به گزارش اکوایران، سلامت سیستم بانکی آمریکا به‌طور متناوب مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد. اطلاعات اخیر شرکت بیمه سپرده فدرال نیز یک شرایط مبهم را به تصویر می‌کشد.

به نوشته فین‌بولد، در سه‌ماهه نخست سال 2024 میلادی، بانک‌های آمریکا از جهش قابل توجه سود خود خبر دادند. طبق اعلام شرکت بیمه سپرده فدرال، مجموع درآمد خالص برای 4 هزار و 568 بانک بیمه‌شده به 64/2 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد 28/4 میلیارد دلاری یا 79/5 درصدی در مقایسه با سه‌ماهه آخر سال 2023 است.

این رشد به کاهش قابل توجه در هزینه‌های بدون‌بهره نسبت داده می‌شود که بخشی از آن به دلیل هزینه‌های یک‌بار مصرف است. این هزینه‌ها که به شکل منظم رخ نمی‌دهند و به عنوان بخشی از هزینه‌های معمول و متناوب عملیاتی در یک کسب‌وکار در نظر گرفته نمی‌شوند، توسط بانک‌های بزرگ در سه‌ماهه گذشته شناسایی شده‌اند.

علاوه بر این، بانک‌ها از درآمد بدون بهره بالاتر و هزینه‌های احتمالی پایین‌تر در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بهره برده‌اند.

زیان تحقق‌نیافته بانک‌های آمریکا نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته و به 517 میلیارد دلار رسیده است. این زیان‌ها عمدتا ناشی از دارایی‌ آن‌ها در اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن است.

زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، ارزش این اوراق بهادار با کاهش همراه می‌شود. در حالیکه این زیان‌ها با فروش اوراق بهادار تحقق می‌یابد، اگر بانک‌ها نیاز به جمع‌آوری سریع وجه نقد داشته باشند، آن‌ها می‌توانند به یک بارِ قابل توجه تبدیل شوند.

این نهمین سه‌ماهه متوالی با زیان‌های تحقیق‌نیافته بالا محسوب می‌شود که با آغاز فرآیند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در اوایل 2022 همزمان شده است.

افزایش تعداد بانک‌های مشکل‌دار در آمریکا

شرکت بیمه سپرده فدرال همچنین گزارش داد که تعداد بانک‌هایی که در فهرست بانک‌های مشکل‌دار این شرکت قرار می‌گیرند، افزایش یافته است. این بانک‌ها به دلیل ضعف‌های مالی مختلف، با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند. با این حال، شرکت یادشده تأکید می‌کند که تعداد بانک‌های مشکل‌دار همچنان در محدوده تاریخی‌ای قرار دارد که در دوران‌های بدون بحران دیده شده است.

این آژانس فدرال اطمینان می‌دهد که سیستم بانکی آمریکا در خطر فوری قرار ندارد. با این حال، این آژانس به چالش‌های ادامه‌دار مرتبط با تورم، بازارهای سهام پرنوسان و تنش‌های ژئوپولیتیکی اذعان می‌کند. این عوامل می‌تواند بر توانایی بانک‌ها در وام دادن، سود بردن و حفظ نقدینگی کافی تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، برخی سبدهای تسهیلات خاص، مانند سبدهای مربوط به املاک اداری و کارت‌های اعتباری، به دلیل احتمال وخیم شدن شرایطشان، نیازمند نظارت دقیق هستند. شرکت بیمه سپرده فدرال به نظارت بر این مسائل همراه با فشارهای تأمین مالی و کاهش حاشیه سود ادامه خواهد داد.