به گزارش اکوایران، هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی به این مقوله پرداخته که چرا «دوشنبه‌ها» یا به عبارت ساده‌تر، نخستین روز از هفته کاری، در نگاه اکثر مردم دنیا روزی منفور و نامطلوب است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم در نخستین روز کاری هفته، مثلا شنبه‌ها در ایران و دوشنبه‌ها در بسیاری از دیگر کشورهای دنیا، با خلقی تنگ وارد محل کار خود می‌شوند و تا پایان هفته به مرور احوالاتشان بهتر می‌شود.

بسیاری از افراد، روزهای شنبه، پس از یک یا دو روز تعطیلی، با اضطراب و تنش سر کار می‌روند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند در این روز اصلا در محل کار حاضر نشوند و حداقل در خانه به کارهایشان برسند و به نوعی دورکاری کنند.

ظاهرا اینکه شما به کارتان علاقه داشته باشید یا خیر، تاثیری روی احساستان نسبت به شنبه‌ها یا نخستین روز هفته کاری ندارد. در واقع، تحت هر شرایطی، امکان دارد که نخستین روز هفته کاری برایتان ناخوشایند باشد.

اکثر مدیران معتقدند کارکنان باید با انرژی هفته کاری خود را آغاز کنند. با این حال، برخی از کارکنان معتقدند برای اینکه استرس شنبه‌ها کاهش پیدا کند، باید فشار کاری را در این روز کاهش دهند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین اقداماتی چندان موثر نیست و چالش شنبه‌های سخت همیشه و همه‌حال وجود خواهد داشت.

اگر آخر هفته را خوب استراحت نکرده باشید، ممکن است از شنبه لذت نبرید. اما این تنها دلیل نیست. گاهی قرار است به پایان مهلت یک پروژه نزدیک شود، در این شرایط باز هم امکان دارد که از شنبه بیزار شوید. برخی هم امکان دارد از دوران کودکی، خاطره‌ای بد از شنبه‌های خود داشته باشند، مثلا در دوران مدرسه، هر شنبه، ساعت اول مدرسه، سخت‌ترین درس‌ها را داشته‌اند. به این ترتیب همه این موارد می‌تواند دست به دست هم دهد و شنبه‌ها را به روزی سخت و تحمل‌ناپذیر تبدیل کند.

در این ویدیو به گزارش اکونومیست درباره شنبه‌های منفور پرداخته شده است.