از سمت راست: جروم پاول رئیس فدرال رزرو، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا

و روبرتو کامپوس نتو رئیس بانک مرکزی برزیل در مجمع بانک مرکزی اروپا در پرتغال

به گزارش اکوایران، در این گزارش نکات کلیدی از اظهارات جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - کریستین لاگارد - رئیس بانک مرکزی اروپا - و روبرتو کامپوس نتو - رئیس بانک مرکزی برزیل - در مجمع بانک مرکزی اروپا در سینترا، پرتغال در روز سه‌شنبه (12 تیر) آمده است.

به نوشته بلومبرگ، پاول با اشاره مکرر به پیشرفت بانک مرکزی در کاهش تورم، چشم‌اندازی متعادل و نه به‌ویژه سختگیرانه برای سیاست پولی ایالات متحده ارائه کرد. او می‌گوید: «آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که ما در حال بازگشت به مسیر کاهش تورم هستیم». فدرال رزرو می خواهد "داده‌های بیشتری مانند آنچه اخیرا مشاهده کرده‌ایم" را ببیند و سپس می‌تواند نرخ‌ها را کاهش دهد.

پاول در حالیکه از اعلام کاهش نرخ بهره در سپتامبر به‌طور خاص خودداری کرد، گفت که ریسک‌ها میان تورم و بازار کار در حال رسیدن به تعادل بهتری هستند. فدرال رزرو فعلا می‌تواند صبور باشد. رئیس بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرد: « اقتصاد به‌تدریج در حال کند شدن است، بازار کار به تدریج سرد می‌شود، روند تورم‌زدایی ادامه دارد، بیکاری در سطح ۴ درصد، رشد نیز در سطح ۲ درصد؛ ما به نوعی در حال رسیدن به اهدافی هستیم که می‌خواهیم.»

لاگارد خبر خاصی ارائه نداد، اما مرور کلی خوبی از موضوعاتی داشت که سیاست‌گذاران اروپا را نگران کرده است: تورم سرسخت بخش خدمات نیاز به نظارت دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را سریع‌تر از حد مناسب کاهش نمی‌دهد، ریسک‌های ژئوپولیتیکی که اقتصادهای شرق اروپا را تهدید می‌کند و حمایت‌گرایی که می‌تواند نوآوری و در نتیجه رشد را تضعیف کند.

همچنین موضوعاتی وجود داشت که رئیس بانک مرکزی اروپا نمی‌خواست درباره آن اظهار نظر کند؛ یک موضوع مربوط به مسیر آینده نرخ‌های بهره این بانک بود چراکه پیش‌تر مقامات قول داده بودند که در این خصوص به داده‌ها وابسته باشند. موضوع دیگر وضعیت سیاسی کنونی در زادگاه لاگارد یعنی فرانسه.

کامپوس نتو - رئیس بانک مرکزی برزیل - بار دیگر از هرگونه درگیری سیاسی با رئیس‌جمهور لولا اجتناب کرد. او موفق شد به یک نکته برسد: نگرانی‌های مالی، ریسک اصلی هستند و این به نوسانات اخیر بازار کمک می‌کند. وی در خصوص کار خود در مهار تورم، ابراز اطمینان کرد که فشارهای قیمتی کمتر از حد انتظار خواهد بود.