به گزارش اکوایران، صادرکنندگان نفت روسیه به هند اعلام کرده‎‌اند دهلی نو باید پول نفت را به یوآن بپردازد، اما مقامات هند تاکنون در مقابل این درخواست مقاومت کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد تنش‌ها میان دهلی نو و پکن در حال افزایش است.

به نوشته بلومبرگ، مقامات هند معتقدند‌ نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، با درخواست‌ تأمین‌کنندگان روسی نفت موافقت نخواهد کرد. حدود 70 درصد از پالایشگاه‌های هند متعلق به دولت این کشور هستند و بنابراین نیاز دارند از دستور دولت برای روند پرداخت پیروی کنند.

«شرکت نفت هند» در گذشته پول نفت به شرکت‌های تأمین‌کننده روسی را به یوآن پرداخت کرده است،‌ اما دولت هند از آن زمان به بعد سختگیری‌های بیشتری در این رابطه انجام داده است. پالایشگاه‌های خصوصی هند می‎‌توانند پرداخت خود برای نفت روسیه را به یوآن انجام دهند، اما آماری درباره گستردگی پرداخت به یوآن توسط بخش خصوصی این کشور در دسترس نیست.

طبق گزارش‌ها، روسیه دارای ذخایر مازاد روپیه به ارزش میلیاردها دلار است و در استفاده از آن‌ها دچار چالش شده است، چراکه پول ملی هند در مقایسه با سایر ارزهای معتبر جهان، یک ارز کاملاً قابل تبدیل در سطح بین‌المللی نیست و همین امر استفاده از آن در تجارت جهانی را دشوار می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در ماه می سال جاری میلادی اعلام کرده بود افزایش ذخایر روپیه یک مشکل برای این کشور محسوب می‌شود.

در همین حال،‌ درخواست روسیه برای یوآن طی یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است، چراکه اقتصاد این کشور وابستگی بیشتری به چین برای واردات پیدا کرده است. کسب‌وکارهای روسیه هم عمده تجارت خود را بر مبنای یوآن قرار داده‌اند و پول ملی چین در سال جاری میلادی جای دلار آمریکا را به عنوان بیشترین ارز استفاده‌شده در تجارت روسیه گرفته است.

پالایشگاه‌های نفت هند، عمده پرداخت خود برای نفت وارداتی از روسیه را با درهم امارات، دلار آمریکا و روپیه انجام می‌دهند. در حالی که گاهی اوقات یوآن چین در معاملات کوچتر میان روسیه و هند استفاده می‌شود، یکی از مقامات ارشد هند اعلام کرده تأمین‌کنندگان نفت روسیه درخواست دارند که پول ملی چین به عنوان ارز اصلی برای تجارت نفت مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مدیران پالایشگاه‌های نفت هند به بلومبرگ اعلام کرده به دلیل نبود توافق در ارز مورد استفاده برای پرداخت پول نفت، اخیرا پرداخت‌ها برای چهار یا پنج محموله نفت روسیه با تأخیر مواجه شده است.

مقاومت هند در انجام پرداخت‌ها به یوآن نشان‌دهنده مسیر ناهموار این کشور برای ایجاد توازن در روابطش میان روسیه به عنوان یک شریک مهم اقتصادی و چین به عنوان یک رقیب ژئوپولیتیکی است.

روسیه اکنون بزرگترین تأمین‌کننده نفت خام به هند است و تقریبا نیمی از خرید نفت این کشور از روسیه انجام می‌شود.

در همین زمان، روابط میان هند و چین همراه با تنش بوده است زیرا اختلافات مرزی این دو کشور در هیمالیا رو به وخامت است. همچنین چین و هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، برای افزایش نفوذ خود در سطح بین‌المللی بخصوص کشورهای توسعه‌یافته، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

از سوی دیگر، رایج شدن یوآن می‌تواند تلاش‌های دهلی نو برای تبدیل کردن روپیه به یک ارز بین‌المللی را با مشکل روبه‌رو کند و حتی پیروزی نارندرا مودی در انتخابات سال آینده میلادی هند را به خطر بیندازد.

در میان کشورهای عضو گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، هند تنها کشوری بود که با معرفی یک ارز مشترک برای این گروه مخالفت کرد، چراکه نگران بود این گروه در نهایت یوآن را به عنوان ارز اصلی ترجیح دهد.