به گزارش اکوایران، اخیرا ویروسی به اسم «نیپا» در ۸ روستای هند شایع شده که گفته می‌شود منشا آن «خفاش» است. خبرگزاری رویترز به بهانه شیوع این ویروس، به مقوله بیماری‌های قابل انتقال از خفاش به انسان پرداخته و گزارشی تحقیقی در این زمینه منتشر کرده است.

طبق گزارش رویترز، هرچند منشا اصلی همه‌گیری کرونا همچنان مثل یک معمای لاینحل است، اما دانشمندان نشان داده‌اند که کووید-۱۹ ویروسی متعلق به خفاش‌هاست که می‌تواند به انسان‌ها هم منتقل شود. حالا به نظر می‌رسد دوباره ویروسی جدید از خفاش‌ها به انسان‌ها منتقل شده است.

خفاش‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا برای انسان‌ها شناخته می‌شوند. اغلب بیماری‌هایی که از این حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود، مرگباری بالایی دارد.

در گزارش رویترز تاکید شده که زیستگاه خفاش‌های مستعد انتقال ویروس با زیستگاه ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از ساکنان زمین مشترک است. به این ترتیب ۱.۸ میلیارد نفر در جهان به صورت مستقیم در معرض ابتلا به ویروس‌هایی هستند که از خفاش‌ها ناشی می‌شوند.

اصلی‌ترین راهکار این است که دولت‌ها در کشورهای مختلف، وضعیت خفاش‌های این مناطق را به طور مرتب رصد کنند تا جلوی شیوع بیماری‌های مرگبار را بگیرند. البته یک مشکل بزرگ وجود دارد: عمده این مناطق در کشورهای فقیر و کم‌درآمدی هستند که دولتشان توان رسیدگی به این مسئله را ندارد.

ویروس نیپا در حال حاضر نه درمان خاصی دارد و نه واکسنی برای آن موجود است. در عین حال، ویروسی بسیار مرگبار به شمار می‌آید. تنها راه، ایجاد آگاهی در میان مردم بومی هند نسبت به این بیماری است تا جلوی ابتلا به آن را بگیرند.

در این ویدیو توضیحات بیشتری درباره نیپا و همچنین همه‌گیری‌های ناشی از خفاش‌ها داده شده است.