به گزارش اکوایران، رؤسای فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان می‌گویند که مبارزه آنها با تورم هنوز تمام نشده است.

جروم پاول و روسای بانک‌های مرکزی با در نظر گرفتن مقاومت اقتصادها در برابر افزایش نرخ، انقباض بیشتری را پیش‌بینی می‌کنند. اقتصاد جهانی و تورم تاکنون به طرز شگفت‌آوری در برابر رگبار افزایش نرخ‌های بهره انعطاف‌پذیر بوده‌اند که این امر باعث شده بانک‌های مرکزی ارشد وعده‌های بیشتری را در روز چهارشنبه بدهند.

طبق آنچه درگزارش بلومبرگ آمده، «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو، «کریستین لاگارد»، رئیس بانک مرکزی اروپا و «اندرو بیلی»، رئیس بانک مرکزی انگلستان، با حضور در سینترا، پرتغال، همگی گفتند که راه‌هایی برای مهار تورم بسیار بالا دارند.

پاول در میزگردی به میزبانی بانک مرکزی اروپا که شامل کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن نیز بود، گفت: «اگرچه سیاست مبارزه با تورم محدودکننده است، اما چیزی است که به آن نیاز داریم و تا الان آن اندازه که مخرب باشد محدودکننده نبوده است.».

با اشاره به اینکه اکثر سیاستگذاران فدرال رزرو انتظار دارند در سال جاری حداقل دو بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهند، پاول پس از وقفه‌ای که در گردهمایی اوایل ماه جاری انجام شد، در را به روی افزایش هزینه های استقراض بانک مرکزی در دو جلسه متوالی باز گذاشت.

لاگارد، به نوبه خود، پیشنهاد کرد که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه آینده یک امر قطعی است، اگرچه او متعهد به آنچه سیاست‌گذاران در نشست بعدی خود در سپتامبر انجام خواهند داد، نبود. در همین حال، بیلی متعهد شد که برای بازگرداندن تورم به 2 درصد، پس از آن که بانک مرکزی انگلستان سرمایه‌گذاران را با افزایش نیم درصدی نرخ‌ها در این ماه غافلگیر کرد، اقدامات لازم را انجام دهد.

اوئدا تاکید کرد که نرخ‌های ژاپن در حالت تعلیق هستند زیرا تورم زیر 2 درصد باقی می‌ماند. با این حال، او پتانسیل تغییر را در صورتی که بانک مرکزی ژاپن مطمئن‌تر شود که افزایش قیمت 2 درصدی در سال آینده تحقق خواهد یافت، اعلام کرد.

سال گذشته، فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان تهاجمی‌ترین محدودیت اعتباری خود را در دهه‌های اخیر در تلاش برای بازگرداندن تورم به اهداف 2 درصدی خود آغاز کردند.

علی‌رغم ترس‌هایی که باعث رکود جهانی شود، اقتصاد جهانی تا کنون مقاومت خود را حفظ کرده است. اما تورم اساسی نیز پایدار بوده است.

«راغورام راجان»، رئیس سابق بانک مرکزی هند و رییس سابق صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌اش با بلومبرگ گفت: «اگر به تورم اصلی نگاه کنید، بله، در طول سال کاهش یافته است، اما به نظر می رسد که ثبات پیدا کرده است و این مایه نگرانی است.»

آنچه تیم اقتصاد بلومبرگ می‌گوید 

بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو به نظر می‌رسد که در حال نزدیک شدن به اوج نرخ بهره هستند و به صحبت در مورد مدت زمان نرخ پایانی پرداخته‌اند، در حالی که بانک مرکزی انگلیس همچنان روی افزایش نرخ بهره متمرکز است. در نهایت، بانک ژاپن به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد.

پاول و همکارانش در فدرال رزرو روز جمعه با انتشار داده‌های ماه می در مورد شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، ارزیابی دیگری از تورم دریافت خواهند کرد.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم اصلی بر اساس این معیار از 4.4 درصد در آوریل به 3.8 درصد کاهش یابد، که تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت بنزین است. اما بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصاددانان مورد بررسی بلومبرگ، تورم اصلی - که هزینه‌های غذا و انرژی را کاهش می‌دهد و سیاست‌گذاران آن را بیشتر نشان‌دهنده روند اساسی می‌دانند - بدون تغییر در 4.7 درصد است.

چشم انداز پاول

پاول گفت تا سال 2025 معیار اصلی به 2 درصد کاهش پیدا نمی‌کند. ابراز نگرانی کرد که هر چه مدت طولانی‌تر تورم بالا بماند، خطر تثبیت آن در اقتصاد بیشتر می شود. او گفت: «گذر زمان اینجا دوست ما نیست.»

او و بیلی به تنگنای بازارهای شغلی کشورهایشان اشاره کردند و آن را هم به عنوان منبعی برای تقویت اقتصاد به عنوان یک کل و هم به عنوان سوختی برای تورم به تصویر کشیدند.

پاول اذعان کرد که رکود اقتصادی در نتیجه اقدامات فدرال رزرو ممکن است.

دیگران نیز به همان اندازه محتاط بودند. بیلی گفت در حالی که بانک مرکزی انگلستان در حال حاضر رکود اقتصادی را پیش‌بینی نمی‌کند، «ما باید با دقت نظاره‌گر و مراقب باشیم.»

در پایان، بانک‌های مرکزی به صراحت اعلام کردند که هدف شماره یک آن‌ها مهار تورم است – حتی اگر این بدان معنا باشد که اقتصاد آنها شرایط سختی را متحمل می‌شود.