به گزارش اکوایران، جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون و سومین فرد ثروتمند دنیا، 2 بیلیون دلار از سهام این شرکت را فروخته است. بزوس که دارایی خالص او ۱۹۱ میلیارد دلار است، برای اولین بار طی دو سال گذشته اقدام به فروش سهام آمازون کرده است. 

با وجود اینکه بزوس حدود 2 سال پیش از مدیر عاملی آمازون کناره‌گیری کرد، همچنان رئیس هیئت مدیره و بزرگترین سهام‌دار شخصی این شرکت با 9.4 درصد سهام است. او حدود 12 میلیون سهم -که معادل کمی بیشتر از یک درصد از کل 976 میلیون سهم خود در حوزه تجارت الکترونیک و رایانش ابری است- را فروخته است.

به نوشته فوربس، بر اساس گزارش تنظیم مقررات آمازون که هفته گذشته منتشر شد، در ماه‌های گذشته بزوس برنامه‌ای را برای فروش ۵۰ میلیون سهم، که بیش از ۵ درصد از سهام او را تشکیل می‌دهد ارائه کرده است. طبق گزارشی دیگر که روز چهارشنبه منتشر شد، تاریخ تقریبی معامله برای فروش تمام ۵۰ میلیون سهم، ۷ فوریه بوده است. این احتمال نیز وجود دارد که بزوس در روزهای گذشته سهام بیشتری فروخته باشد و گزارش‌های آن اوایل هفته آینده منتشر شود. 

از زمان عرضه عمومی آمازون در سال 1997، بزوس حدود 4.7 بیلیون دلار از ارزش سهام آمازون را بخشیده و حدود 32 بیلیون دلار از آن فروخته است. این معاملات سهم مالکیت او در صنعت تجارت الکترونیک را از 42 درصد به 9.4 درصد فعلی کاهش داده است. مکنزی اسکات، همسر سابق بزوس نیز که پس از جدایی از او مالک یک چهارم از سهم بزوس در آمازون شد، به طور مشابه سهام خود در آمازون را کاهش داده و ۶۱ میلیون سهم به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۳ فروخته است.

چرا جف بزوس سهام خود را فروخته است؟

بعضی معتقدند فروش سهام توسط بزوس می‌تواند به سود او باشد، چرا که افزایش قیمت سهام، او را در آستانه تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد جهان قرار می‌دهد.

اما نمایندگان بزوس تا به این لحظه درباره دلیل انجام این فروش سهام و برنامه بزوس برای آن اظهار نظری نکرده‌اند. هرچند بعضی افراد معتقدند همزمانی این معامله با رفتن او به فلوریدا که معاف از مالیات بر درآمد سرمایه است بی‌ربط نیست. 

پیش از این، بزوس مبلغ قابل توجهی را که احتمالاً از فروش سهام آمازون به دست آورده بود، به شرکت فضایی خود Blue Origin تزریق کرده است. یک تحلیلگر حوزه سرمایه‌گذاری تخمین زده است که بزوس تا اواسط سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.