به گزارش اکوایران، مقامات فدرال رزرو این هفته اطمینان مجددی پیدا کردند از اینکه تورم در مسیر کاهشی قرار دارد، با این حال بعید است که سیاستگذاران از موضع خود مبنی بر اینکه به شواهد بیشتری برای کاهش نرخ بهره نیاز دارند کوتاه بیایند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، آمارهای دولتی روز جمعه نشان داد که شاخص ترجیحی فدرال رزرو از تورم بنیادین در ماه گذشته کاهش یافته است، به‌طوری که پایین‌ترین نرخ رشد را در سال جاری تجربه کرده است. و همچنین با توجه به کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال نسبت به آنچه قبلا انتظار می‌رفت، بنظر می‌رسد مصرف کنندگان آمریکایی هزینه‌های خود را در ماه آوریل کاهش داده‌اند.

"شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی هسته"(Core PCE) در ماه آوریل به طور ماهانه حدود 0.2 درصد رشد کرد که کمترین میزان رشد آن در سال جاری محسوب می‌شود. مخارج مصرف کنندگان نیز به دنبال کاهش در مخارج کالاها و خدمات غیرفنی حدود 0.1 درصد کاهش یافته است. رشد دستمزد، که سوخت اصلی رشد تقاضاست نیز ماه گذشته تعدیل شده است.

ارقام دفتر تحلیل اقتصادی در روز پنجشنبه نیز نشان داد تولید ناخالص داخلی آمریکا سالانه 1.3 درصد در سه ماه اول سال افزایش یافته است، که کمتر از برآورد قبلی 1.6 درصدی بود. موتور اصلی رشد اقتصاد، مخارج شخصی نیز 2.0 درصد رشد داشته است درحالی که رشد انتظاری آن 2.5 درصد بود.

این گزارش تصویری از اقتصادی را ترسیم می‌کند که مطابق با آنچه سیاستگذاران دوست دارند ببینند درحال تعدیل است، با اینحال مقامات احتمالا در هفته‌های آینده به دنبال شواهد بیشتری هستند تا برای کاهش نرخ بهره تصمیم بگیرند.

تورم بنیادین

به گفته یک اقتصاددان پیشین فدرال رزرو، پیشرفت در کاهش تورم ادامه یافته است که خبر خوبی برای بانک مرکزی است، اما این شواهد تنها برای یک ماه است و آنها احتمالا برای اطمینان از اینکه پیشرفت ادامه دارد به ماه‌های بیشتری نیاز دارند؛ باتوجه به این شرایط کاهش نرخ بهره در ماه جولای بعید است، اما درصورتی که روند کاهش تورم بنیادین ادامه پیدا کند کاهش نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر منطقی به‌نظر می‌رسد.

سیاستگذاران احتمالا در جلسه آتی خود که قرار است در 11 و 12 این ماه (ژوئن) برگزار شود درباره این مساله بحث می‌کنند که آیا نرخ بهره فعلی برای پایین آوردن نرخ رشد و کاهش تورم تا نرخ 2 درصد مورد نظر آنها کافی است یا نه.

رئیس فدرال رزرو نیویورک، جان ویلیامز روز پنج شنبه اعلام کرد که شواهد زیادی می‌بیند از اینکه سیاست پولی اقتصاد را محدود کرده است و انتظار دارد که تورم در نیمه دوم سال سیر کاهشی خود ادامه دهد. به گفته او، افزایش نرخ بهره در این شرایط بعید است.

اما دیگران به اندازه او مطمئن نیستند. رئیس فدرال رزرو دالاس، لوری لوگان روز پنج شنبه در گفتگویی اعلام کرد که نرخ‌های بهره بالا ممکن است آن اندازه که مقامات انتظار داشتند رشد را کاهش ندهد و سیاستگذاران باید برای تغییرات آتی گزینه‌های خود را باز نگه دارند.

گفتگوهای متعدد با سیاستگذاران نشان می‌دهد که آنها به‌طور کلی گفته‌اند که نیاز به داده‌های بیشتر دارند تا برای آنها روشن شود تورم به کدام سمت می‌رود، که نشان می‌دهد نرخ‌های بهره برای زمان بیشتری بالا خواهد ماند.

درحالی که سیاستگذاران پیش از گردهمایی بعدی خود هیچ اظهارنظر دیگری ارائه نخواهند کرد، انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در بالاترین حد خود در طول دو دهه گذشته حفظ کند.

اکثر سیاستگذاران درباره زمان اولین کاهش نرخ بهره مطمئن نیستند، ولی پیش بینی‌های اقتصادی که در گردهمایی ماه ژوئن ارائه می شود می‌تواند بینشی درباره تعداد کاهش‌های نرخ بهره در سال جاری ایجاد کند. مقامات در زمان ارائه آخرین پیش بینی‌های خود در ماه مارس، سیگنال حدود سه کاهش نرخ بهره در سال جاری را ارسال کردند.

با این حال، قیمتگذاری در قراردادهای آتی حاکی از آن است که سرمایه گذاران انتظار یک کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را تا پایان سال دارند.

مقامات فدرال رزرو همچنین بحث گسترده تری درباره احتمال افزایش "نرخ بهره خنثی" از زمان همه گیری دارند. "نرخ بهره خنثی" به نرخی اطلاق می‌شود که در آن هزینه‌های استقراض، نه فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد و نه آن را تحریک می‌کند. اگر نرخ بهره خنثی نسبت به پیش از همه گیری افزایش یافته باشد، آنگاه نرخ‌های بهره ممکن است به اندازه کافی محدودکننده نباشند.