به گزارش اکوایران، تصمیم بانک مرکزی اروپا برای حفظ نرخ‌های بهره نقطه برجسته هفته شلوغ بانک‌های مرکزی بود.

به نوشته فایننشیال تایمز، بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه پنج شنبه گذشته روی بازنگه داشتن گزینه‌ها تمرکز کرد و ایده‌های خود درباره تورم بالاتر از انتظار فعلی و داده‌های رشد دستمزد را توضیح داد. کریستین لاگارد، رئیس این نهاد اعلام کرد که بانک مرکزی تا جلسه «ماه سپتامبر» منتظر می‌ماند و تحولات را بررسی خواهد کرد، بانک مرکزی آماده کاهش نرخ بهره است اما تضمینی برای آن وجود ندارد. تیم MPR معتقدند که اگر داده‌های اقتصادی در طول تابستان بطور منطقی مساعد باشد بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر مجددا نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

در بریتانیا اما داده‌ها تاحدی متناقض بود و تفسیر را دشوار کرد، با اینحال تحلیلگران همچنان معتقدند که کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در ماه آگوست در راه است.

لاگارد

در وهله اول، تورم خدمات انگلستان که روز چهارشنبه منتشر شد، و تا حدودی نتوانست اعضای کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان را که به دنبال شواهد محکمی از کاهش تورم قبل از کاهش نرخ بهره سیاستی هستند، اطمینان دهد. با اینحال، این تورم محدود به قیمت هتل‌ها بود بنابراین بانک مرکزی ممکن است در این مقطع از آن بگذرد.

درست 24 بعد اما داده‌های دستمزد انگلستان نشانه‌های محکمی از تعدیل را نشان داد، که به سیاستگذاران بانک مرکزی اجازه می‌دهد بدون استناد به پیش بینی‌ها، نرخ بهره را در ماه دیگر کاهش دهند.

در آمریکا نیز چشم انداز برای فدرال رزرو بسیار روشن‌تر شده است، و سخنرانی مقامات بانک مرکزی و داده‌ها انتظارات برای اولین کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را تقویت کرده است.

روز دوشنبه، جروم پاول با شادی روی صندلی باشگاه اقتصادی واشنگتن دی سی نشست تا درباره نرخ تورم سالانه کشور صحبت کند، که حالا به هدف 2 درصدی او نزدیک می‌شود. به گفته رئیس بانک مرکزی داده‌های اخیر نشان دهنده سرعت بسیار خوب رشد قیمت‌هاست.

درحالی که آقای پاول درباره زمان دقیق کاهش نرخ بهره صحبتی نکرد، دو مقام ارشد بانک مرکزی روز چهارشنبه اعلام کردند که کاهش نرخ بهره نزدیک شده است. کریستوفر والر، از اعضای هیات مدیره فدرال رزرو، به صراحت اعلام کرد که این «نزدیک بودن» به معنای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر است، نه در جلسه بانک مرکزی که در پایان این ماه برگزار می‌شود.

untitled

در ژاپن، تورم بنیادین افزایش یافته است، و این احتمال را که بانک مرکزی تصمیم بگیرد نرخ بهره را در جلسه خود در اواخر ماه جاری افزایش دهد را تقویت کرد. با اینحال، به اعتقاد تحلیلگران احتمال افزایش نرخ بهره در پاییز با افزایش شواهد مبنی بر پایداری تورم بالاتر است.

وقایع هفته آینده بانک‌های مرکزی

هزینه‌های مصرف شاخصی (PCE) که شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای محاسبه نرخ تورم محسوب می‌شود، جمعه آینده منتشر خواهد شد. داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (PCI) اوایل این ماه سریع‌تر از انتظارات کاهش یافت؛ و تا زمانی که ارقام PCE با آن داده‌ها هماهنگ باشد، که بسیاری همین انتظار را دارند، انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر، پس از اینکه اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال رشدی کمتر از انتظارات را ثبت کرد، و یافته‌های گزارش مشترک 12 فدرال رزرو آمریکا نشان داد که رشد فعالیت اقتصادی درحال کاهش است، انتظار تحلیلگران مبنی بر افزایش اندک در رشد تولید ناخالص داخلی در هفته پیش‌روست.