به گزارش اکوایران،‌ بانک مرکزی ترکیه پیش از برگزاری انتخابات محلی در این کشور در انتهای ماه جاری میلادی، اقدامات جدیدی برای محدود کردن استفاده از کارت‌های اعتباری و ممانعت از استفاده از ارزهای خارجی اعلام کرده است.

براساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه حداکثر نرخ بهره ماهانه برای حد مجاز برداشت نقدی از کارت‌‌های اعتباری و حساب‌های اضافه‌برداشت را افزایش داده است. مقامات بانک مرکزی ترکیه همچنین هدف ماهانه برای وام‌دهندگان در جهت بیشتر کردن سهم سپرده‌های لیر را افزایش داده‌اند.

پیش از برگزاری این انتخابات، لیر با افزایش نوسان همراه شده است. سیاست‌گذاران ترکیه همچنین تقاضا برای دلار آمریکا را موقتی می‌دانند و انتظار دارند پس از رأی‌گیری این تقاضا کاهش یابد. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، لیر دارای بدترین عملکرد در میان ارزهای بازارهای نوظهور در ماه جاری میلادی است. لیر در این ماه 2/8 درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

علاوه بر این،‌ پس از آنکه تورم ترکیه در ماه فوریه بیشتر از حد انتظار سرعت گرفت، بانک مرکزی این کشور تحت فشار قرار دارد تا نرخ بهره را افزایش دهد. این بانک پیش‌بینی کرده تورم در ماه‌های آینده و با رسیدن به اوج خود به بیش از 70 درصد می‌رسد و سپس تا پایان سال به 36 درصد کاهش پیدا می‌کند.

پس از اعلام پایان چرخه هشت‌ماهه افزایش نرخ بهره که باعث شد این نرخ به 45 درصد برسد، بانک مرکزی ترکیه به روش‌های جایگزین به غیر از افزایش نرخ بهره‌ روی آورده است تا بتواند تورم را کنترل کند.

این رویکرد باعث افزایش انتقاد از سوی اقتصاددانان و بانکداران شده و آن‌ها این روش را به دوران پیشین که تیمی غیرمتعارف از سیاست‌گذاران در کار بودند، شباهت داده‌اند. مقامات جدیدی که پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری ماه می منصوب شدند،‌ با این استدلال که سازوکار انتقال پولی مختل شده است، وعده دادند که به ساده‌سازی اقدامات مقامات پیشین خواهند پرداخت.

شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس به همراه دویچه بانک از احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه در جلسه هفته آینده این بانک خبر داده‌اند، این در حالیست که این بانک‌‌ها پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند نرخ بهره ترکیه ثابت خواهد ماند. گلدمن ساکس اعلام کرده فشار فزاینده بر ذخیره‌های ارزی و لیر می‌تواند باعث افزایش 2/5 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه شود.

مقامات بانک مرکزی ترکیه در تازه‌‌ترین اظهارات خود اعلام کردند در صورتی که چشم‌انداز تورم به شکل متناوب وخیم‌تر شود، نرخ بهره افزایش خواهد یافت.