به گزارش اکوایران، صندوق ثروت دولتی عربستان در سال 2023 دوباره به مسیر سوددهی بازگشت که علت آن رشد ارزش بازارهای جهانی بوده که کمک کرد جایگاه این صندوق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران تحت حمایت دولت در خاورمیانه، تقویت شود.

به نوشته بلومبرگ، بیانیه‌های رسمی منتشرشده در روز دوشنبه (11 تیر) نشان می‌دهد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در سال گذشته میلادی توانست از طریق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، 25 میلیارد دلار سود به دست آورد.

درآمد مرتبط با سود تقسیمی و عملکرد بهتر از سوی صندوق‌های شخص ثالث نیز به بهبود عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کمک کرده است.

جایگاه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در منطقه

این صندوق، دارایی‌هایی به ارزش 925 میلیارد دلار را کنترل می‌کند و از این نظر، کمی کوچک‌تر از سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی است که عنوان بزرگ‌ترین صندوق دولتی منطقه را یدک می‌کشد.

بازیابی روند مثبت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به دنبال بهبود چشمگیر بازارهای مالی رخ داده است و در این میان،‌ شاخص اس‌اند‌پی 500 در سال گذشته میلادی با سود 24 درصدی همراه شد.

این صندوق منفعت زیادی از رشد سهام‌های فناوری به دست آورد و در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی میزان دارایی‌های خود در سهام‌های آمریکا را کاهش داد، از جمله سهام‌هایی به ارزش بیش از 600 میلیون دلار در هر یک از شرکت‌های آمازون، مایکروسافت و سِیلزفورس.

ذخایر نقدی صندوق یادشده که میزان آن تا سپتامبر 2023 میلادی، 15 میلیارد دلار بود و کمترین سطح آن از سال 2020 محسوب می‌شود، به 65 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

بلومبرگ نیوز در ماه مارس گزارش داده بود که در بحبوحه ذخایر رو به کاهش و نگرانی‌ها از تنگنای بودجه‌ای، این صندوق گزینه‌های مختلفی را برای به دست آوردن سود مورد ارزیابی قرار داده است، از جمله سرعت بخشیدن به فروش اوراق قرضه و آماده‌سازی عرضه سهام در شرکت‌های پورتفوی خود.

تحول از یک هلدینگ ضعیف به یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران جهان

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با مدیریت «یاسر الرمیان» توانسته در کمتر از یک دهه از یک شرکت هلدینگ داخلی کم‌فعالیت، به یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سرمایه‌گذاران تحت کنترل دولت در جهان تبدیل شود.

این نهاد وظیفه اصلی را در محقق کردن برنامه محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - در متنوع‌سازی اقتصاد عربستان بر عهده دارد و به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در صنایع و فناوری‌های جدید در خانه و کشورهای دیگر روی آورده است.

میزان جاه‌طلبی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی شامل سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در زمینه هوش مصنوعی، اختصاص 100 میلیارد دلار در تولید لوازم الکترونیکی و پروژه‌های توسعه جدید و عظیم در سراسر عربستان است که انتظار می‌رود هزینه‌های آن‌ها به تریلیون‌ها دلار برسد، نه تنها این صندوق را تحت فشار قرار داده بلکه دولت عربستان را نیز با نگرانی‌های تأمین سرمایه این پروژه‌ها روبه‌رو کرده است.

مقامات دولتی این کشور در چند ماه اخیر صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند که در آن نیاز به بازنگری در این پروژه‌ها از نظر وسعت و زمان به اتمام رسیدن، برجسته شده است. به عبارت دیگر، عربستان به دنبال پروژه‌های کوچک‌تر است که در زمان زمان طولانی‌تر تکمیل خواهند شد.

از همه مهم‌تر، افراد مطلع در آوریل به بلومبرگ نیوز اعلام کردند برنامه‌های مرتبط با توسعه پروژه «نئوم» در بیابان، در مقیاس کوچک‌تری نسبت به قبل، پیش خواهد رفت.

برنامه‌های آینده و تکیه بر آرامکو

با این حال، با برنامه‌های سال 2025 که هدف آن تقویت سرمایه‌گذاری سالانه از 40 میلیارد دلارِ کنونی به 70 میلیارد دلار است، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برای بالا بردن قدرت خود به بازار اوراق قرضه روی آورده است.

طبق گزارش‌ها، این صندوق در مجموع 125 میلیارد دلار وام گرفته است که نسبت به آمار 85 میلیارد دلاری سال گذشته میلادی با افزایش همراه بوده است.

برخلاف صندوق‌های حاضر در ابوظبی و قطر، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی نتوانسته بر دریافت سرمایه حاصل از مازاد بودجه تکیه کند، چراکه عربستان پیش‌بینی کرده در چند سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد بود.

در عوض، عربستان از طریق انتقال سرمایه، به تأمین مالی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پرداخته است. این صندوق اکنون 16 درصد از سهام آرامکو را در اختیار دارد که باعث شده بخشی از درآمد پایدار حاصل از 125 میلیارد دلار سود تقسیمی سالانه که این غول نفتی پرداخت می‌کند، به این صندوق برسد.

صندوق‌های دولتی دیگر نیز از بهبود عملکرد خود در سال 2023 خبر داده‌اند. صندوق 1/6 تریلیون دلاری نروژ با رشد بازارهای سهام به سوددهی بازگشت، اما حضور نداشتن پورتفوی املاک و مستغلات آن در بازارهای سهام، باعث زیان این صندوق شد.

در این میان، شرکت سرمایه‌گذاری مبادله ابوظبی نیز اعلام کرده سود پنج‌ساله آن از 8/5 درصد در سال 2023 میلادی به 10/3 درصد افزایش پیدا کرده است.