به گزارش اکوایران: مهمت شیشمک، پیام روشنی دارد: پس از یک دوره ماجراجویی اقتصادی و بحران، سیاست‌های عقلانی به ترکیه بازگشته است. این بازگشت می‌تواند لیر ترکیه را به یک سرمایه‌گذاری مناسب برای مدیران پولی جهان بدل کند.

به نوشته بلومبرگ، برای وزیر دارایی ترکیه، تقریبا یک سال زمان و برخی از تهاجمی‌ترین افزایش‌های نرخ بهره طول کشید تا بتواند این پیام را به سرمایه‌گذاران برساند. ترکیه اما هنوز راه زیادی در پیش دارد. نرخ تورم نزدیک به 70 درصد است و انتظار می‌رود این ماه افزایش یابد.

اما سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان پیدا کرده‌اند که رشد قیمت‌ها تا پایان سال جاری به‌ سرعت کاهش خواهد یافت. مردم ترکیه نیز احساس مثبتی دارند؛ به‌طوری که بسیاری پول خود را از دلار به حساب‌های لیری منتقل می‌کنند که به جبران کاهش ارزش لیر ترکیه کمک می‌کند.

با فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور برای کاهش نرخ بهره که منجر به ایجاد تورم افسارگسیخته در کشور شد، سرمایه‌گذاران خارجی به کلی بازار اوراق این کشور را ترک کرده بودند. اما انتخاب مهمت شیشمک به عنوان وزیر دارایی کشور ازسوی رجب طیب اردوغان پس از انتخابات ریاست جمهوری نشان‌دهنده چرخش در سیاست‌ها بود و سرعت ورود سرمایه‌های خارجی به کشور به تازگی رکورد زده است.

ترکیه با خرید دلار برای پرکردن خزانه‌های خالی‌اش از این هجوم استفاده کرده است. به گفته گلدمن ساکس، ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی ترکیه از ماه مارس 49 میلیارد دلار افزایش یافته است، که سریع‌ترین افزایش تاکنون بوده است.

ترکیه با هدایت سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سمت ذخایر خود از آنچه که شیشمک «افزایش بیش ازحد لیر» نامیده، خودداری کرده است. ارزش لیر، امسال، هشت درصد کاهش یافته است، ولی وزیر دارایی کشور قصد دارد فعلا از افزایش بیش از حد آن جلوگیری کند؛ چیزی که به صادرکنندگان ترکیه آسیب می‌زند.

به گفته شیشمک، ترکیبی از سیاست‌های درست و تغییرات بنیادین به سیاستگذاران ترکیه امکان داده است تا اعتماد سرمایه‌گذاران را دوباره جلب کنند. این مساله به ترجیحات پرتفوی سرمایه‌گذاران به نفع دارایی‌های ترکیه‌ای کمک می‌کند که به معنای ورود سرمایه است که به ثبات نرخ ارزر ما کمک می‌کند.

1280x854 (2)

بانک‌هایی چون «بی‌ان‌پی پاریبا» به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند «اوراق کوتاه‌مدت لیر» را خریداری کنند که بازده حدود 40 درصدی دارند. شیمشک مخالف جریان به اصلاح «پول داغ» نیست که اردوغان سال‌ها آن را برای ناپایدار کردن اقتصاد ملامت می‌کرد، اما معتقد است تغییر به سمت اوراق بلندمدت‌ نیاز به زمان دارد.

ورودی پرتفوی به دارایی‌های ترکیه از پایان ماه مارس از 25 میلیارد دلار فراتر رفته است، که نسبت به 5 ماه قبل آن سه برابر شده است.

بهترین گزینه‌ برای سرمایه‌گذاران

=

تجارت ارز ترکیه امسال یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران بازارهای نوظهور بوده است. آنهایی که به دلار وام می‌گیرند و در لیر سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیش از 11 درصد  سود به دست می‌آورند. به این علت که بازده اوراق قرضه ترکیه بیش از کاهش در ارزش لیر است.

بااین حال، آتش‌بس با سرمایه‌گذاران خارجی تنها زمانی کامل می‌شود که تورم شروع به کاهش کند و ترکیه محدودیت‌های سواپ ارزی خارجی را کاهش دهد که برای محافظت در برابر لیر لازم است؛ محدودیت‌هایی که برای پایدار نگه داشتن لیر مورد استفاده قرار گرفتند. این مقررات به سال 2018 باز می‌گردد که ترکیه به دنبال بحران ارزی که آن سال ایجاد شده بود؛ به طوری که طبق آن ترکیه میزان لیری را که بانک‌های تجاری می‌توانند به همتایان جهانی خود وام دهند را کاهش داد.

زمان تحول

شتاب اصلاحات داخلی همچنان در کانون توجه سرمایه‌گذاران باقی خواهد ماند، حتی در شرایطی که بانک‌های وال استریت مانند «سیتی گروپ» اعلام می‌کنند که چرخش در اعتماد بازار نسبت به ترکیه آن را «در آستانه یک تحول بزرگ» قرار داده است.

حتی پس از یک چرخه تهاجمی افزایش نرخ بهره، تورم ترکیه یکی از بالاترین‌ تورم‌ها در جهان است و قبل از اینکه در تابستان امسال کاهش یابد، احتمالا در این ماه به حدود 75 درصد خواهد رسید.

فراتر از تورمی که در بین بالاترین نرخ‌های تورم در جهان باقی مانده است، سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که ببینند آیا ترکیه هزینه‌ها را مهار می‌کند،یا افزایش‌های سالانه بزرگ را کنار می‌گذارد یا خیر. به گفته آژانس رتبه‌بندی فیچ، باوجود کاهش برخی هزینه‌های عمومی که توسط شیمشک در ماه مه اعلام شد، موضع مالی این کشور همچنان «به وضوح انبساطی» است.

با این حال، چهار سال بدون انتخابات بزرگ، فرصت خوبی برای مقاماتی مانند شیشمک است. 

-1x-1