به گزارش اکوایران، چشم‌انداز تورم ترکیه به دلیل ارز ضعیف، بدتر می‌شود و نظرسنجی بانک مرکزی این کشور نشان می‌دهد که تحلیل‌گران انتظار دارند سریع‌ترین افزایش قیمت پیش‌بینی‌شده در بیش از دو دهه گذشته رخ بدهد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، تورم پیش‌بینی‌شده برای 12 ماه آینده در بررسی ماهانه انتظارات مقام پولی با نزدیک به 9 واحد درصد افزایش در ماه گذشته به 42 درصد در ماه اوت رسید که بالاترین سطح از فوریه 2002 است. پیش‌بینی می‌شود لیر بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

70e597e3-35a8-4100-8bb4-f08535881952

نتایج مورد اشاره، توسط برآوردهای رسمی بانک مرکزی شکل گرفته است. در ماه گذشته با اشاره به تاثیر کاهش ارزش اخیر لیر، انتظار تورم پایان سال 58 درصد بود. ارزش این ارز در سال جاری 31 درصد کاهش یافته است که تاثیر افزایش مالیات‌های اخیر اعلام‌شده توسط دولت برای تامین مالی کسری بودجه در حال افزایش را تشدید می‌کند.

بانک مرکزی انتظار دارد تورم پس از رسیدن به اوج خود در سه ماهه دوم سال آینده، کاهش یابد؛ زیرا سیاست‌گذاران به افزایش تدریجی هزینه پول ادامه می‌دهند. 

البته اغلب کسانی که در نظرسنجی بانک مرکزی ترکیه شرکت کردند، انتظارات برای رشد قوی در سال جاری را حفظ کرده‌اند. رشد تولید ناخالص داخلی 3.7 درصد در سال 2023 بدون تغییر نسبت به جولای مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود در سال آینده به چهار درصد افزایش یابد.