به گزارش اکوایران، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که آرژانتین در سه ماهه نخست سال جاری به یک «رکود فنی» وارد شده است، و بیکاری در کشور در میانه اقدامات سخت ریاضتی خاویر میلی، رئیس جمهور این کشور افزایش یافته است.

براساس گزارشی از رویترز، تولید ناخالص داخلی آرژانتین در سه ماهه نخست سال 2024 حدود 2.6 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است، که دومین کاهش تولید ناخالص داخلی فصلی محسوب می‌شود. این شرایطی است که معمولا به عنوان «رکود» تعریف می‌شود.

سه ماهه اول 2024 زمانی است دوره تحت ریاست جمهوری میلی محسوب می‌شود که در انتخابات جنجالی سال گذشته برنده شد و از ماه دسامبر کار خود را شروع کرد. او در کمپین انتخاباتی خود از یک اره برقی به عنوان نمادی برای عزم خود برای «کاهش هزینه‌ها» و «صفر کردن کسری مالی» استفاده می‌کرد.

داده‌های رسمی مربوط به اشتغال نیز نشان می‌دهد که «نرخ بیکاری» این کشور در سه ماهه اول 2024 به 7.7 درصد رسیده است درحالی که در فصل گذشته 5.7 درصد بوده است؛ که به معنای افزایش 300 هزار نفری جمعیت بیکار این کشور نسبت به سه ماهه پایانی 2023 است.

آرژانتین

تورم سه رقمی و رکود به شدت به مصرف کنندگان آرژانتینی ضربه زده است و به فروش محصولاتی چون گوشت گاو لطمه زده است، درحالی که طرح کاهش هزینه‌های میلی پروژه‌های زیرساختی دولت را متوقف کرده و سبب ایجاد بیکاری در بخش‌های چون ساخت‌وساز شده است.

خاویر میلی، اقتصاددان و تحلیلگر سابق، معتقد است که پس از سال‌ها کسری مالی که منجر به نکول‌ بدهی‌های دولتی شد و به اعتبار کشور نزد سرمایه گذاران جهانی ضربه زد، کشور باید نظم مالی خود را پیدا کند.

از زمان روی کار آمدنش، میلی با تمرکز بر مازاد مالی سبب تحریک بازارها شده است. اوراق و سهام به شدت افزایش یافته‌اند، ولی اقتصاد ضربه خورده است و فقر و بی خانمانی نیز افزایش یافته است.

او استدلال می‌کند که درمان مالی سخت برای کشور لازم است و اقتصاد شروع به چرخش می‌کند.

داده‌های اقتصادی گویای آن هستند که تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به سال گذشته 5.1 درصد کاهش یافته است، درحالی که پیش بینی تحلیلگران کاهش 5.25 درصدی بوده است.

براساس داده‌های منتشر شده، «مصرف شخصی» 6.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، و «مصرف عمومی» نیز کاهش 5 درصدی را تجربه کرده است. واردات نیز 20 درصد کاهش داشته است، ولی صادرات 26 درصد رشد کرده است.

آرژانتین 2