به گزارش اکوایران، معیار ترجیحی فدرال رزرو برای نرخ تورم در ماه می با کاهش مواجه شد و به این ترتیب انتظارات برای کاهش نرخ بهره در اواخر سال را تقویت کرد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، در همین زمان، «هزینه خانوارهای آمریکایی» پس از یک عقب نشینی در ماه آوریل بازگشت و «درآمدها» نیز رشد قابل توجهی را نشان داد، بطوری که امیدها مبنی بر اینکه فشارهای قیمتی می‌تواند بدون آسیب ماندگار به مصرف کنندگان کاهش یابد را تقویت کرد.

«شاخص قیمت هزینه مصرف شخصی هسته»، که کالاهای پرنوسان انرژی و غذا را در نظر نمی‌گیرد، در ماه می 0.1 درصد نسبت به ماه قبل رشد کرد، که کمترین میزان رشد در طول شش ماه گذشته محسوب می‌شود. بر مبنای دو اعشاری نیز این شاخص 0.08 درصد رشد داشته است که کم‌ترین میزان از اواخر سال 2020 است.

رشد هزینه مصرف کننده که با نرخ تورم تعدیل شده است عمدتا به وسیله کالاها هدایت شده و تاحدی با جهش در درآمدها نیز تقویت شده است. ترکیبی از کاهش رشد قیمت ها و هزینه‌های قوی پس از اینکه مجموعه‌ای از گزارشات اوایل این هفته به کاهش شتاب اقتصادی اشاره داشت میتواند برای قامات فدرال رزرو تسکین دهنده باشد.

تورم آمریکا

به گفته یک اقتصاددان ارشد، با رشد پایدار، تورم درحال تعدیل، و یک تعادل نرمال در بازار کار، اقتصاد آمریکا در مسیر درستی درحال حرکت است. به گفته او، اینها داده‌های خوبی هستند که فدرال رزرو را متقاعد می‌کند که تورم به سمت عادی شدن در حرکت است.

بازده اوراق خزانه داری پس از انتشار این گزارش از سوی اداره تحلیل اقتصادی آمریکا افت کرد چراکه سرمایه گذاران روی شانس بالاتر کاهش نرخ بهره قیمتگذاری کرده بودند. سهام اما در واکنش به این گزارش رشد کرد.

به گزارش بلومبرگ، داده‌های بدتر از انتظارات تورم در سه ماهه نخست سال مقامات فدرال رزرو را برآن داشت تا پیش بینی‌های خود برای کاهش نرخ بهره در سال جاری را تعدیل کنند. درحالی که آنها می‌خواهند قبل از شروع کاهش در نرخ بهره شاهد گزارش‌های بیشتری مانند این باشند، این گزارش به آنها این امید را داد که تورم در مسیر درست حرکت می‌کند.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، کاهش تورم در قیمت کالاها و ضعفی که شاهد آن هستیم، مسیری را برای کاهش نرخ بهره در ماه دسامبر برای ما مشخص می‌کند.

بانکداران مرکزی به تورم خدمات غیر از مسکن و انرژی نیز توجه زیادی دارند، که تمایل بیشتری به چسبندگی دارد. این شاخص در ماه می 0.1 درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است که کمترین میزان از ماه اکتبر محسوب می‌شود.

تاب‌آوری هزینه‌های خانوار

تقاضای خانوارهای آمریکایی تاکنون تاب آور باقی مانده است حتی در شرایطی که هزینه‌های استقراض بر بخش‌هایی از اقتصاد اثر گذاشته است. این گزارش نشان داد که رشد هزینه‌های خدمات که با تورم تعدیل شده است ناشی از هزینه‌های سفرهای هوایی و مراقبت‌های سلامت بوده است. هزینه‌ها روی کالاها نیز عمدتا تحت تاثیر نرم افزارهای کامپیوتری و وسایل نقلیه بوده است.

باوجود برخی نشانه‌ها از کاهش رونق بازار کار آمریکا، رشد قوی دستمزدها همچنان به مخارج خانوارها کمک می‌کند. دستمزدها و درآمدها در ماه می 0.7 درصد رشد داشتند. با تعدیل براساس تورم نیز تورم واقعی 0.5 درصد بوده است، که بیشترین میزان از ژانویه 2023 محسوب می‌شود.

«نرخ پس انداز »خانوارهای آمریکایی نیز در ماه می به 3.9 درصد افزایش یافت، که بالاترین میزان رشد آن از ابتدای سال محسوب می‌شود.

داده‌های جداگانه که روز جمعه ازسوی دانشگاه میشیگان منتشر شد نیز نشان داد که «اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی» در ماه ژوئن کاهش یافته است، درحالی که انتظارات تورمی تعدیل شده است.

گزارش ماهانه دولت از اشتغال کشور که روز جمعه 5 جولای منتشر خواهد شد می‌تواند بینش بیشتری را درباره چگونگی رشد درآمد آمریکایی‌ها ارائه دهد.

تورم آمریکا2