به گزارش اکوایران، سفر با قطار به‌طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن است. مسیرهای جدیدی مانند ترن مایا در مکزیک و «اسلیپر اروپایی» (European Sleeper) که بروکسل و پراگ را به هم متصل می‌کند، گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند. همچنین تجربیات لوکس سفر با قطار در حال گسترش است، مانند قطار «لا دولچه ویتا» از شرکت اورینت اکسپرس در ایتالیا.

به نوشته بی‌بی‌سی، یش مونانگی، مدیرعامل «Rome2Rio»، یک وب‌سایت برنامه‌ریزی سفر جهانی، از افزایش قابل توجه تقاضا برای سفر با قطار خبر می‌دهد. او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «داده‌های Rome2Rio نشان‌دهنده‌ افزایش ۱۷۰ درصدی در جست‌وجوهای مربوط به سفر با قطار از سال ۲۰۱۹ است.»

«قطار سریع‌السیر بین‌النهرین» ترکیه که در آوریل ۲۰۲۴ افتتاح شد، آخرین نمونه از این دست است. این مسیر جدید پس از موفقیت «قطار سریع‌السیر شرقی» که در سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد، مسافران را در یک سفر ۱۰۵۱ کیلومتری از آنکارا به شهر دیاربکر می‌برد. این مسیر از منطقه تاریخی و فرهنگی آناتولی مرکزی عبور می‌کند و منظره‌ای از چشم‌اندازهای کوهستانی و مکان‌های تاریخی مهم را ارائه می‌دهد.

ترکیه 1

مقامات ترکیه می‌گویند مسیر قطار بین‌النهرین بخشی از یک طرح کلی برای تشویق گردشگری فراتر از مکان‌های محبوبی مانند استانبول و آنتالیا است. جفری ویل، رئیس Weill Associates - نماینده‌ی آژانس توسعه و ترویج گردشگری ترکیه - می‌گوید: «هدف ترکیه گسترش گردشگری در سراسر ۸۱ استان و بهبود شبکه راه‌آهن آن از طریق سرمایه‌گذاری و استفاده از قطارهای سریع‌السیر است.»

قطار بین‌النهرین می‌تواند تا ۱۸۰ مسافر را در خود جای دهد و غذاهای سنتی آناتولیایی مانند کله‌ جوش را در واگن غذاخوری سرو می‌کند. این سفر ۲۴ ساعته شامل توقف‌های سه تا چهار ساعته در مقصدهای مختلف است که به مسافران امکان می‌دهد تا مکان‌ها و فرهنگ محلی را کشف کنند.

پس از خروج از آنکارا، اولین توقف قطار در قیصریه است که با بازارها، معماری قدیمی ترکیه و کوه ارکیس شناخته می‌شود. سپس به سمت شهر ملطیه، یک مرکز کلیدی تجارت و تبادل فرهنگی در طول تقریبا 7 هزار سال گذشته، حرکت می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند از جشنواره سالانه‌ی زردآلو که از ۲۰ تا ۲۲ جولای در این شهر برگزار می‌شود، لذت ببرند.

ترکیه 2

سپس قطار در الازیغ - نزدیک به شهر باستانی خارپوت - توقف می‌کند، جایی که مسافران می‌توانند از قلعه‌ی خارپوت و مسجد عزت پاشا دیدن کنند. آخرین توقف در شهر دیاربکر است که قلعه‌ دیاربکر ساخته‌شده توسط رومیان و باغ‌های هوسال - که هر دو در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند - در آن قرار دارند.

قطار بین‌النهرین تنها مسیر قطار جدید در ترکیه نیست. قطار دریاچه وان که بین آنکارا و تاتوان حرکت می‌کند، اخیرا راه‌اندازی شده است.