برگزیده جشنواره‌ لوکارنو شد

بیست و پنجمین دوره از فستیوال فیلم کلگری از ۱۹ تا ۲۹ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۱۲ مهر) در کلگری کانادا برگزار خواهد شد.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم لوکارنو فهرست جوایز خود را اعلام کرد و فیلم کوتاه «فرم» ساخته ملیکا پازوکی و تهیه کنندگی نویدمحمدزاده جایزه «Medien Patent Verwaltung AG Award» را در بخش یوزپلنگ‌های فردا ویژه نمایش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند ​​با تمرکز بر تجربه و فرم‌های نوآورانه دریافت کرد. 

«در آغوش درخت» فیلم افتتاحیه جشنواره کازان شد

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم کازان روسیه در روز ۱۶ شهریور، به نمایش در می‌آید.

جشنواره بین‌المللی فیلم کازان با شعار «از گفت‌وگوی فرهنگ‌ها به فرهنگ گفت‌وگو» برگزار می‌شود. امسال بیستمین دوره این جشنواره از ۶ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۶ تا ۲۱ شهریور ماه) در شهر کازان کشور روسیه برگزار می‌شود.

«در آغوش درخت» نامزد ٧ سیمرغ و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بوده و پیش از این در بیست و نهمین جشنواره تلویزیونی شانگهای کشور چین حضور داشت.

یک فیلم توقیفی پس از سه سال مجوز اکران گرفت

وزارت ارشاد در آخرین روزهای کاری خود به فیلم سینمایی «مسیح، پسر مریم» پس از سه سال پروانه نمایش داد.

«مسیح، پسرمریم» محصولی از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که سه سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بود ولی هیات انتخاب آن را رد کرد. حال پس از سه سال روابط عمومی فیلم، خبر داده است که این فیلم به کارگردانی علی جعفرآبادی با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به کسب پروانه نمایش شده است.  

انیمیشن کوتاه ایرانی به جشنواره‌ کرواسی راه یافت

انیمیشن «پتتیک» به کارگردانی نرگس ذاکری به هفدهمین دوره جشنواره  زمرد (SEFF - Smaragdni eco Film Festival)  راه یافت.

این جشنواره از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر (۴ تا ۸ مهرماه) برگزار می‌گردد. این جشنواره بر ارتباط انسان و اکوسیستم تمرکز دارد.

«پتتیک» نام یکی از سونات‌های بتهوون است، شخصیت اصلی داستان هم یک پیانیست است. «پتتیک» به معنای غم‌انگیز است و موضوع این انیمیشن درباره فروپاشی روانی یک انسان است که منجر به خلق اثر هنری می‌شود.

«تابستانی که برف آمد» راهی اروپا شد

فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد» به کارگردانی نسیم فروغ و تهیه‌کنندگی مریم بحرالعلومی برای رقابت در بخش مسابقه نوزدهمین جشنواره MARBELLA International Film Festival (ماربیا) انتخاب شد و مسیر جهانی خود را آغاز ‌کرد.

پخش بین‌الملل فیلم‌ را کمپانی هنر هفتم (7Art Film) به مدیریت علیرضا شاهرخی بر عهده دارد و این جشنواره‌ با آثار برگزیده‌ای از سراسر دنیا، مهر سال جاری در ماربیا و سپس لندن برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع شهر و زندگی شهری

دومین نمایش انفرادی عکس شقایق سعیدی با عنوان «این سبزه تماشاگه اوست» از دوم شهریور ۱۴۰۳ در گالری شیدایی به نمایش درمی‌آید. او در مجموعه جدید خود با نگاهی به «پنجره» و گوشه چشمی بر خیام، تلنگری از دربند بودن انسان را برخلاف تصورمان از پنجره همچون مفری برای رهایی، بازتاب می‌دهد.

شقایق سعیدی در استیتمنت نمایشگاه گفته است: «در جهان امروز، شهرها به‌مثابه آینه‌هایی هستند که پیچیدگی‌ها، تضادها و تناقضات وجودی انسان را بازتاب می‌دهند. در این مجموعه عکس‌ها، به دنبال کشف و بازتاب جنبه‌های عمیق‌تر از زندگی شهری و جلوه‌های آن هستم.»

6314507363145075

درگذشت هوشنگ حریرچیان، پدر طناز «ساختمان پزشکان»

حسن اکلیلی (بازیگر اصفهانی) در ساعات اولیه بامداد ۳۰ مرداد در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی خبر درگذشت هوشنگ حریرچیان را منتشر کرده است. هوشنگ حریرچیان هنرمند پیشکسوت اصفهانی متولد ۲۰ مرداد ۱۳۱۱ بود. نقش‌آفرینی او در مجموعه طنز ساختمان پزشکان در نقش پدر دکتر نیما افشار از جمله نقش‌آفرینی‌های ماندگار او بود.

این بازیگر قدیمی در آثار سینمایی چون «عزیز میلیون دلاری»، «قاعده بازی»، «یک بوس کوچولو»، «فرش باد»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته» و... بازی کرده است.
 
مجموعه‌های تلویزیونی چون «خاتون»، «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان»، «سایه سلطان»، «پژمان»، «تفنگ سرپر»، «یکی بود یکی نبود»، «هشت، بهشت» و.. از او به یادگار مانده است.

1771778_415