به گزارش اکوایران، تورم ترکیه برای نخستین‌بار در هشت ماه گذشته با کاهش همراه شده و شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور سریع‌تر از تخمین‌ها، از قله خود در ماه می کاهش یافته است.

به نوشته بلومبرگ، سرعت رشد نرخ تورم در ترکیه طی تابستان امسال در مسیر کاهش شدید قرار گرفته است. داده‌های روز چهارشنبه (13 تیر) نشان داد تورم کلی این کشور از 75/5 درصد در ماه می به 71/6 درصد در ماه ژوئن کاهش پیدا کرده است. رشد ماهانه قیمت که معیار مورد ترجیح بانک مرکزی ترکیه است، 1/6 درصد بوده که پایین‌ترین میزان رشد تورم ماهانه در بیش از یک سال گذشته است. ‌

هیچ‌کدام از اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، پیش‌بینی نکرده بودند که سرعت رشد تورم ترکیه تا این میزان کاهش پیدا کند. متوسط پیش‌بینی کارشناسان نشان داده بود که نرخ سالانه تورم 72/6 درصد و رشد ماهانه قیمت‌ها نیز 2/2 درصد خواهد بود.

آغاز فرآیند تورم‌زدایی

مهمت شیمشک -وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه- در شبکه ایکس اعلام کرد: «فرآیند تورم‌زدایی آغاز شده است.»

به دنبال انتشار این داده‌ها، اوراق قرضه لیر با رشد همراه شدند و در این میان بازده اوراق بهادار 2 و 10 ساله به ترتیب 0/82 درصد و 0/36 درصد کاهش پیدا کردند.

پول ملی ترکیه توانست در بازه‌ای کوتاه زیان‌های خود را جبران کند و تا ساعت 11:31 امروز به وقت ترکیه، با تغییر اندکی مبادله می‌شد.

ترکیه فرآیند تورم‌زدایی را آغاز کرده و قصد دارد یک بازه دو ساله را که طی آن هزینه‌های زندگی به علت وجود یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد قیمت در جهان‌ به‌شدت افزایش پیدا کرد را به پایان برساند و ورق را برگرداند.

مقامات ترکیه خوش‌بین هستند که این کاهش، سرآغاز یک تورم‌زدایی سریع به دنبال فرآیند افزایش شدید نرخ بهره در این کشور خواهد بود. نرخ بهره ترکیه در کمتر از یک سال بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد و اکنون در سطح 50 درصد قرار دارد.

سرمایه‌گذاران که اکنون به سوی دارایی‌های داخلی در ترکیه هجوم برده‌اند، به‌دقت بر ادامه فرآیند تورم‌زدایی نظارت خواهند داشت.

مسیر پیش‌رو همچنین تعیین خواهد کرد که کاهش نرخ بهره چه زمانی به اولویت سیاست‌گذاران ترکیه باز خواهد گشت؛ مقاماتی که اعلام کرده‌اند رویکرد آن‌ها در زمینه افزایش نرخ بهره تا زمانی که یک روند پیوسته در کاهش تورم ماهانه دیده نشود، ادامه خواهد داشت.

توفان کومرت، مدیر استراتژی بازارهای جهانی در BBVA در لندن، اعلام کرده: «تورم ممکن است در ماه اگوست به 50 درصد یا حتی اندکی کمتر کاهش یابد. اما پس از آن و با آغاز از بین رفتن اثر پایه مطلوب، سرعت تورم‌زدایی کاهش می‌یابد، اما اثر سیاست پولی انقباضی و در نتیجه کند شدن رشد اقتصادی، مؤثرتر خواهد شد.»

با این حال، بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم، سال 2024 را بالاتر از هدف 38 درصدی بانک مرکزی ترکیه به پایان خواهد رساند، در حالیکه کاهش شدید قیمت در ماه‌های جولای و آگوست عمدتا به دلیل اثر آماری پایه تورم بالای سال 2023 است.

وضعیت تورم در استانبول

سرعت رشد قیمت‌ها در استانبول به عنوان قطب تجاری ترکیه، به اندازه سایر نقاط این کشور در حال کاهش نیست.

تورم خرده‌فروشی این شهر در مقیاس سالانه، تغییر بسیار کمی در ژوئن نسبت به ماه می داشته است، در حالیکه بر یک پایه ماهانه، تورم خرده‌فروشی استانبول به 3/4 درصد کاهش پیدا کرده است.

شیمشک اخیرا اعلام کرده این موضوع مهم است که تورم به زیر 42 درصد کاهش پیدا کند. تورم کمتر از 42 درصد در محدوده بالای پیش‌بینی‌های پایان سال بانک مرکزی ترکیه قرار دارد اما همچنان حدود 8 برابر نرخ هدف رسمی 5 درصدی این کشور است.

اریک مایرسون، استراتژیست ارشد بازارهای نوظهور در SEB AB، در پستی در ایکس می‌گوید: «شتاب قیمت‌ها در سال گذشته میلادی به این معنی است که تورم سالانه در ماه‌های آینده کمتر خواهد بود و همین توهم کاهش تورم را ایجاد می‌کند. نظارت بر سایر معیارهای تورم مهم خواهد بود.»

بلومبرگ اکونومیکس معتقد است...

افزایش قیمت اقلام غذایی و پوشاک کمتر از انتظارات ما بود، اما روندهای اصلی نشان می‌دهد که افزایش قیمت در برخی بخش‌ها، از جمله خدمات که تورم سالانه در آن همچنان بالای 95 درصد باقی مانده است، همچنان بالاست.»

سلوا بهار بازیکی، اقتصاددان

در حالیکه انتظارات تورمی ​​در میان فعالان بازار کاهش یافته است، چشم‌انداز خانوارها سرسخت‌تر به نظر می‌رسد، به‌طوری که رشد قیمت از هم اکنون تا یک سال بعد، 71/5 درصد پیش‌بینی می‌شود.

انتظارات بی‌پایه می‌توانند باعث افزایش هزینه‌های اولیه شوند، به‌ویژه اگر مصرف‌کنندگان معتقد باشند که قیمت‌ها در آینده بیشتر افزایش می‌یابد. بانک مرکزی ترکیه گفته است تقاضای داخلی همچنان در "سطح تورمی" است.

با این حال، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر بر اقتصاد تأثیرگذار خواهند بود. شاخصی از فعالیت بخش تولید ترکیه که توسط اتاق بازرگانی استانبول و اس‌اند‌پی گلوبال گردآوری شده است، برای سه‌ ماه متوالی پایین‌تر از سطح ۵۰ قرار گرفته است که نشان‌دهنده انقباض است. شرکت‌ها در ماه ژوئن تا کمترین حد در چهار سال و نیم گذشته قیمت فروش خود را افزایش داده‌اند.

در آینده، تمرکز بیشتر بر تلاش‌های مالی برای تکمیل رویکرد بانک مرکزی خواهد بود. ارجان ارگوزل، اقتصاددان بارکلیز پلک، گفته: «تاکنون، اقدامات انبساطی مانند طرح بازنشستگی زودهنگام و افزایش شدید دستمزد در ابتدای سال، اثر سیاست پولی سختگیرانه را محدود کرده‌اند.»