به گزارش اکوایران، دارایی خالص جف بزوس، موسس شرکت آمازون روز جمعه 15.2 میلیارد دلار کاهش یافت که پیشتاز سقوط گسترده‌ای بود که 134 میلیارد دلار از ثروت 500 نفر از ثروتمندان جهان را از بین برد.

به نوشته بلومبرگ، سهام .Amazon.com Inc در میانه فروش گسترده در بازار سهام، 8.8 درصد سقوط کرد؛ به طوری‌که دارایی خالص بزوس را به 191.5 میلیارد دلار رساند. ثروت بزوس پیش‌تر نیز در 4 آوریل 2019 در زمان توافق طلاقش 36 میلیارد دلار کاهش یافته بود و در 20 آوریل 2022 نیز سهام این شرکت با 14 درصد کاهش مواجه شد و به این ترتیب این سومین کاهش بزرگ در سهام این شرکت محسوب می‌شود.

شاخص Nasdaq 100 با کاهش 2.4 درصدی مواجه شد؛ به طوری‌که ثروت سایر میلیاردها از جمله ایلان ماسک و لری الیسون را به ترتیب 6.6 و 4.4 میلیارد دلار کاهش داد. نااطمینانی درباره کاهش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر، به‌علاوه ناامیدی سرمایه‌گذاران نسبت به گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها، سبب سقوط این شاخص به قلمرو اصلاحی شد؛ به‌طوری که 2 تریلیون دلار ارزش آن تنها در طول سه هفته از بین رفت. 

سرمایه‌گذاران همچنین نگران هستند که رشد سهام مبتنی بر هوش مصنوعی بیش از حد بوده یا بازار بیش از حد متراکم است. سقوط در سهام آمازون که بیشترین کاهش از آوریل 2022 است پس از آن اتفاق افتاد که این شرکت اعلام کرد که قصد دارد به هزینه خود روی هوش مصنوعی، حتی به قیمت سود کوتاه‌مدت ادامه دهد.

میلیاردرهای حوزه تکنولوژی چون مارک زاکربرگ، سرگی برین و لری پیج نیز هر کدام سه میلیارد دلار از ثروت خود را روز جمعه ازدست دادند؛ چراکه سهام پلتفرم‌های متا و آلفابت در معاملات نیویورک افت کرد. براساس شاخص ثروت بلومبرگ، سرمایه‌داران بزرگ تکنولوژی در مجموع با 68 میلیارد دلار کاهش ثروت مواجه شدند.

بزوس، که دومین ثروتمند بزرگ جهان است، امسال به طور مداوم درحال واگذاری سهام آمازون بود. او در ماه فوریه در طول 9 روز معاملاتی 8.5 میلیارد دلار از سهام این شرکت را به فروش رساند و ماه گذشته، در روزی که آمازون به رکورد جدیدی رسیده بود از برنامه‌اش برای فروش 25 میلیون سهم دیگر به ارزش پنج میلیارد دلار خبر داد.

براساس محاسبات بلومبرگ، با این فروش، او در سال جاری در مجموع 13.5 میلیارد دلار از سهام آمازون را به فروش رسانده است. با این حال پس از اتمام فروش‌ها، او همچنان 912 میلیون سهم این شرکت (معادل حدود 8.8 درصد) را در اختیار دارد.

ثروت او از شرکت اکتشاف فضایی Blue Origin و واشنگتن پست نیز  ناشی می‌شود.