به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود تورم ماهانه ترکیه در ماه ژانویه شاهد بیشترین جهش از تابستان باشد؛ شتابی که می‌تواند عزم رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه را نسبت به ادامه سیاست‌های اقتصادی متداول این کشور، مورد آزمایش قرار دهد.

به نوشته بلومبرگ،‌ به دلیل افزایش قابل توجه حداقل حقوق و تغییر در مالیات‌های دولتی، انتظار می‌رود اطلاعاتی که روز دوشنبه (16 بهمن) منتشر می‌شود احتمالا نشان دهد که سرعت افزایش قیمت‌ها در ترکیه در ماه ژانویه بیشتر از ماه‌های گذشته باشد. این پیش‌بینی که براساس نتایج نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان به دست آمده، از رشد 6/5 درصدی تورم ژانویه در مقایسه با دسامبر 2023 حکایت دارد؛ آماری که باعث شکسته شدن رویه پنج ماه گذشته می‌شود که طی آن نرخ تورم ماهانه به‌طور مرتب در حال کاهش بود.

یک نظرسنجی دیگر نیز نشان می‌دهد که رشد قیمت سالانه در ترکیه اندکی کاهش یافته و از 64/8 درصد در ماه قبل میلادی به 64/4 درصد رسیده است.

نمودار 1

حفیظه غایه ارکان پس از هشت ماه ریاست بر بانک مرکزی ترکیه، در روز جمعه (13 بهمن) از سِمت خود کناره‌گیری کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در حالی خانم ارکان را به تیم اقتصادی این کشور وارد کرده بود که قصد داشت سیاست‌های اقتصادی را با تحول همراه کند. اردوغان با انتصاب فاتح کاراهان به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه، نشان داد که قصد دارد به سیاست جذب سرمایه‌گذاران ادامه دهد. آقای کاراهان در زمان ریاست حفیظه غایه ارکان، معاون او بود.

بانک مرکزی ترکیه در زمان ریاست خانم ارکان، نرخ بهره بانکی را به 45 درصد افزایش داد؛ اتفاقی که بر خلاف سیاست‌ سال‌های گذشته اردوغان است که ترجیح می‌داد نرخ بهره در سطح پایین باقی بماند.

داده‌های ماه ژانویه برای تعیین اینکه آیا تورم در مسیر پیش‌بینی شده بانک مرکزی باقی مانده یا خیر، کلیدی خواهد بود. اگر قیمت‌های ماهانه به‌طور قابل توجهی از انتظارات تحلیل‌گران فراتر رود، ممکن است به‌طور بالقوه باعث بازنگری در سیاست نرخ‌های بهره این کشور شود. انتظار می‌رود آقای کاراهان در 8 فوریه (19 بهمن) برآوردهای جدید تورم در پایان سال را ارائه کند.

نظر بلومبرگ

«انتظار می‌رود تورم سالانه ترکیه در ماه ژانویه تغییر محسوسی نداشته باشد و عوامل خاصی در گذشته در حال ایجاد شرایطی هستند که به نظر می‌رسد تغییرات بزرگی در افزایش قیمت‌ها به شکل ماهانه‌ رخ نداده است. همچنین تورم در آینده شتاب خواهد گرفت و ریسک‌های مرتبط با این چشم‌انداز عمدتا صعودی هستند. بانک مرکزی ترکیه احتمالا با اجرای اقدامات سختگیرانه با استفاده از ابزارهای جایگزین، به جای انتخاب افزایش بیشتر نرخ بهره، به این ریسک‌ها پاسخ خواهد داد.»

تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر 64/8 درصد اعلام شد که بیشتر از آمار تورم 62 درصدی این کشور در ماه نوامبر بود.