به گزارش اکوایران، درآمد مالی چین با بیشترین سرعت در بیش از یک سال اخیر کاهش یافته است؛ اتفاقی که باعث شده انتظارات از دولت نسبت به انجام یک بازنگری دیگر در بودجه نیم‌سال که البته اتفاق نادری است و ممکن است به بازیابی اقتصادی کمک کند، بالاتر برود.

به نوشته بلومبرگ، درآمدهای کلی که شامل بودجه عمومی و بودجه صندوق‌های دولتی می‌شود،‌ از بازه ژانویه تا می در مقایسه با سال 2023 با کاهش 4/1 درصدی همراه شده و به 11/36 تریلیون یوآن (1/6 تریلیون دلار) رسیده است. طبق برآوردهای بلومبرگ، این شدیدترین کاهش از فوریه 2023 است.  

مجموع هزینه‌های انجام شده تحت این دو حساب نیز در پنج ماهه اول با 2/2 درصد کاهش نسبت به سال گذشته میلادی به 13/61 تریلیون یوآن رسید. این امر منجر به کسری بودجه 2/25 تریلیون یوآنی شده است که نسبت به پنج‌ماهه اول سال گذشته افزایش یافته اما از سطح ثبت‌شده در مدت مشابه سال 2022 پایین‌تر است.

revenue

درآمد دولتی رو به کاهش چین

به علت آهسته شدن رشد اقتصادی چین که منجر به کاهش درآمد مالیاتی شده، در حالیکه بحران مسکن چندین ساله افت درآمد از فروش زمین‌ را پی داشته است،‌ بودجه دولت چین تحت فشار قرار دارد. در نتیجه، مقامات محلی این کشور نسبت به دریافت مالیات‌ سال‌های گذشته از شرکت‌های چینی تلاش بیشتری انجام می‌دهند تا بتوانند شکاف ایجادشده توسط بحران مسکن را جبران کنند.

مقامات چینی برای جمع‌آوری سرمایه، در ماه‌های اخیر به فروش اوراق قرضه سرعت بخشیده‌اند زیرا در زمانی که کسب‌وکارها و خانوارها نسبت به هزینه‌کرد بیشتر بی‌میل هستند، دولت مرکزی به دنبال فراهم آوردن حمایت بیشتر برای اقتصاد است.

اقتصاددانان به‌طور فزاینده‌ای خواستار آن هستند که پکن برای حفظ روند بهبود اقتصادی، کسری بودجه را افزایش دهد و اوراق قرضه بیشتری منتشر کند.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد چین در Jones Lang LaSalle Inc، با اشاره به نشست کنگره ملی خلق در ماه مارس گفت: «نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی اعلام شده در این نشست، در واقع کمتر از حد انتظار بود. این امکان وجود دارد که این آمار در ماه‌های آینده افزایش یابد.»

revenue 2

میزان فروش ماهانه زمین در چین بر حسب میلیارد یوآن

پکن در اکتبر 2023 یک اقدام کم‌سابقه انجام داد و به تعدیل بوجه در اواسط این سال پرداخت و با انتشار 1 تریلیون یوآن اوراق قرضه برای کمک به اقتصاد، کسری بودجه به نسبت تولید ناخالص داخلی را به 3/8 درصد افزایش داد.

در ماه مارس، دولت چین هدف کسری بودجه برای 2024 را 3 درصد از تولید ناخالص داخلی قرار داد که قرار بود تا حدودی با انتشار 3/34 تریلیون یوآن اوراق قرضه دولتی به دست آید. به‌طور جداگانه،‌ دولت این کشور برنامه دارد 1 تریلیون یوآن اوراق قرضه ویژه دولتی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلیدی به فروش برساند.

مشاور پیشین بانک مرکزی چین به‌تازگی در یادداشتی اعلام کرده این کشور برای اطمینان از دستیابی به هدف رشد اقتصادی حدود 5 درصدی برای سال 2024 ممکن است نیاز داشته باشد اوراق قرضه بیشتری را به فروش برساند.

داده‌هایی که در روز دوشنبه (4 تیر) منتشر شد، نشان داد ضعف بازار مسکن دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان ادامه دارد. دولت‌های محلی 227/4 میلیارد یوآن از فروش زمین به دست آوردند که کمتر از آمار ثبت‌شده در ماه آوریل به میزان 238/9 میلیارد یوآن بوده است و همچنان در پایین‌ترین سطح خود از می 2016 قرار دارد.