به گزارش اکوایران، تازه‌ترین نظرسنجی بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد انتظارات تورمی در این کشور روبه کاهش است و یک مقام ارشد اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌کند که کاهش تورم در ماه‌های آتی شدت خواهد گرفت.

به نوشته دیلی صباح، بر اساس نظرسنجی که بانک مرکزی ترکیه از فعالان بازار انجام داده است انتظار می‌رود تورم تا پایان سال جاری به حدود 43 درصد برسد. این در حالی است که نظرسنجی قبلی آن را 43.52 درصد تخمین زده بود.

این درحالی است که انتظارات تورمی برای 12 ماه آینده نیز از 31.8 درصد به حدود 30 درصد رسیده است.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، انتظارات مبنی بر این است که تورم دو سال دیگر به 19.32 درصد کاهش یابد، در حالی‌که پیش‌بینی نظرسنجی قبلی 20.33 درصد بود.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی در پی انتشار این نظرسنجی اعلام کرد که انتظارات تورمی به سمت هدف آنها همگرا شده است؛ انتظارات تورمی 12 ماهه و 24 ماهه نسبت به زمانی که برنامه میان‌مدت معرفی شد کاهش چشمگیری داشت.

با حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور و به رهبری شیمشک، ترکیه از سال گذشته سیاست پولی و مالی انقباضی را برای مبارزه با تورم سرسام آور کشور آغاز کرده است. در ماه ژوئن تورم سالانه این کشور از 75.45 به 71.6 درصد کاهش یافت که انتظار می‌رود شروع کاهش پایدار در تورم این کشور باشد.

از ژوئن 2023، رهبری جدید بانک مرکزی با هدف کاهش تورم، نرخ بهره معیار را از 8.5 به 50 درصد افزایش داده است. این نهاد در ماه مارس نیز با اشاره به بدتر شدن چشم‌انداز تورم، نرخ رپوی یک هفته‌ای را 5 درصد افزایش داد. افزایش نرخ‌ها منجر به گران‌تر شدن وام‌های مسکن، وام‌های خودرو، کارت‌های اعتباری و دیگر فرم‌های استقراض تجاری و مصرفی شده است.

اردوغان به کرات از برنامه جدید اقتصادی که از سپتامبر گذشته رونمایی شد حمایت کرده است، درحالی که بانک مرکزی می‌گوید نرخ‌های بهره همچنان بالا خواهند ماند. از زمان تحول سیاستی در ترکیه، آژانس‌های رتبه‌‌بندی نیز رتبه اعتباری دارایی‌های ترکیه را افزایش داده‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور بازگشته‌اند.

شیشمک معتقد است که بهبود در انتظارات، حتی با وجود افزایش تورم سالانه، نشان‌دهنده اعتماد به سیاست‌های ضدتورمی دولت است: گرچه در ماه جولای به دلیل اثرات موقتی، افزایش تورم ماهانه در جولای قابل انتظار است، پیش‌بینی ما مبنی بر کاهش قابل توجه در تورم سالانه است و روند کاهش تورم در ماه های آتی روشن‌تر خواهد شد.

نظرسنجی بانک مرکزی ترکیه همچنین نشان می‌دهد که در پایان سال جاری 37.37 لیر ترکیه با یک دلار آمریکا معامله خواهد شد.

لیر ترکیه از ماه مارس عمدتا باثبات بود و به کاهش تورم انتظاری کمک کرده است. دلار آمریکا تا ساعت 13 به وقت استانبول اندکی بالاتر از 33 لیر معامله شد. انتظارات نرخ ارز برای 12 ماه آینده نیز به 41.52 لیر افزایش یافته است.

چشم‌انداز نرخ استقراض

انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در جلسه سیاستی خود در روز سه‌شنبه نرخ بهره معیار را بدون تغییر نگه دارد.

بر اساس نظرسنجی رویترز از 26 اقتصاددان، انتظار می‌رود این رویکرد حداقل تا سه ماهه آینده حفظ شود؛ چراکه مبارزه بانک مرکزی برای کاهش سطح تورم ادامه دارد. با این حال، نرخ بهره معیار احتمالا تا پایان سال جاری با 5 درصد کاهش به 45 درصد خواهد رسید. ولی هیچ کاهش قابل توجهی در نرخ بهره معیار تا سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

انتظار می‌رود بانک مرکزی تا پایان سال 2025، نرخ بهره معیار را تا 27.5 درصد کاهش دهد.

با این حال، بانک مرکزی گفته است سیاست پولی انقباضی خود را تا رسیدن به کاهش پایدار تورم حفظ خواهد کرد. در ماه ژوئن، بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد که کاهش تورم در نیمه دوم سال جاری اتفاق خواهد افتاد.