به گزارش اکوایران، دلار آمریکا در حال صعود به سوی رکوردهای جدید برای سال جاری میلادی است که علت آن، گمانه‌زنی درباره این موضوع است که انتشار آمارهای تورمی ایالات متحده طی امروز چهارشنبه (23 خرداد) و همچنین تصمیم فدرال رزرو درباره مسیر نرخ بهره در همین روز، موجب افزایش تقاضا می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، شاخص لحظه‌ای دلار بلومبرگ در روز سه‌شنبه (22 خرداد)، چهار مرتبه به شکل متوالی با افزایش همراه شد و در مجموع 1/1 درصد رشد داشت. این روند مثبت به گزارش هفته گذشته از بازار کار آمریکا که نشان‌دهنده رشد بود و همچنین آشفتگی سیاسی در اروپا مربوط می‌شود. این شاخص در روز گذشته، تنها 0/4 درصد پایین‌تر از قله خود برای سال 2024 بود که در 19 آوریل ثبت شد.

پاتریک لاک، یک استراتژیست FX در JPMorgan Securities LLC در نیویورک، اعلام کرده: «امروز یک فرصت بزرگ برای دلار است تا رشد اخیر خود را ادامه دهد و این اتفاق به تصمیمات جروم پاول بستگی دارد.»

این کارشناس با اشاره به گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده و کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و همچنین گزارش بالاتر از حد انتظار روز جمعه از تعداد مشاغل ایجاد شده در آمریکا، اعلام کرد: «دلایلی وجود دارد که باور کنیم هم گزارش قیمت‌های مصرف‌کننده و هم جلسه فدرال رزرو می‌توانند دلار را صعودی یا نزولی کنند و این موضوع به‌طور بالقوه به یک مزیت استراتژیک تبدیل شود.»

چهارشنبه یک روز نادر به حساب می‌آید زیرا در این روز گزارش فوق‌العاده مهم تورم آمریکا و تصمیم فدرال رزرو درباره نرخ بهره، مشخص می‌شود. پاتریک لاک می‌گوید دلار در زمانی که نمودار نقطه‌ای فدرال رزرو منتشر می‌شود و در مقایسه با جلساتی که این نمودار ارائه نمی‌گردد، عملکرد بسیار بهتری دارد.

دات پلات فدرال رزرو یا همان نمودار نقطه‌ای، یک ارائه گرافیکی توسط بانک مرکزی آمریکا است که در آن هر کدام از اعضای این بانک مسیر آینده نرخ‌های بهره را پیش‌بینی کرده‌اند. هر نقطه در نمودار نشان‌دهنده نظر یکی از اعضا درباره سطح نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی و چند سال‌ آینده است. این ابزار باعث ایجاد یک بینش نسبت به چشم‌انداز فدرال رزرو درباره شرایط اقتصادی و سیاست پولی می‌شود.

یکی دیگر از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده:‌ «میزان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، اهمیت بیشتری از زمان نخستین کاهش نرخ بهره دارد. در حال حاضر انتظار دارم شاخص دلار در نزدیکی سطوح قوی فعلی خود باقی بماند.»

انتظارات اقتصاددانان و معامله‌گران بین یک و دو کاهش 0/25 درصدی نرخ بهره پیش از پایان سال 2024 نوسان دارد. این در حالیست که فدرال رزرو در ماه مارس سه کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بود.

طبق اعلام یکی از کارشناسان، آزمایش واقعی این است که آیا امسال دو کاهش نرخ بهره اعمال می‌شود یا اینکه افزایش قابل توجهی برای آینده پیش‌بینی شده است.

سلطه دلار

به نظر می‌رسد که قدرت دلار برای ماه‌ها ادامه داشته باشد. دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در 30 ژوئن (10 تیر) برگزار می‌شود و «هیچ‌کس نمی‌خواهد تا زمان رأی‌گیری دارایی‌های اروپایی را نگه دارد»، برنت دانلی، رئیس Spectra FX Solutions LLC و یک معامله‌گر باسابقه فارکس، در یادداشتی این موضوع را مطرح کرد. «فشار بر یورو و بدهی‌های پیرامونی می‌تواند ادامه یابد زیرا مردم از عواقب خوش‌بینی بیش از حد در مورد انتخابات مکزیک نیز هراس دارند.»

پس از آنکه کلودیا شینباوم، رئیس‌جمهور منتخب مکزیک، اعلام کرد که اصلاح پیشنهادی قوه قضائیه، نخستین مورد بحث در کنگره خواهد بود، پزو مکزیک سقوط کرد و این موضوع باعث سراسیمه شدن سرمایه‌گذارانی شده است که نگران تضعیف کنترل بر حزب حاکم هستند.

دانلی گفت که معامله‌گران احتمالا "پس از واکنش ضعیف اولیه به اخبار مکزیک، نسبت به اخبار اروپا واکنش بیش از حد نشان خواهند داد" که ضربه‌ای بالقوه به یورو و رونقی برای دلار خواهد بود.

مارک مک‌کورمیک، رئیس جهانی استراتژی فارکس و بازارهای نوظهور در بانک تورنتو دومینیون، روز سه‌شنبه به بلومبرگ گفت: «به نظر من دلار جزء معاملات پرنوسان در بازار فارکس است». او افزود که دیدگاه خود را نسبت به این ارز در نیمه دوم سال 2024 "به‌طور قابل توجهی ارتقا داده است". «واقعاً دیگر هیچ پناهگاه امنی وجود ندارد. دلار تنها گزینه است.»